قالیباف: ساخت و ساز را تعطیل می‌کنیم

شهردار تهران با بیان اینکه دریافت عوارض کفاف هزینه شهرداری‌ها را نمی‌دهد گفت: اگر دولت امروز به ما ابلاغ کند که ساخت و ساز مسکونی را در تهران تعطیل کنیم، آماده‌ایم از فردا صبح این کار را انجام دهیم ولی به ما بگویند منبع درآمد ما کجاست.

محمدباقر قالیباف در حاشیه دیدار با فعالان بخش خصوصی و عضو هیئت رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: طی تفاهمی که بین شهرداری تهران و اتاق بازرگانی ایران ایجاد شده سعی می‌کنیم تا در بخش سرمایه گذاری از ظرفیت بخش خصوصی در رشته های مختلف استفاده شود. وی ادامه داد:ما در حوزه مسائل مربوط به پسماند که مباحث مهم شهری است و تبدیل روزانه ۸ هزار تن و تبدیل آن به انرژی است از موضوعات مهم شهر ماست. وی تصریح کرد: مسائل مربوط به حمل و نقل عمومی و ریلی،‌ جابجایی بار‌،ایجاد شهربازی، ‌فروشگاه های بزرگ به شکل مدرن،‌بحث مربوط به نمایشگاه‌ها و انبار ها می‌تواند بستر مناسبی برای تعامل بخش خصوصی و شهرداری باشد که به ایجاد فضای کسب و کار هم کمک می کند.

شهردار تهران توجه به بنگاه‌های کوچک‌، ایجاد اشتغال و بحث ساخت و ساز در شهر با محور معماری ایرانی و اسلامی را از دیگر موضوعاتی عنوان کرد که در تفاهمنامه ای بین شهرداری تهرات و اتاق بازرگانی آورده شده است. به گفته وی،این تفاهمنامه از امروز به مدت پنج سال خواهد بود. وی در پاسخ به اینکه شهرداری در واگذاری کارها به بخش خصوصی چقدر موفق بوده گفت: حوزه پسماند به طور کامل در دست بخش خصوصی است و در بخش حمل و نقل نیز ۷۰ درصد اتوبوسرانی به سمت بخش خصوصی حرکت کرده و ساخت و احداث مترو هم باید به بخش خصوصی سپرده شود.

وی به این نکته اشاره کرد که باید فکری برای رشد بی رویه جمعیت در شهر تهران کرد و جلوی آن را گرفت و افزود: قبلاً حریم تهران حدود ۷۴۰ کیلومتر مربع بود که با طرح جامعی که خود ما پیشنهاد کردیم حریم تهران به ۶۴۰ کیلومتر مربع کاهش پیدا کرد، چرا که ما در یک درصد خاک کشور بیش از ۲۳ درصد جمعیت را متمرکز کرده‌ایم. به گفته وی،این خاک ظرفیت بیش از این را در مسائل زیستی خاک، آب و تبعات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی دارد.

قالیباف در پاسخ به اینکه آیا این مسئله در طرح جامع تفضیلی پیش بینی شده یا نه گفت: این مسئله در طرح جامع عالی پیش بینی شده،شورای عالی شهرسازی طی یک مصوبه هشت بندی در دوره قبل ابلاغی را به شهرداری تهران کرده که می تواند جمعیت را به حدود ۱۲ میلیون نفر برساند. وی افزود:آن زمان ما با این طرح مخالف بودیم اما الان به دنبال آن هستیم تا جمعیت را در شهر تهران حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نگه داریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزیر راه و شهرسازی اخیرا عنوان کرده شهرداری باید درآمدش را به جای فروش بی‌رویه تراکم به سمت دیگری ببرد و این مسئله در کنترل جمعیت شهر تهران موثر است گفت: حتما فروش تراکم معضل همه شهرها هست و این مسئله بر عهده شهرداری نیست و دولت باید برای آن چاره اندیشی کند. باید پرسید از زمانیکه شهرداری‌ها مستقل شدند منبع درآمدشان کجاست؟ وی افزود: چون دریافت عوارض کفایت هزینه‌‌های شهرداری را نمی‌کند و من به عنوان شهردار تهران اعلام کرده‌ام که اگر دولت امروز به ما ابلاغ کند که ساخت و ساز مسکونی را در تهران تعطیل کنیم آماده‌ام از فردا صبح این کار را انجام دهم.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0