تدوین اسناد شهری بر پایه سند ملی

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های اصلی ادارت کل راه و شهرسازی در سال آینده تدوین اسناد شهری بر پایه سند ملی است، گفت: باید شهرداری‌های سراسر کشور در امر بازآفرینی بافت‌های نابسامان شهری محور قرار گیرند.

محمد سعید ایزدی با بیان اینکه بستر های لازم برای بازآفرینی محلات هدف فراهم شده است، گفت: خوشبختانه فضای همکاری با سازمان‌های نوسازی شهری بوجود آمده است و این امر می‌تواند نقطه عطفی در بهسازی و نوسازی بافت‌های هدف به شمار رود.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران خواستار همکاری و مشارکت بیشتر شهرداری‌های سراسر کشور در باز آفرینی شهری بافت‌های هدف شد و افزود: باید نقش و جایگاه دولت و شهرداری در عرصه بازآفرینی محلات هدف مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه تغییر روحیه و ماهیت برنامه‌ها از توجهات کالبدی صرف به فضای اجتماعی و غیر کالبدی و توجه به کیفیت ساخت و ساز از موضوعات در دستور کار است، بیان کرد: بی توجهی به کیفیت و غفلت به ساختارهای کیفی باعث شده در بسیاری از ساخت و ساز های شهری شاهد تولید بافت‌های نابسامان و ناکارآمد جدید باشیم.

ایزدی توجه به مقوله کیفیت در ساخت و سازها را یکی از ماموریت‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با ابزارهایی مانند مذاکره با سازمان نظام مهندسی و ایجاد یک فضای کنترل و همچنین از طریق تعریف کارگروه‌ها برای تهیه دستورالعمل و ضوابط راهنما کوشیده تا موضوع کیفیت را عملیاتی کند.

وی با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های اصلی ادارت کل راه و شهرسازی در سال آینده تدوین اسناد شهری بر پایه سند ملی است، افزود: امیدواریم در سال آینده هماهنگی بیشتری بین دستگاه‌های مدیریت شهری صورت گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید شهرداری‌های سراسر کشور در امر بازآفرینی بافت‌های نابسامان شهری محور قرار گیرند، اظهار داشت: اگر توجه و برنامه‌های دولت در سطح مقیاس محله‌ای تعریف شود، علاوه بر انسجام بیشتر در کارها خدمات به مردم در این مناطق نیز از کیفیت بیشتری پیدا می کند.

ایزدی با اشاره به ساخت ۵ هزار واحد مسکن در محدوده بافت‌های هدف شهر تبریز به عنوان طرح اسکان پایا، گفت: در جمع‌بندی از تجربیات گذشته به این نتیجه رسیدیم که برای رسیدن به یک مفهوم مشارکت واقعی لازم است نقش گروه‌های مختلف در مدیریت شهری بطور روشن در یک برنامه تعریف شود.

وی با بیان اینکه دولت بجای دخالت مسقیم در بازآفرینی شهری بافت‌های هدف، نقش اصلی خود یعنی سیاست گذاری و تسهیل گری و ارائه بسته‌های تشویقی مانند ارایه وام (ودیعه اسکان موقت – وام نوسازی) کمک به راه اندازی دفاتر تسهیل‌گری در محلات هدف، اطلاع رسانی دقیق و شفاف را ایفا کند.

شهرداری‌ها با ارائه بسته‌های تشویقی مانند تخفیفات در عوارض و تراکم نفش مهمی در بهسازی محلات هدف دارند، اظهار داشت: شهرداریها علاوه بر هدایت دفاتر تسهیل گری می‌توانند با کمک دستگاه‌های مدیریت شهری زیر ساخت‌ها و توسعه خدمات شهری لازم را در مناطق هدف بازآفرینی شهری فراهم کند.

وی نقش استانداران و معاونت‌های عمرانی استان‌ها را در بازآفرینی بافت‌های هدف عمران و بهسازی بسیار مهم خواند و گفت: استانداران و معاونت های عمرانی در استانها باهماهنگی بین دستگاه‌های مدیریت شهری می‌توانند بهسازی و نوسازی بافت‌های نابسامان شهری را در اولویت اقدامات قرار دهند.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0