تخریب غیرقانونی بافت تاریخی یزد

معاون میراث فرهنگی کشور از ضرورت بررسی موضوع توسعه حریم امامزاده جعفر یزد (ع) و حفظ بافت تاریخی این شهر در نشستی مشترک با مسوولان این استان و شورای فنی سازمان میراث فرهنگی خبر داد.

آتوسا مومنی، روز چهارشنبه، ۲۶ تیرماه به منظور بررسی موضوع توسعه حریم امامزاده جعفر یزد (ع) و آسیب‌های وارد شده به بافت تاریخی این شهر به این استان سفر کرد و درباره‌ی دستاورد نشست با مسوولان استان، افزود: در نشست مشترک با استاندار، شهردار، فرماندار و دیگر مسوولان شهر یزد تمامی برنامه‌های مربوط به موضوع توسعه‌ی حریم امامزاده جعفر (ع) که در بافت تاریخی شهر یزد قرار دارد، اعلام و بررسی شد.

او ادامه داد: مرجع هر تصمیمی درباره‌ی بافت تاریخی ثبت شده‌ی شهر یزد، سازمان میراث فرهنگی است، لذا این موضوع باید در راستای فرایند قانونی بررسی شود و مسیر تخصصی خود را طی کند.

مومنی با اشاره به وجود طرح جامع و طرح ویژه‌ی بافت تاریخی که مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی است، خاطرنشان کرد: هر مطالعه‌ای که بخواهد به اجرا برسد، در صورت مغایرت با طرح جامع بافت تاریخی مصوب شهر یزد باید مجددا به تایید شورای عالی معماری شهرسازی برسد، حال آن‌که این نحوه‌ی ورود به بافت تاریخی یک مغایرت اساسی محسوب می‌شود که باید در مراجع تخصصی و قانونی مورد مطالعه و تصمیم‌گیری نهایی قرار گیرد.

وی با بیان این‌که کمیسیون ماده ۵، مرجع تصمیم‌گیری در مورد عرصه ثبتی نیست و در این خصوص تنها مرجع تشخیص و تصمیم‌گیری سازمان میراث فرهنگی است، گفت:عرصه ثبتی مانند تکدانه‌های تاریخی دارای ضوابط و قوانین میراث فرهنگی است و هر گونه دخل و تصرف در آن با نظر مرجع تصمیم‌گیر اجرایی خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی کشور افزود: اقدامات انجام شده در بافت تاریخی یزد با هدف توسعه حریم امامزاده جعفر (ع) که در روزهای گذشته انجام شده و به این بافت آسیب رسانده است، صرفا بر مبنای تعیین کلیات طرح مطالعاتی توسعه‌ی حریم این امامزاده که در کمیسیون ماده ۵ استان مورد توافق قرار گرفته، بدون ارائه‌ی طرح مطالعه و اجرایی انجام شده، این در حالی است که باید کلیات مطالعه و ریز محتوای این طرح در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی ارائه شود و با اخذ نظر این شورا قابلیت اجرایی پیدا کند.

او ادامه داد: لذا پیشنهاد توسعه حریم امامزاده جعفر (ع) بر روی نقشه‌ها فقط تعیین محدوده در بافت با هدف تغییر کاربری تلقی می‌شود و چنین محدوده‌ای که دارای طرح محتوایی و اجرایی مصوب نباشد و به اخذ مجوز از مرجع تصمیم‌ساز نپرداخته باشد، مجوز قانونی برای ورود به مرحله اجرا ندارد.

مومنی یادآور شد: از این نظر باید اقداماتی که پیش از تصویب طرح از سوی مرجع تصمیم‌ساز که موجب تخریب و آسیب در بافت ثبتی شده است، لزوما در اسرع زمان مورد مرمت و احیا قرار گیرد تا پس از تایید محدوده در شورای فنی و ارائه طرح مطابق ضوابط و قوانین اجرایی شود.

او تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با موضوع توسعه‌ی حریم امامزاده جعفر یزد (ع) مخالفت ندارد، بلکه ضروری است با توجه به تمرکز این محدوده در بافت ارزشمند و تاریخی یزد موضوع با طرح مصوب اجرایی شود تا ضمن رعایت ضوابط و قوانین آثار ثبتی نسبت به حل مشکلات اجتماعی در مسیر پویایی یک بافت ارزنده‌ی شهری حفظ و حراست از هویت تاریخی آن تضمین شود و در مسیری هدفمند، قانونمند و روش‌مند و همچنین در شأن این بافت ارزشمند که به عنوان نخستین پرونده‌ی نامزد ایران در حوزه بافت در جهان اسلام مطرح شده است، اقدامی شایسته به عمل آید.

مومنی در پایان با تاکید بر این‌که در این نشست مقرر شد، هر گونه فعالیت اجرایی و ادامه‌ی کار تا تشکیل نشست مشترک میان شورای فنی سازمان میراث فرهنگی و مسوولان استان متوقف شود، گفت: با توجه به اهمیت حفظ بافت برای مسوولان محترم و دغدغه‌ی مقام عالی استان برای قانونمندی هر چه بیشتر، مقرر شده است در هفته‌ی آینده ضمن بررسی نسبت به حل مشکل در فرایندی تخصصی از مبادی مربوطه و قانونی تعیین تکلیف شود.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0