سواحل بندرعباس

استان هرمزگان با مرکزیت شهر بندرعباس همه ساله در نوروز و حتی در تعطیلات سالانه پذیرای مهمانان زیادی از سراسر کشور است.

مهمانانی که اغلب برای خرید وارد بندرعباس و یا برای رفتن به جزیره قشم وارد این شهر می‌شوند. شهری که برای مردمان استان های دیگر تعریفی جز خرید و بازار و ارزانی ندارد. حال این نکته به ذهن متبادر می‌شود که بندرعباس شهری با دارا بودن بیشترین نوار ساحلی که قابلیت شنی بودن آن را می‌توان به عنوان یک گزینه مثبت برای آن برشمرد، باید تنها به عنوان یک شهر تجاری‌ یا دروازه ورود به جزیره قشم شناخته شود.

کشورهای ساحلی در دنیا به عنوان کشورهایی توریستی معرفی می‌شوند. کشورهایی که از این نعمت بهترین و بیشترین استفاده را می‌برند و گاهی بیشترین درآمد سالیانه خود را از این صنعت بدست می‌آورند. حال شهر بندرعباس که این نعمت خدادادی را دارد چقدر توانسته از آن استفاده کند و تاکنون برای توسعه صنعت توریست چه عملکرد مثبتی از خود نشان داده است.

‌ساحل بندرعباس باید به یک پایگاه توریستی تبدیل شود‌

‌عضو شورای شهر بندرعباس بیان کرد: ساحل بندرعباس قابلیت زیادی برای تبدیل شدن به زیباترین ساحل کشور را دارد و دریا باید معرف این شهر باشد. مسعود عبدالله زاده عنوان کرد: ساحل بندرعباس تاکنون مورد بی توجهی قرار گرفته در صورتی که می‌تواند بیشترین درآمد‌زایی و اشتغال‌زایی را برای شهر بندرعباس به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: بر اساس استاندارها هر متر از ساحل باید ۱۰۰ توریست را جذب کند که متاسفانه در این زمینه کار قابل قبولی در بندرعباس صورت نگرفته که امیدوارم با نزدیک شدن به ایام نوروز این نقیصه رفع شود.

رییس کمیسیون مشارکت و سرمایه گذاری شورای شهر بندرعباس در ادامه با اشاره به اینکه برای زیبا سازی و استفاده بهینه از ساحل بندرعباس باید کمیته‌ای خاص تشکیل داد، بیان کرد: کمیته‌ای متشکل از کارشناسان و متخصصان امر زیبا سازی باید تشکیل شود و برای به ثمر رسیدن نتیجه از سرمایه‌گذارانی که در این زمنیه سابقه کار دارند، باید استفاده شود.

عضو شورای شهر بندرعباس تاکید کرد: برای بدست آوردن نتیجه مطلوب و تبدیل ساحل بندرعباس به زیباترین ساحل باید طرح‌ها و برنامه‌هایی نو با استفاده و مطالعه طرح‌های و الگوهایی از کشورهای ساحلی دنیا ارائه شود. عبدالله زاده خاطر‌نشان کرد: مدیریت واحد شهری می‌تواند بهترین کمک در ارائه برنامه‌های زیباسازی در کنار دیگر ارگان‌ها و نهادها در زمینه‌های مختلف اجرای پروژه‌های متفاوت در سطح شهر باشد.

‌نبودن مدیریت واحد شهری یکی از ضعف‌های بندرعباس است‌

وی گفت: برخی اعتقاد بر این مسئله دارند که نبود مدیریت واحد شهری یکی از دلایل مهم نا کارآمد بودن بسیاری از قابلیت‌های بندرعباس است مانند مالکیت چندگانه بر روی دریا و ساحل از جانب ادارات مختلف مانند شهرداری، بنادر و دریا نوردی و دریا بانی همچنین در امر ساخت و ساز مسکن و شهرسازی است، اما با تمام این محدودیت‌ها شهرداری بیشترین سهم را از این مدیریت حوزه ساحلی بندرعباس دارد و بر این عقیده است که با تشکیل مدیریت واحد شهری و سپردن بسیاری از کارها به دست شهرداری می‌توان به نتیجه مطلوب و دلخواه رسید.

عضو شورای شهر بندرعباس ادامه داد: حضور ارگان‌های مختلف با برنامه‌های متفاوت زیان‌های بسیاری را تا کنون نصیب دریا و ساحل بندرعباس کرده که این امر نیز باید مدیریت ‌و به یک واحد یکپارچه بدل شود، مدیریتی که با حضور و استفاده از کارشناسان در زمینه‌های مختلف، اجرای هر نوع برنامه‌ای را با توجه به تمامی شرایط بررسی و در صورت قابلیت اجرایی بودن پیاده کند.

