شیوه ارتفاع‌گذاری همدان تغییر کند

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری همدان گفت: در حال حاضر شیوه ارتفاع‌گذاری در شهر همدان بر اساس عرض معبر است که باید این شیوه تغییر کند.

فرهاد فرزانه در نشست هم‌اندیشی با هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان اظهار کرد: روش تعیین ارتفاع از عرض معبر به تراکم باید تغییر یابد و بازنگری طرح تفصیلی شهر همدان نیازمند چنین تغییری است.

وی به برگزاری دوره‌های آموزشی اشاره کرد و گفت: با ارائه مناسب آموزش سطح خدمات افزایش و میزان هزینه‌های ساخت و ساز کاهش می‌یابد، چرا که ساخت و ساز آگاهانه افزایش ایمنی و کاهش هزینه را در پی دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان نیز در این جلسه اظهار کرد: در سالی که به نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده، باید جهادگونه برای شکوفایی اقتصاد کشور تلاش کنیم.

امیر متینی‌فرد با بیان اینکه ساختمان سرمایه ملی است و سالانه اعتبار فراوانی در این بخش هزینه می‌شود، بیان داشت: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های فراوان در بخش مسکن، رعایت مقررات ملی ساختمان ضروری است و در صورت عدم رعایت این مقررات، سرمایه‌گذاری‌های انجام شده از بین می‌رود.

وی استفاده از مهندس بومی در شهرستان‌ها را از سیاست‌های نظام مهندسی ساختمان برشمرد و گفت: تا زمانی که ظرفیت خالی در شهرستان‌ها وجود داشته باشد از مهندس بومی استفاده می‌کنیم و چنانچه ظرفیت‌ها تکمیل شود براساس ضوابط از مهندس غیر بومی استفاده می‌شود.

عضو هیئت مدیره و نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان نیز اظهار کرد: موضوع اضافه طبقات در یک بازه زمانی از معضلات شهر همدان محسوب می‌شد که با پیگیری و پشتکار فراوان برطرف شد و در سایر شهرستان‌های استان نیز باید برای رفع آن اقدام کرد.

محمد یونسیان افزود: تخلف افراد در احداث اضافه طبقات آسیب‌های زیادی به دنبال دارد و این امر باید با اجرای درست ضوابط، قوانین و مقررات و ارائه آموزش‌های لازم اصلاح شود.

عضو هیئت مدیره و رئیس گروه تخصصی شهرسازی نیز در این جلسه با ابراز خرسندی از انتخاب مهندس فرزانه به عنوان مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری، گفت: انتخاب افراد مجرب و متخصص مایه دلگرمی برای بهبود وضعیت شهری در سطح استان همدان است.

سید مهدی وفایی در ادامه بر اجرای ضوابط شهرسازی در سطح تمامی اراضی تأکید کرد و افزود: عدم الزام تهیه نقشه‌های شهرسازی برای اراضی غیر شخصی مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی تصریح کرد: عدم تهیه نقشه‌های شهرسازی سبب شده تا امور به صورت غیر کارشناسی انجام شود، بنابراین اجرای ضوابط شهرسازی در تمامی اراضی ضروری است.

شهردار بهار نیز در ادامه بیان داشت: فرهنگ‌سازی و آموزش شهروندان در زمینه آشنایی آنها با مقررات ملی و ایمنی ساختمان و ضوابط شهرسازی ضروری بوده و شهرداری برای برگزاری همایش‌ها و سمینارهای آموزشی آمادگی دارد.

علی‌اصغر خلیلی افزود: آموزش مهندسان شهر بهار در خصوص ضوابط شهرسازی نیز یکی از دغدغه‌های موجود بوده و برای این امر باید ضوابط شهرسازی به صورت بروشور چاپ و بین مهندسان این شهر توزیع شود.

وی بر تهیه نقشه‌های ازبیلت قبل از ارائه پایانکار توسط شهرداری تأکید کرد و یادآور شد: ضوابط استحکام بنا نیز چنانچه با ضوابط شهرداری مغایرت نداشته باشد، درخواست می‌شود.

شهردار بهار با اشاره به اینکه اقتصاد مردم این شهر کشاورزی است، اظهار کرد: برخی از مردم برای انبار تولیدات کشاورزی سوله‌هایی را احداث و سپس آن را تغییر کاربری داده و به عنوان انبار صنعتی یا سردخانه استفاده می‌کنند که برای تغییر کاربری سوله‌ها به سوله صنعتی و سردخانه باید ضوابط موجود رعایت شود.

سعید سعیدی‌جم عضو هیئت مدیره و رئیس گروه تخصصی عمران نیز در این نشست به شرایط طراحی اشاره و خاطرنشان کرد: فقط افراد دارای صلاحیت می‌توانند طراحی انجام دهند.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0