آغاز مرمت بادگیرهای قشم

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از آغاز عملیات مرمت و ساماندهی بادگیرهای روستاهای جزیره ی قشم از نیمه اردیبهشت ماه جاری خبر داد.

حجت الاسلام علی ملانوری ضمن اعلام این خبر و اشاره به وجود بادگیر در بسیاری از روستاهای قشم نظیر چاهوی شرقی، لافت و دره کوه، گفت: در تمامی مراحل ساماندهی، جامعه محلی را مشارکت داده ایم و با عقد قرارداد با دهیاری ها، از دانش و نیروی بومی بهره گرفته ایم.

ملانوری ادامه داد: استفاده از دانش بومی و مشارکت جامعه ی محلی در ساماندهی محوطه های تاریخی باعث ساماندهی هر چه اصولی تر و همچنین افزایش ارتباط عاطفی مردم با سازه خواهد شد.

وی هدف از مرمت بادگیرها را حفظ این مهم ترین عنصر معماری بومی قشم عنوان کرد و گفت: خانه های دارای بادگیر با تبدیل یافتن به اقامتگاه روستایی می توانند نقش قابل توجهی در جذب گردشگران به نقاط مختلف جزیره داشته باشند.

حجت الاسلام ملانوری ضمن ابراز تاسف از تخریب تعدادی از بادگیرها از بیم خطر ریزش در هنگام زلزله، بیان داشت: آموزش و فرهنگ سازی، راهکاری بسیار کلیدی برای نگهداری بادگیرها است.

به گفته ملانوری کار ترمیم و ساماندهی بادگیرهای قشم از روستای چاهوی شرقی آغاز شده و تا پایان سال جاری بسیاری از بادگیرهای دیگر روستاها نیز مورد مرمت قرار خواهند گرفت.

بادگیر بخشی از بنا در معماری ایرانی است که برای مهار و استفاده از نیروی باد، در مناطقی همچون یزد، دزفول و قشم، بر فراز خانه ها می ساخته اند. هم اکنون در کشورهای حاشیه ی خلیج فارس تلاش های گسترده ای برای ثبت بادگیرهای ساخته ی دست معماران ایرانی در فهرست آثار جهانی آغاز شده است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0