پایان نامه تدوین الگوی چارچوب سازمانی، مدیریت بحران زلزله احتمالی شهر تهران

محمدتقی آقا بابایی
تهران
کارشناسی ارشد
مدیریت در سوانح دولتی
دکتر مجتبی اردستانی دکتر شهرام علمداری

چکیده:
سرزمین ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و زمین‌شناسی از جمله ده کشور سانحه‌خیز جهان به شمار می‌آید و همواره بر اثر بروز سوانحی چون سیل، زلزله، خشکسالی، توفان و غیره، خسارات جانی و مالی قابل توجهی به کشور وارد آمده است. از همین¬رو، سال‌هاست که راه‌های کاهش اثرات سوانح طبیعی در کشور مورد توجه قرار گرفته است و تلاش می‌شود تا همگام با تجربه‌های جهانی در این حوزه، شاخص ایمنی و آمادگی در برابر سوانح طبیعی ارتقاء یابد. در این میان، برنامه‌ریزی برای پیشگیری و افزایش آمادگی در برابر سوانح در شهر تهران به عنوان مرکز فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. کلان¬شهر تهران به¬عنوان بزرگترین مرکز جمعیتی، اقتصادی، اداری، سیاسی و صنعتی کشور دارای مشکلات و نابسامانی¬های اساسی و جدی است که در میان آنها خطر تهدیدات ناشی از حوادث و سوانح بیش از سایر مسایل و مشکلات می¬بایست مورد توجه قرار گیرد.
مدیریت شرایط اضطراری و مقابله با حوادث، طیف گسترده¬ای از فعالیت¬ها و سازمان¬ها را برای اجرا، هماهنگی و پشتیبانی موثر تمام سطوح حکومتی، با استفاده از منابع دولتی و غیردولتی برای برنامه¬ریزی، مقابله و بازسازی حادثه بدون درنظر گرفتن علت، اندازه و پیچیدگی حادثه تامین می¬کند. سامانه فرماندهی حادثه یکی از
المان¬های اساسی در مدیریت حادثه است و یک سیستم مدیریت اجرایی است که برای توانمندکردن مدیریت موثر و کارآمد حادثه از طریق جمع¬آوری تسهیلات، تجهیزات، پرسنل یا روندها و ارتباطات طراحی می¬شود و از طریق یک ساختار سازمانی معمولی فعالیت می¬کند. سامانه فرماندهی حادثه، یک فرم اساسی مدیریت است که در یک فرمت استاندارد ایجاد شده و هدف آن توانمند کردن مدیران حادثه در تشخیص مسائل و مشکلات کلیدی یک حادثه می¬باشد. به عنوان یک سیستم، سامانه فرماندهی حادثه بسیار مفید می¬باشد؛ نه فقط به این دلیل که یک ساختار سازمانی برای مدیریت حادثه ایجاد می¬کند، بلکه فرآیندی برای برنامه¬ریزی، ساخت و تعدیل آن ساختار به وجود می¬آورد.
در این پایان¬نامه، سعی بر آن شده است که با مطالعه برنامه شرایط اضطراری شهرهای مختلف جهان و ساختار سامانه فرماندهی حادثه آنها، به تشریح سامانه فرماندهی حادثه مطلوب و بهینه پرداخته شود و در ادامه با توجه به موقعیت خاص شهر تهران، ساختار پیشنهادی سامانه فرماندهی حادثه شهر تهران معرفی می¬شود.      

کلمات کلیدی: برنامه شرایط اضطراری، سامانه فرماندهی حادثه، مدیریت منابع، مدیریت ارتباطات، آمادگی

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0