سیما و منظـر شهـری

سیمـای شهـر: تمام عناصر و عوامل شهری است که به دیده می‌آید، چشم قادر به تماشای آن می‌باشد،و در ذهن و خاطره انسان شکل میگیرد.

منظر شهری: یکپارچگی بصری و ساختاری مجموعه ساختمان‌ها، خیابانها و مکان‌هایی است که محیط شهری را می‌سازد.

سـاماندهـی : فعالیتها و اقدامات “سیاستگذاری، طراحی، برنامه‌ریزی و اجرا”، که شهرداری تهران در راستای بهبود و ارتقای کمی و کیفی سیما و منظر شهر با محوریت سازمان زیباسازی و همکاری و هماهنگی سایر حوزه‌های شهرداری و مراجع مرتبط در امر سیمای شهر به انجام می‌رساند.

فضـاهـای عـمـومـی : طبق تبصره ۶ از ماده ۹۶ (مجموعه قوانین و مقررات شهرسازی) اراضی، کوچه‌های عمومی، میدانها، پیاده‌روها، خیابانها و بطور کلی معابر، بستر رودخانه‌ها، نهرها، مجاری فاضلاب شهرها و باغهای عمومی و گورستانهای عمومی و درختهای معابر عمومی و اقع در محدوده هر شهر که مورد استفاده عموم است ملک عمومی محسوب و در مالکیت شهرداری است.

تعریف علمی فضاهای عمومی: آن دسته از فضاها (مکانها) که عموم شهروندان بدون نیاز به کنترل و … حق ورود و حضور در آن را دارند. مانند خیابان، میادین، بازارها، پارکها.

تعریف علمی فضاهای شهری:  فضاهای شهری بخشی از فضاهای عمومی شهرها می‌باشند. فضای شهری مصنوعیست، سازمان یافته، آراسته و واجد نظم که به صورت بستری برای فعالیتها و رفتارهای انسانی عمل می‌نماید.

(منبع:  پیش نویس آیین نامه و لایحه مدیریت سیما و منظر شهری – سازمان زیباسازی)

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0