روستایی با پتانسیل‌های شهر

جم- روستای بهارستان شهرستان جم با وجود ایجاد زیرساخت‌ها هنوز به شهر ارتقاء نیافته و تاخیر در ارتقای روستای بهارستان، باعث متضرر شدن این روستا می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در سال های اخیر توسعه شهرهای کوچک از طریق ارتقای روستاها به شهر به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی بهبود کیفیت زندگی نواحی روستایی ایران مورد توجه دولت قرار گرفته است و در این مسیر، بسیاری از روستاها به شهر ارتقا یافتند.

در حالی که در بسیاری از روستاهای کشور شاهد مهاجرت مردم به سمت شهرها هستیم اما برخی از روستاها که پذیرای مردم از سایر نقاط شهری و روستایی هستند روز به روز بر جمعیت آنان افزوده می‌شوند و نیاز به اعتبارات و امکانات بیشتری دارند.

روستای بهارستان جم با حدود پنج هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت، از مهاجر پذیرترین و پرجمعیت‌ترین روستاهای استان بوشهر است که روند افزایش جمعیت در آن شتابان است.

این روستا در زمان جنگ تحمیلی که میانگین جمعیتی آن در حدود ۸۰۰ نفر بوده که ۱۰۵رزمنده و ۱۰شهید تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده است و از لحاظ زیر ساخت های مذهبی بیش از ۲۰ حسینیه و مسجد در این روستا احداث شده است و انواع برنامه های فرهنگی ومذهبی در این روستا برگزار می شود.

گر چه هر روز به روز نیاز به شهر شدن این روستا بیشتر می‌شود ولی با تلاش مسئولان و شورا اقداماتی هم برای شهر شدن این روستا مثل خدمات عمومی، مدارس، سالن ورزشی، کارگاه‌های صنعتی و بعضا مستقر شدن ادارات دولتی در نقاط مختلف روستا و گسترش یافتن راه های ارتباطی، انجام شده است.

پرونده شهر شدن این کلان روستا بعد از کارشناسی‌ها و گذراندن مراحل مختلف، به وزرات کشور رسید با تغییر دولت و تغییر برنامه‌های دولت، پرونده ارتقا روستاها بسته شد و این روستا با وجود بسیاری از آیتم‌های شهر شدن، از ارتقاء باز ماند.

زیرساخت‌های لازم برای ارتقای روستای بهارستان به شهر ایجاد شده است

رئیس شورای اسلامی روستای  بهارستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برای شهر شدن و ارتقا روستاها باید زیرساخت‌هایی ایجاد شود و در این زمینه تلاش‌های بسیاری برای روستای بهارستان انجام شده است.

اسدالله کامران تصریح کرد: روستای بهارستان با حدود بیش از هشت محله و جمعیتی بیش از پنج هزار و ۵۰۰ نفر با زیر ساخت های خوب در حوزه فضاهای آموزشی، ورزشی و فرهنگی جایگاه ممتازی در بین روستاهای استان داراست.

وی با بیان اینکه زیرساخت های کلان روستای بهارستان برای شهر شدن ایجاد شده است، افزود: در بحث بلوار و ایجاد راه‌های روستا، جاده ساحلی، پارک، طرح‌های هادی و تشویق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این روستا تلاش‌های قابل تقدیر توسط مسئولان و مردم انجام شده است.

کامران در پایان گفت: برای توسعه بیشتر و انجام بهتر امورات، این روستا باید به شهر ارتقا یابد و یکی از مطالبات مهم مردم این روستا از دولت مردان تدبیر و امید، همکاری برای ارتقای این کلان روستای استان بوشهر به شهر است.

تاخیر در ارتقای بهارستان به شهر باعث مشکلات زیادی در آینده خواهد شد

یکی از فعالان اجتماعی و رسانه ای شهرستان جم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در بحث ارتقای روستاها به شهر، دیدگاه های گوناگونی وجود دارد مبنی بر اینکه از رشد شهرها جلوگیری کنیم و به تقویت روستاها بپردازیم که این موضوع در حد شعار باقی ماند و حتی دست آویزی برای جلوگیری ارتقاء برخی روستاها شد.

