تشکیل کمیته بررسی وضعیت و احیاء بافت تاریخی تهران قدیم

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از پیش بینی برنامه های میان مدت و کوتاه مدت برای بهسازی وضعیت بافت تاریخی تهران خبر داد و گفت : با توجه به این که بیشتر بافت و بناهای تاریخی تهران در محدوده حصار صفوی و ناصری تهران واقع شده است ، احیای این محدوده‌ها به عنوان هویت شهر تهران در دستور کار قرار دارد .

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا نادری با اشاره به احیای بافت تاریخی و قدیمی منطقه ۱۲ به عنوان مرکز تهران قدیم  به عنوان یکی از مهمترین برنامه های سالجاری گفت : در این راستا کمیته راهبردی بررسی وضعیت بافت تاریخی و فرسوده در این منطقه تشکیل شده است .

وی افزود: با توجه به منویات مقام معظم رهبری و همچنین نامگذاری امسال به سال «فرهنگ، اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی» احیای هویت ایرانی ،اسلامی در پایتخت یکی از مهمترین ماموریت های مدیریت شهری در سال جاری است.

معاون شهردار تهران تصریح کرد:  با توجه به اهمیت احیای بافت تاریخی شهر تهران ، معاونت شهرسازی یک روز در هفته جلسات خود را در منطقه ۱۲ برگزار خواهد کرد و بنا بر تاکید شهردار تهران معاون شهرسازی معماری یک روز در هفته به طور کامل در منطقه ۱۲ حضور خواهد داشت تا به بررسی وضعیت و مشکلات بافت تاریخی واقع در محدوده تهران قدیم بپردازد.

وی با اشاره به تشکیل حوزه مدیریتی بناهای تاریخی در معاونت شهرسازی و معماری به عنوان اولین گام در احیای بناها و بافت های تاریخی پایتخت،افزود :  براین باوریم که اجرای برنامه های میان مدت در حوزه بافت های تاریخی ذائقه و نگرش مردم را به این بافت ها را تغییر می دهد وبا اجرای برنامه های میان و کوتاه مدت به دنبال این هستیم تا به جای تخریب بناهای تاریخی به شهروندان احیا و بازسازی این بناها را آموزش دهیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه عدم آشنایی شهروندان به اهمیت بناها و بافت های تاریخی به یک تهدید بزرگ در منطقه ۱۲ تبدیل شده است، گفت: باید این فرهنگ ایجاد شود تا شهروندان ساکن این بناها و بافت های تاریخی به جای تخریب ، با احیاء و بازسازی این بناها به عنوان ساختمان های شاخص هویت ایرانی و اسلامی محله ها رادر منطقه ۱۲ و سایر محلات شهر تهران بسازند.

نادری با بیان اینکه  بیشتر بافت و بناهای تاریخی تهران در محدوده حصار صفوی و ناصری واقع شده است، افزود: شهر تهران از یک حصار صفوی به مساحت ۶۷۰ هکتار تشکیل شده که این حصار یک پیشینه و تاریخچه ۴۰۰ ساله است و حصار ناصری نیز ۲۹۰۰ هکتار وسعت دارد وبناها و بافت‌های تاریخی شهر تهران در این دو حصار واقع شده است که معاونت شهرسازی و معماری در صدد احیای این محدوده‌ها به عنوان هویت شهر تهران است.

وی با تاکید بر اینکه برخی ازشهرهای مطرح دنیا که قدمتی بیش از ۱۰۰ سال ندارند در صدد تقویت هویت تاریخی خود هستند، افزود :  بارها به این مساله اشاره شده که شهر و کشورهایی که شاید قدمت آنها به ۱۰۰ سال و یا کمتر برسد برای خودشان  هویت سازی می‌کنند و ما که دارای هویتی با قدمت طولانی هستیم به نوعی به هویت تاریخی خود بی توجهی کرده ایم.

نادری با تاکید بر اهمیت احیای هویت بافتهای تاریخی در شهر تهران اظهار کرد: با توجه به اهمیت این موضوع یکی از کارهای معاونت شهرسازی و معماری که در هویت تاریخی و اسلامی ما نیز ریشه دارد، احیای بافتهای تاریخی در شهر تهران خواهد بود.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0