تجهیزات محدوده‌های پیاده

۱- امکاناتی برای استراحت

۲- طراحی مناسب سطوح

۳- مبلمان

۴- تجهیزات بازی و سرگرمی

۵- نورپردازی و روشنایی

۶- گیاهان و فضای سبز

۷- آب نماها

۸- مراکز ارائه آثار فرهنگی- هنری

 

یکی از عناصر مهم در پهنه های پیاده از نقطه نظر طراحی، پیش بینی مکانهایی برای استراحت است. مکان هایی که شخص می تواند در آن گردش کند و زمانیکه نیاز باشد، توقف نماید. جاییکه شخص میتواند هم بصورت فعال و هم غیرفعال در آنچه که روی می دهد، شرکت کند.

نیمکت های نصب شده و فضاهای نشستن در طول مسیر باید پراکنده شوند تا امکان استفاده از آنها در طول پیاده راه باشد و نوع طراحی و مواد بکار رفته در ساخت آنها نیز مناسب باشد.

۲- طراحی مناسب سطوح

کیفیت مصالح رویه دارای تاثیر قابل توجه بر واکنش پیاده ها نسبت به مسیرهای پیاده و ایجاد حس امنیت فردی

سطح مناسب و حداقل تغییرات ارتفاع برای تردد همه عابرین پیاده اعم از افراد سالمند و معلولین با ویلچر همچنین عبور دوچرخه ها (چنانچه از مسیر بصورت مشترک استفاده می کنند) فراهم شود.

۳- مبلمان

انواع مبلمان محدوده های پیاده سبب مکث و توقف انسانی در فضا و ایجاد حس مکان علاوه بر جنبه های عملکردی و اغنای حس زیبایی?شناختی بصری عابران میشود .

مبلمان موجود در طول مسیر مثل نیمکت ها، دکه ها و… نباید مزاحمتی در تردد عابران پیاده ایجاد نمایند.

۴- تجهیزات بازی و سرگرمی

تجهیزات بازی و سرگرمی همچون زمینهای اسکیت، فضاهای بازی بولینگ و شطرنج، میزهای تنیس، کاشیهای طرحدار و خطوطی برای بازیها سبب صرف زمان بیشتر عابران در فضاهای شهری میشود.

۵- نورپردازی و روشنایی

شکلی از طراحی بوده و بوسیله نوع قرارگیری نورپردازی، نشانه های شناسایی می توانند ایجاد شوند و محدوده های پیاده شکل گیرند.

روشنایی مناسب شامل؛ منابع روشنایی مرتفع جهت روشن کردن کلی پیاده راه و منابع روشنایی کوتاهتر برای روشن سطح پیاده رو می باشند.

در پیاده راه خرید بخشی از روشنایی از فروشگاهها و مغازه ها تامین می شود.

۶- گیاهان و فضای سبز

ایجاد فضای سبز در محدوده های پیاده عامل تلطیف و زیباسازی فضا، آرامش روانی عابران، ایجاد سایه و بوجود آوردن مقیاس انسانی از طریق حضور عناصر طبیعی به جهت تعدیل منظر شهری و کیفیت  بخشی به فضاهای شهری

درختان و پوشش گیاهی باید بگونه ای انتخاب شوند که رشد و تغییرات آنها مزاحم تردد عابرین پیاده نگردیده و نیاز به نگهداری و مراقبت زیادی نیز نداشته باشند.

۷- آب نماها

فواره?ها و آب نما ها نه تنها به منظور تصفیه هوا، ایجاد خنکی و عناصر طراحی بکار می روند بلکه همچنین مکانهای ملاقات و مکانهایی سودمند برای نوشیدن آب و آبتنی میباشند.

۸- مراکز تفریحی و ارائه آثار فرهنگی- هنری

طراحی یک حوزه پیاده، فرصت خوبی برای تلفیق هنر در مکان های عمومی شهری و شکل گیری هنر عامه پسند است

ارائه آثار هنری امکان مناسبی جهت مکث و ایجاد کشش برای کسانی که به دلایل مختلف دیگری وارد پیاده راه شده اند (بویژه جهت کودکان همراه خانواده ها) می باشد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

  1. طراحی :
    ۰۶ آبان ۹۲

     باتشکر از مطالب خوبتون

    • Admin :
      ۰۷ آبان ۹۲

      با تشکر از دقت و توجه شما

  2. طلا :
    ۱۸ آذر ۹۲

    سلام با تشکر از سایت فوق العاده تون

    • Admin :
      ۱۸ آذر ۹۲

      باتشکر از لطف شما

  3. Admin :
    ۲۱ آذر ۹۲

    باتشکر از شما

0