احداث ۱۲ کیلومتر خط سه مترو پایتخت

حفاری و آماده سازی ۱۲ کیلومتر از طولانی‌ترین خط متروی تهران به پایان رسید و امروز غول آهنی ۷۰۰ تنی حفار مکانیزه از شلوغ‌ترین نقطه در قلب تهران یعنی چهارراه امیر اکرم بیرون آمد.

هابیل درویش مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) گفت: حفر چنین حجم بزرگی از تونل مترو در مهمترین کریدور شهری تهران با استفاه از آخرین فناوری روز دنیا و در شرایط نامساعد تحریم‌های ظالمانه بین المللی و علیرغم مشکلات سخت عمرانی زمین شناختی در زمان محدود با تکیه بر توانمندی داخلی، عملیاتی شده است.

وی افزود: در دنیا معمول است که دستگاه حفر مکانیزه پس از پایان عملیات در همان نقطه دفن شود اما اقتصاد مقاومتی و لزوم استفاده حداکثری از ابزارهای موجود شرکت مترو را بر آن داشت که این دستگاه عظیم ۱۲۰ متری را در شلوغ‌ترین نقطه تهران (تقاطع خیابان جمهوری – ولیعصر) از دل خاک بیرون بکشد و در جای دیگری مورد استفاده پروژه‌های دیگر قرار دهد.

وی ادامه داد: با بهره برداری از ۱۲ کیلومتر جنوب خط سه مترو حدفاصل بزرگراه آزادگان در جنوب تهران تا چهارراه ولیعصر(عج) در پرترافیک‌ترین نقطه تهران، دو میلیون مسافر به ظرفیت جابجایی روزانه مترو افزوده خواهد شد. وی ادامه داد: راه‌اندازی این خط اثرات قابل ملاحظه‌ای بر کاهش حجم ترافیم در مسیر جنوب به شمال تهران به ویژه در مسیر خیابان ولیعصر خواهد داشت.

مدیر عامل شرکت مترو تهران خاطرنشان کرد:‌ با توجه به اینکه بیشترین حجم مسافر خط جدید را ساکنان شهرک‌های اقماری جنوب تهران که جزو اقشار محروم جامعه محسوب می‌شوند تشکیل می‌دهد، خدمات‌رسانی به این قشر آسیب‌پذیر شاید بیشترین تقاضای استفاده از سیستم حمل و نقل سریع ، ارزان و ایمن را دارند. همچنین با توجه به مطالبه رهبری برای برطرف کردن این دغدغه، متروی تهران مصمم است تا این خط را هرچه سریعتر به اتمام برساند.

درویش ادامه داد: فاز دوم خط سه متروی تهران به طول ۱۲ کیلومتر با ۹ ایستگاه در یک مسیر پر ترافیک شهری واقع شده است که ۳۲۰۰ متر از تونل‌ها به روش اتریشی، ۲۳۰۰ متر به صورت ترانشه باز و ۷۰۰۰ متر تونل با استفاده از پیشرفته‌ترین دستگاه مکانیزه حفار آلمانی اجرا شده است.

به گفته وی تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب خاکبرداری ، ۴۰ هزار تن معادل ۴ برابر وزن برج ایفل میلگرد مصرف شده و ۳۳۰ هزار متر مکعب یعنی ۱۱ برابر برج میلاد برای آن بتن‌ریزی شده است. وی همچنین ادامه داد: در این پروژه ۲۳۰ هزار متر مربع معادل ۳۴ برابر یک زمین فوتبال قالب به کار رفته است که رسیدن به این نقطه در شرایط کنونی یک رکورد و کار ارزشمند به شمار می‌رود.

درویش خاطرنشان کرد:‌ خط سه مترو با هدف کاهش ترافیک کریدور شمال به جنوب طراحی شده و با عبور از نقاط ترافیکی بسیار مهم مانند میدان‌های راه‌آهن، منیریه و تقاطع انقلاب _ ولیعصر، سه راه فاطمی، عباس‌آباد، شهید صیاد شیرازی و ازگل نقش بسیار عمده‌ای در جابجایی مسافر و تبادل مسافر با خطوط دیگر بر عهده خواهد داشت.

مدیر عامل شرکت مترو تهران اضافه کرد: در طراحی خط سه تعداد ۲۸ ایستگاه از منتهی الیه شمال شرقی تا منتهی الیه جنوب غربی تهران در نظر گرفته شده که با بهره‌برداری از ظرفیت کامل آنها تعداد ۴۵ هزار مسافر در ساعت، در هر جهت با فاصله دو دقیقه توقف هر قطار در شهر جابجا می‌شوند.

به گفته وی در طرح نهایی خط سه تعداد ۶۰ ست قطار برای این خط پیش‌بینی شده و تعداد سه پست برق به صورت همسطح، ۲۶ هواکش و یک پایانه و تعمیرگاه به مساحت ۵۴ هکتار با ظرفیت ۶۰ قطار در تقاطع بزرگراه آزادگان و آیت‌الله سعیدی برای پشتیبانی خط سه در نظر گرفته شده است.

درویش با بیان اینکه طول سکوی ایستگاه‌ها در خط سه ۱۶۰ متر است و حداقل دو ورودی در هر طرف خیابان برای ایستگاه‌ها پیش بینی شده گفت: امکانات پله برقی، آسانسور مخصوص معلولین از سطح خیابان به سکو و همچنین سیستم تهویه و سیستم اطفاء حریق از دیگر امکاناتی است که برای این خط در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه با حمایت جدی دولت و شهرداری تهران فاز سوم خط سه حدفاصل ایستگاه شهید بهشتی تا میدان اول قائم و نیاوران تا پایان سال در دسترس شهروندان خواهد بود گفت: امکان توسعه این خط از شمال شرقی به سمت لواسانات و از جنوب غربی به سمت اسلامشهر و فرودگاه حضرت امام(ره) در دست بررسی و امکان سنجی است.

درویش ادامه داد: توسعه خط مترو رمز اصلی توسعه پایدار یک شهر است و طبق آمارهای جهانی به ازای هر مسافر مترو ۶۵ صدم لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت انجام می‌شود و این توجیه کافی شرعی – عقلی اقتصادی است که ما را بر آن می‌دارد تا همه امکانات خود را برای توسعه خطوط و تامین تجهیزات مترو صرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه مترو ظرفیت جابجایی شش میلیون مسافر در روز را دارد، خاطرنشان کرد: روزانه حدود چهار میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت رقم کمی نیست. بنابراین آهنگ توسعه مترو پرشتاب تر از گذشته دنبال خواهد شد و امیدواریم همه مسئولین همکاری خود را با مترو متناسب با حجم عظیم کار ادامه دهند.

وی با تاکید بر اینکه تهران نیازمند توجه بیشتری است، ابراز امیدواری کرد: با تداوم حمایت‌های شهرداری تهران، دولت ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای شهر سیستم حمل و نقل ریلی موثر و ایمن از همه توان خود بهره بگیرد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0