مرمت بنای قلعه دختر فیروزآباد

مرمت بنای تاریخی قلعه دختر فیروزآباد از آثار به جای مانده از دوران ساسانی در فارس پایان یافت.

در این عملیات مرمتی پوشش استحفاظی بخش خارجی گنبد خانه، مرمت شکافهای بدنه خارجی گنبد خانه ، اجرای دیوار محافظ بستر سنگی زیرپی در بخش خارجی گنبد خانه و مرمت بخش های سنگی در محل های مورد نیاز انجام شده است.
نصیری معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: این طرح به دست مرمت گران استان فارس اجرا شده و ۴۸۵ میلیون ریال اعتبارهم به آن اختصاص یافته است. پژوهشگران قرن ۱۹ مانند فرصت شیرازی ساخت قلعه دختر و کاخ اردشیر فیروزآباد را به اردشیر اول نسبت می دهند. تحقیقات انجام گرفته نشان می دهد که این ۲ بنا کاخ بوده اند که با دنبال به قدرت رسیدن اردشیر نقش های متفاوتی داشته اند ودریک زمان ساخته شده اند.
طرح عمارت اصلی روی قلعه دختر نشان می دهد که اقامتگاهی برای نگهبانان و مهمانان بوده و دارای اتاق های پذیرایی و تالار تخت و محل سکونت سلطنتی بوده که می توان این امر را ناشی از زندگی اولیه اردشیر که توأم با جنگ بوده دانست که وی محل اقامت خویش را به صورت بخشی از قلعه بنا کرده است.
قلعه دختر در آستانه دره تنگ آب و در نقطه ای که شیب زمین در آن یک دروازه طبیعی بوجود آورده قرار دارد و قرار گرفتن کاخ برفراز دشت امکان نظارت برمسیر کف دره که به فیروز آباد منتهی می شودرا فراهم آورده است .
آرایش هندسی بنا نشان می دهد که در زمان ساخت قلعه دختر، دانش ستاره شناسی در تعریف هندسه بنا کار برد داشته است. بخش مهم کاخ شامل ایوان ، گنبد خانه ، دیوار دفاعی ، نمایانگر زبردستی خاص معماران در شیوه ساخت است. ارتفاع کمربند دفاعی حدود ۷ متر است.
کنگره های دفاعی کاخ با پله هایی به دالان های نگهبانی منتهی می شود و به فضاهای اسلحه خانه و سرباز خانه راه داشته است. این بنای تاریخی در ۱۲ اسفند ۱۳۱۵ به شماره ۲۶۹ ثبت ملی شده است. فیروز آباد در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد .

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0