معرفی استان قزوین

استان قزوین از استان‌های شمال غربی ایران است که در سال ۱۳۷۵ از استان تهران جدا شد و به همراه تاکستان از استان زنجان، تشکیل استان تازه‌ای به نام استان قزوین را داد. این استان از شمال با استان های مازندران و گیلان، از غرب با زنجان، از جنوب با همدان و مرکزی و از شرق با تهران همسایه است. استان قزوین بر پایه آخرین تقسیمات کشوری، دارای ۵ شهرستان قزوین، تاکستان، بوئین زهرا، آبیک و الوند است.

قزوین

قزوین مرکز استان قزوین و مهم ترین شهر این استان است. فاصله کم تا تهران و توسعه یافته بودن باعث گردیده طی سال های اخیر این شهر به یکی از قطب های منطقه تبدیل شود و در رده شهرهای مهم قرار گیرد. با اینکه در مورد وجه تسمیه قزوین گفته های زیادی وجود دارد اما احتمالا صحیح ترین آنها؛ وجه تسمیه ای است که علامه دهخدا آورده است. علامه می فرماید که قزوین از “گزو” به معنای پسته گرفته شده که نشان از مشهور بودن محصولات کشاورزی و از همه مهمتر پسته آن در گذشته دارد.

بوئین زهرا

بوئین‌زهرا شهری است در بخش مرکزی شهرستان بوئین‌زهرا در استان قزوین. جمعیت شهرستان بوئین زهرا طبق آخرین سرشماری ۱۵۵۸۸۹ نفر بوده است. بخش‌های این شهرستان شامل آبگرم، آوج، شال، سگزآباد و اسفرورین می‌باشند. بیشتر اهالی این شهرستان ترک زبان هستند.
روستاهای این شهرستان عبارتنداز: عصمت آباد، حسین آباد، آراسنج، رحیم آباد، ابراهیم آباد، صدرآباد خونان، صحت آباد، فتح آباد، کلاه دره، عشرت آباد، جهان آباد، اله آبادزین آباد، رستم آباد، رودک روستاهای آقچه مزار وایپک از جاده دورهستند ودرون استان مرکزی هستندروستاهای نزدیک به جاده رحیم آباد، جهان آباد، صحت آباد، خونان، عشرت آباد، اسمت آباد، کلاه دره و فتح آباد هستند.

تاکستان

تاکستان یکی از شهرهای استان قزوین است. شهر تاکستان با جمعیت ۵۴٬۱۹۲ (آمار ۱۳۸۳) در بخش مرکزی شهرستان تاکستان و ۲۵ کیلومتری شهر قزوین واقع شده است. تاکستان در مسیر جاده ابریشم بوده و از یکی از شهرهای قدیمی ایران می باشد که دارای آثار تاریخی فراوان از جمله بقعه پیر قزقلعه است.
نام پیشین شهر تاکستان، سیادِهِن (سیادُهُن هم تلفظ شده) بود. زبانشناسان پسوند تاتی “دِهِن” در نام سیادهن را با همان پسوند در نام‌های رودهن و بومهن یکی می‌دانند. تغییر نام این شهر از سیادهن به تاکستان به خاطر محصول انگور این شهرستان می باشد.

ghazvin

منابع:
fa (dot) wikipedia (dot) org

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0