یکپارچگی معنوی در شهرهای اسلامی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بیداری اسلامی موجب هویت یابی جهان اسلام است، گفت: یکپارچگی معنوی باید در شهرهای اسلامی به وجود آید.

محسن رضایی در نخستین اجلاس جهانی شهر اسلامی درقزوین افزود: همانگونه که در انقلاب و دوران هشت سال دفاع مقدس بدون توجه به هویت ایرانی و اسلامی خود نمی توانستیم پیروز شویم، امروز نیز بدون احیای هویت نمی توانیم توسعه پیدا کنیم. وی با بیان اینکه بیداری اسلامی در بعد سیاسی از ایران آغاز شده است، اظهار کرد: بیداری اسلامی از ایران به جغرافیای دیگری به نام جهان عرب رسیده و امروز دنیای غرب و کشورهای استکباری قادر به خاموش کردن این موج عظیم نیستند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: غرب باید با نگاه تعاملی به جریان بیداری اسلامی نگاه کند و باید بداند که با کشتار مردم سوریه، فلسطین، عراق و مصر به هیچ نتیجه‌ای نرسیده و این موج از حرکت نخواهد ایستاد. وی با بیان اینکه غرب باید از ظهور مجدد تمدن اسلامی در جهان استقبال کند، ادامه داد: امروز تنها راه پیشروی جهان غرب برای حضور در عرصه سیاسی و معادلات جهانی، تعامل با دنیای اسلام است و دیگر زبان زور و استکبار جواب نخواهد داد.
رضایی همچنین با بیان اینکه نمی‌توان تمدن اسلامی را بدون احیا و بازیابی شهر اسلامی به نتیجه رساند، تصریح کرد: تمدن اسلامی بر مبنای کانون شهر اسلامی بنا گذاشته شده است و شکوفایی اقتصادی در فرهنگ اسلامی از شهر اسلامی سرچشمه می‌گرفته است.
وی با بیان اینکه بمباران شهرهای اسلامی نمی‌تواند به نتیجه برسد، گفت: غرب باید از ظهور مجدد تمدن اسلامی استقبال کند و راه تعامل را در پیش بگیرد. سرچشمه بیداری تمدنی شهر اسلامی است و نمی‌توانیم بیداری تمدنی را بدون توجه به شکوفایی، اقتصاد، فرهنگ و توجه روشنفکران و علمای شهر اسلامی در نظر بگیریم.
رضایی افزود: قصه دردناک فروپاشی اسلامی را می‌توانیم در شهر اسلامی ببینیم به عنوان مثال در همین قزوین برای شاهد این امر می‌توانیم آثار اسلامی شهر قزوین را با شهر مدرن امروز قزوین مقایسه کنید و این اتفاق دردناک در بیشتر شهرهای اسلامی از جمله مکه، مدینه، کربلا و دمشق هم دیده می‌شود.
وی ادامه داد: متاسفانه فروپاشی یک تمدن و در کنار آن سربلند کردن تمدن غیر بومی در دل تمدن اصیل را مشاهده می‌کنیم و وقتی آثار باستانی را در این شهرها مشاهده می‌کنیم مانند شهرجنگ‌زده‌ای است که در کنار شهر جدید وجود دارد.
رضایی یادآور شد: تمدن جدید غربی با بمباران وارد شهرهای اسلامی شد و آنچه شکل گرفت تناسبی با اسلام و حتی فرهنگ بومی آن مناطق هم نداشت؛ به طوری که در شهر اسلامی وارد می‌شدیم کانون آن بازار و مسجد بود، آنچنان نظم در این شهر دیده می‌شد که همه را حیران می‌کرد، بعد از بازار وارد محلات می‌شدیم و پس از آن خانه‌ها. وی افزود: همه این عناصر دارای هویت بود اما از زمانی که شهرهای غربی به وجود آمدند، خانه، محل‌ها و ملت‌ها را بی‌هویت کرد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه از معماری غربی خشونت تولید می‌شود، تصریح کرد: در این نوع معماری به جای اینکه فرزندان را اسلامی بار بیاوریم فردی با خشونت بار می‌آوریم، حال سوال اینجاست که آیا در عصر مدرن امروز می‌توان به شهر گذشته بازگشت که پاسخ آن منفی است. وی تصریح کرد: نمی‌توانیم علوم جدید را نادیده بگیرم اما باید شهر اسلامی نوین طراحی شود به نحوی که اصول خود را حفظ کند اما از پیشرفت و فناوری هم استفاده کند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: نباید شهرها را مهندسی صرف ببینیم بلکه نگاه به یک شهر نیز باید نگاه به انسان کامل یعنی انسان دارای روح، روان، نشاط و آرامش باشد.
رضایی تصریح کرد: نیاز داریم شهر اسلامی را از فلسفه و انسان‌شناسی شروع کنیم که مبنای آن باید رویکرد جدید به جامعه و خانواده باشد. این مسوول یادآور شد: وحدت در عین کثرت دومین نکته رسیدن به شهر نوین اسلامی است و همه کشورهای اسلامی می‌توانند اصول و قواعد یکسانی داشته باشند اما سلیقه‌های آنها متفاوت باشد.
وی توجه سیاستمداران و اندیشمندان جهان اسلام به نقطه اوج تمدن اسلامی را خواستار شد و گفت: برای رسیدن به تمدن اسلامی و بازگشت به شکوه اسلامی گذشته، باید کار را از شهر اسلامی آغاز کنیم. اجلاس جهانی شهر اسلامی از روز شنبه به مدت دوروز به میزبانی قزوین با همکاری سازمان اسکان بشر ملل متحد و نهادهای ملی و بین المللی با حضور اندیشمندان و متخصصان حوزه علوم دینی و شهری و شخصیت های برجسته کشوری در مسجد النبی شهر قزوین در حال برگزاری است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0