علی دانشمند بیان داشت: دولت می تواند با ایجاد شهرهای کوچک، علاوه بر جلوگیری در مهاجرت روستانشینان به شهر، در توسعه امکانات زیر بنایی در روستاها و افزایش فرصت های اقتصادی گام بردارد.

دانشمند ادامه داد: تحقیقات نشان داده است از لحاط روانی نیز، روستاییان بعد از ارتقاء به شهر، در زندگی خود و در زمینه های آموزشی، بهداشتی و اشتغال تغییراتی ایجاد می کنند.

وی تصریح کرد: در مورد روستای بهارستان شهرستان جم، با وجود جمعیت و گستردگی محیط روستا، با دهیاری و شورایی با امکانات و توان اجرایی کم نمی توان به خوبی آن را مدیریت کرد.

دانشمند به ساخت و سازهای غیر اصولی در این روستا اشاره کرد و تاکید کرد این کلان روستای استان بوشهر، قطعا به شهر ارتقاء خواهد یافت اما در زمینه معابر، کوچه‌ها و مسیرهای مواصلاتی در آینده دچار مشکلاتی حتما خواهد شد و تاخیر بیشتر در ایجاد شهرداری، این مشکلات زیادتر خواهد شد.

این فعال رسانه ای با انتقاد از تاخیر دولت در تعیین تکلیف لایحه جامع تقسیمات کشوری بیان داشت: توقع می رود در دولت پرتلاش تدبیر و امید، در این زمینه با تدبیر عمل شود.

دانشمند با بیان اینکه مسکوت گذاشتن این بحث در دولت، به روستاهای با پتانسیل های شهر شدن ظلم می شود خاطرنشان کرد: دولت برای ارتقای روستاها به شهر، باید علاوه بر جمعیت و مسائل زیرساختی روستاها، فرهنگ و عوامل جغرافیایی و منطقه ای نیز توجه کند.

پیگیری برای ارتقای روستای بهارستان به شهر

نماینده دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: چند نشست که با مردم روستای بهارستان و شورای این روستا داشتم بحث شهر شدن مهمترین مطالبه به حق آنان بوده است.

حجت الاسلام موسی احمدی با بیان اینگه پیگیری ارتقای برخی روستاها به شهر در برنامه کاری خود دارد، بیان داشت: با پیگیری‌هایی که برای ارتقای حوزه انتخابیه داشته ام، آبدان و دوراهک ارتقا یافتند پیگیر ارتقای روستاهای بهارستان، چاه مبارک، بیدخون و تشان و دره بان نیز هستم.

احمدی خاطر نشان کرد: در دولت قبل نیز پیگیرهایی خوبی برای تبدیل روستای بهارستان به شهر شد و به عنوان نماینده مردم ارتقای این روستا به شهر را در نطق های صحن علنی مجلس عنوان کردم.

ارتقای روستاها به شهر در دستور کار دولت نیست

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اخیرا نیز در تذکر شفاهی صحن علنی مجلس خواستار ارتقای این روستا به شهر شدم افزود: روستای بهارستان از بزرگترین روستاهای استان بوشهر است با توجه به ظرفیت‌های فراوان و زیر ساخت ها باید در تقسیمات کشوری ارتقا یابد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی به آخرین درخواست خود به وزارت کشور درباره ارتقای این کلان روستا نیز اشاره کرد و گفت: قائم مقام وزیر کشور در امور سیاسی در نامه‌ای اعلام کرد که بعد از تعیین تکلیف لایحه جامع تقسیمات کشوری ارتقای این روستا در دستور کار قرار می‌گیرد.

احمدی با بیان اینکه فعلا ارتقای روستاها به شهر در دستور کار دولت نیست تاکید کرد: دولت باید هر چه زودتر لایحه جامع تقسیمات کشوری در دستور کار قرار دهد.

گزارش : ابراهیم قیصری

منبع:مهر

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0