رشد ساخت و ساز با تخلف شهرسازی

در حال حاضر شهرسازی شهرها به سمت کیفیت پیش نمی‌رود و فضای کاملا رقابتی فقط در بودجه و حجم ساخت و ساز به وجود آمده است که خود به قیمت تخلف در شهرها و زیر پا گذاشتن شهرسازی و بی‌انظباطی تمام می‌شود.

پیروز حناچی – معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی – درباره اصول معماری در شهرها اظهار کرد: با توجه به شرایط کیفیت شهرسازی شهرها به ندرت می توان گفت نظام مدیریت شهری ما بتواند تولید کیفیت داشته باشد.

وی افزود: دچار یک عارضه‌ کمی هستیم و عنصری که می توان گفت شهرهای ما بر اساس آن رقابت می کنند بودجه بیشتر و حجم ساخت و ساز بیشتر آن هم به قیمت تخلف در شهرها و زیر پا گذاشتن شهر سازی و بی انظباطی در شهر است.

فقط بودجه و حجم ساخت و ساز در شهرها رقابتی شده است

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:‌ تنها موردی که در شهرها مورد رقابت قرار گرفته میزان بودجه و حجم ساخت و سازهاست. حناچی با بیان این‌که در چنین شرایطی نمی‌توان به کیفیت توجه کرد، تصریح کرد: در این شرایط به طور کلی نمی‌توان به کیفیت فکر کرد و باید به عارضه‌هایی که از نبود کیفیت در شهرها ایجاد شده، بیشتر پرداخته شود.

وی ادامه داد: بر خلاف بسیاری از نقاط جهان، ساخت و ساز در سطوح مسکونی شهرها رنگ و بوی بومی ندارد و شهرهای ما همه شبیه هم شده‌اند و این مساله خود نیازمند ریشه‌یابی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شیوه برنامه‌ریزی در شهرها، تاکید کرد:‌ با پرداختن به طرح‌های جامع می توان از مشکلات این بخش کم کرد؛‌به طوری که طرح‌های جامع حداکثر از مقیاس یک یا دو هزارم فراتر نمی‌رود و در این مقیاس نمی توان کیفیت به وجود آورد. درحد این مقیاس حداکثر کاربری‌ها عرض معبر و تراکم را می توان تعیین کرد در حالی که اگر بخواهیم به کیفیت بپردازیم باید به مقیاس زیر یک پانصدم برای طراحی شهری و زیر یک صدم برای مقیاس معماری برویم.

به گفته حناچی جوابگویی به این تقاضا اساسا در بدنه نیروی انسانی در شهرها موجود نیست و دانش و اراده لازم در این زمینه وجود ندارد و باید گفت این روند برخلاف رقابت برای کسب درآمد و حجم ساخت و ساز بیشتر است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0