ساخت و ساز هرمی، ایرانی نیست

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شوراهای اسلامی مجمع مشورتی مراکز استان‌های کشور گفت: متأسفانه ساخت و سازهایی که اکنون در شهرها شاهد آن هستیم، معماری برگرفته از ایرانی اسلامی نیست.

مهدی محمدی با تأکید بر اینکه این نوع معماری هیچ تناسبی با فرهنگ جامعه ندارد، گفت: نگران تداوم این گونه ساخت و سازها در شهرها هستیم و بعضاً این رویکرد موجب سودجویی‌هایی نیز می‌شود.

محمدی تصریح کرد: در گذشته ساخت و سازها بر مدار فرهنگ‌ و سنت‌های هر منطقه‌ای بوده که این مسئله علاوه بر آن در زمینه مصرف انرژی نیز مفید فایده بود.

وی ایجاد ایوان‌ها را از شاخصه‌های این سبک از معماری ساختمان‌ها برشمرد و افزود: این شیوه معماری علاوه بر زیبایی و جلوه خاص، باعث جذب انرژی خورشید و بهره‌وری در منابع انرژی هم می‌شد.

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شوراهای اسلامی مجمع مشورتی مراکز استان‌های کشور با تاکید بر اینکه وظیفه دستگاه‌های متولی برای توجه به ساخت و سازها بر مدار معماری ایرانی و اسلامی گفت: از اداره راه و شهرسازی انتظار می‌رود در این زمینه تدبیر و اقدام لازم را به عمل آورد.

وی ادامه داد: ساخت و سازهای هرمی مثل ساختمان مجلس شورای که در کشور اجرا شده، هیچ انطباقی با معماری ایرانی و اسلامی ندارد، چرا که بدنه هرمی از اصول این سبک از معماری نیست.

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شوراهای اسلامی مجمع مشورتی مراکز استان‌های کشور در پاسخ به پرسشی درباره اقدام شوراهای اسلامی شهر برای ترویج معماری ایرانی ـ اسلامی بیان داشت: البته شوراها صرفاً وظیفه نظارتی داشته و در چارچوب مسائل نظارتی فعالیت می‌کنند.

وی درباره آخرین وضعیت پروژه تقاطع غیرهمسطح چهارراه شهدای بجنورد هم گفت: ماشین‌سازی اراک به بهانه تعدیل هزینه، پروژه را متوقف کرده است که واقعاً از اقدام این شرکت متعجب هستیم.

محمدی با یادآوری اینکه بر اساس قرارداد، پیمانکار موظف به انجام تعهدات است، افزود: شایسته بود تا این شرکت به جای توقف پروژه آن را ادامه می‌داد و در صورت هر گونه درخواستی آن را از طریق مجاری ذی‌ربط پیگیری می‌کرد.

وی از تقاطع چهار راه شهدای بجنورد به عنوان مهم‌ترین پروژه شهری مرکز استان یاد کرد و افزود: برای این پروژه تاکنون ۷۲ میلیارد ریال اعتبار صرف شده که ۲۴ میلیارد آن از محل اعتبارات سفر رهبری و بقیه از محل تجمیع عوارض، تأمین شده است. به گفته محمدی از این میزان اعتبار ۶۷ میلیارد ریال به ماشین سازی اراک پرداخت شده و بقیه برای جابه‌جایی تیرهای برق صرف شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد غیرعلنی بودن نشست‌های شورای اسلامی این شهر افزود: برخی از این نشست‌ها به فراخور و یا درخواست اعضا به صورت غیر علنی برگزار می‌شود.

وی با یادآوری اینکه در برخی از نشست‌ها نیز مطالبی مطرح می‌شود که مجبور هستیم از خبرنگاران بخواهیم این بخش‌ها را رسانه‌ای نکنند، افزود: ما در این نشست‌ها همواره منافع شهر و شهروندان را به دور از هر گونه هیاهو در نظر می‌گیریم.

محمدی از پیگیری‌ در انعکاس نشست‌های شورای اسلامی شهر بجنورد هم تشکر کرد و ادامه داد: حتی خبرنگاران با وجود حضور در ساختمان شورا به واسطه غیرعلنی بودن نشست، موفق به شرکت در این نشست‌ها نشده، اما وی به جای قهر کردن، برای شرکت در نشست‌های بعدی شورای شهر به صحن شورا آمده است.

سخنگوی شورای اسلامی بجنورد از خبرنگاران خواست تا مسئله راه ندادن خبرنگاران به جلسات شورای اسلامی شهر را بی‌احترامی تلقی نکنند، بلکه این تصمیمی است که اعضای شورا در این‌باره می‌گیرند.

وی در عین حال با اشاره به جایگاه رسانه‌ها در دنیای امروز گفت: رسانه‌‌ صرفاً یک مؤلفه در بخش اخبار و اطلاع‌رسانی نیست، بلکه در حوزه فرهنگ سازی جایگاه ویژه‌ای دارد. محمدی اضافه کرد: شایسته است تا رسانه‌ها برای ایفای این مسئولیت سنگین یک نقشه راه برای خود ترسیم کنند.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0