شهرداری‌ها شهرها را می‌فروشند!

وزیر راه و شهرسازی گفت: وضعیت معماری در ایران نگران‌کننده است و شهرهای کشور از درون دچار فرسودگی شده‌اند که یک خطر اجتماعی است. از سوی دیگر در بسیاری از شهرها، شهرداری‌ها با کمبود بودجه روبرو می‌شوند و شهرهای خود را می‌فروشند.

عباس آخوندی در سالروز تاسیس شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران اظهار کرد: نوسازی بافت‌های فرسوده، اصلی‌ترین بحث در حوزه مسکن است که در این بخش مقاومت‌های بسیاری در مقابل نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده اتفاق افتاده است.

وی افزود: نوسازی بافت‌های فرسوده یک امر اجتماعی است که نحوه تصمیم‌گیری در مورد آن به دولت بازمی‌گردد اما در ایران مردم علاقه‌مند به حضور و مداخله دولت هستند که این امر خود باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی شده است. آخوندی خاطر نشان کرد: طی ۱۷ سال گذشته تلاش شده یک قانون ساماندهی در بخش مسکن ایجاد شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که در حال حاضر تمایل به ساخت در خارج از شهرها بسیار زیاد است، تصریح کرد: شهرهای کشور دچار مشکل هستند و از درون دچار فرسودگی شده‌اند که این مساله خود تبدیل به یک خطر اجتماعی نیز شده است.

آخوندی با بیان این‌که برای بهسازی بافت‌های فرسوده و قدیمی دو نهاد به نام شهرداری و دولت دخالت می‌کنند، اظهار کرد: در ایران چیزی به نام حکمروایی محلی وجود ندارد باید تلاش کنیم چنین نهادی ایجاد شود تا بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی در حکمروایی محلی به وجود بیاید.

وی ادامه داد: در امر مالیه کشور افراط و تفریط وجود دارد به گونه‌ای که بودجه شهرداری به دولت وابسته بوده است اما در حال حاضر بودجه شهرداری جدا شده و در بسیاری از شهرها شهرداری‌ها با کمبود بودجه روبرو می‌شود و دست به فروش شهرهای خود می‌زنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که این امر با بحث عدالت جغرافیایی بسیار فاصله دارد، تصریح کرد: حکمروایی محلی بخشی است که در ایران شکل روشنی ندارد و باید با اجرای آن تعادل را ایجاد کنیم.

آخوندی اظهار کرد: وضعیت معماری درایران نگران کننده است و مساله مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که بهسازی بافت‌ها کهن هستند که باید برای آن یک راه حل جدی پیدا کنیم. وی خاطرنشان کرد: یک نظام حکمروایی برای بهسازی بافت‌های فرسوده در کشور بسیار ضروری است.

وزیر در پایان با تاکید بر این‌که در حال حاضر باید شهروندان را محور قرار دهیم، افزود: بدین وسیله می توانیم یک گام به جلو برداریم و برای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده باید پیشرفت کنیم.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0