‌نگاه مسئولان به ماهیت ساحل باید تغییر کند ‌

عضو شورای شهر بندرعباس تاکید کرد: ساحل فعلی بندرعباس با توجه به داشتن قابلیت‌های فراوان در خور و زیبنده شهروندان این شهر نیست و برای رسیدن به یک ساحل زیبا و مناسب باید نگاه مسئولان به ماهیت ساحل تغییر کند. حسام صمیمی کشکویی بیان کرد: برای بهتر شدن و به استاندارد رساندن ساحل بندرعباس باید نگاه‌ها به سمت برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت برود. وی اضافه کرد: ساحل شهر بندرعباس آینده این شهر محسوب می‌شود که از نسلی به نسل دیگر به یادگار می‌ماند و این وظیفه هر نسل و دوره است که به بهترین شکل به آیندگانش واگذار کند.

رییس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر بندرعباس در ادامه در خصوص برنامه‌های بلند مدت ساحل توضیح داد: برنامه‌هایی از قبیل رسوب‌زدایی برای جلوگیری از آلاینده‌های زیست محیطی می‌تواند در بندرعباس اجرا شود که در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان از این سیستم استفاده می‌شود. صمیمی تصریح کرد: با توجه به ایجاد موج شکن‌های فراوان باید موضوعات محیط زیستی ساحل مورد توجه قرار بگیرد، زیرا هر نوع دستکاری در دریا و ساحل موجب از بین رفتن ساحل و آسیب رسانی به محیط دریا می‌شود.

وی در ادامه در مورد برنامه‌های کوتاه مدت نیز بیان کرد: زیباسازی فضای ساحل برای استفاده شهروندان نیز از برنامه‌های کوتاه مدت است که باید شهرداری و دیگر ارگان‌های مربوطه در این زمینه فعالیت‌های بیشتری را انجام دهند. عضو شورای شهر بندرعباس تاکید کرد: نهادهای دیگر نیز باید با دیدگاه باز‌تری به ساحل و دریا نگاه کنند تا بتوانیم ساحل و دریایی استاندارد و مناسب داشته باشیم.

صمیمی عنوان کرد: با توجه به اینکه بندرعباس یک شهر طولی است و بیشترین نوار ساحلی را دارد، می‌تواند به یکی از بهترین وزیباترین شهرهای توریستی کشور تبدیل شود که برای رسیدن به این هدف باید برنامه ریزی دقیق و منظمی صورت بگیرد.

هر ساله با نزدیک شدن ایام نوروز شهرداری بندرعباس با انجام برنامه‌هایی مانند ساختن دستشویی و حمام همچنین فضایی برای نشستن و بازی و…..دست به زیبا سازی ساحل می‌زند، اما این نوع عملکرد تا کنون مورد توجه قرار نگرفته و به صورت ظاهری شهرداری بندرعباس تا کنون نتوانسته شرایط مساعدی را برای آرامش و آسایش شهرندان و مهمانان فراهم آورد. ساختن زمین بازی همچنین گلکاری به تنهایی نمی‌تواند دلیل خوبی برای ادعایی مبنی برای زیباسازی باشد و شهرداری بندرعباس در این زمینه باید با یاری از متخصصان زیباسازی شهری این موضوع را پیگیری کند.

‌سواحل شهر بندرعباس باید به استاندارهای جهانی برسد‌

‌عضو شورای شهر بندرعباس بیان کرد: بندرعباس با دارا بودن بیشترین نوار ساحلی باید به استاندارد‌های جهانی برسد و به عنوان یکی از بهترین شهرهای ساحلی ایران معرفی شود.

اسلام باوقار افزود: زیبا سازی ساحل یکی از وظایف اصلی شهرداری و شورای شهر بندرعباس است که در حال حاضر شرایط ساحل بندرعباس زیبنده مردم این شهر نیست. وی ادامه داد: شنی بودن ساحل بندرعباس و قابلیت کاشت برخی از درختان یکی از بزرگترین پتانسیل‌های بندرعباس محسوب می‌شود که باید از آن مانند برخی از کشورها که آب و هوایی شبیه به بندرعباس دارند، استفاده کرد.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به الگو‌برداری از برخی از کشورهای ساحلی که قابلیت‌هایی نزدیک به بندرعباس دارند، بیان کرد: برخی از کشوها مانند مالزی و یا امارات می‌توانند گزین‌های خوبی برای این الگو‌برداری باشند حتی می‌توان با تبادل اطلاعات و استفاده از دانش و فن اوری آنها به نتیجه مطلوب رسید. باوقار در ادامه با اشاره به اینکه تمام مسئولیت داشتن ساحل مناسب بر عهده شهرداری نیست، عنوان کرد: ارگان‌های دیگری مانند دریابانی و بنادر نیز در این امر دخیل هستند که می‌توانند با همکاری و هماهنگی مناسب فضای مناسب و قابل توجهی برای شهر بندرعباس به وجود بیاورند.

وی تصریح کرد: ساختن دوش حمام، سرویس‌های بهداشتی، آبسرد کن و رختکن از الزامات شهرهای ساحلی برای رضایت شهروندان است که شهرداری بندرعباس باید هر چه سریعتر با توجه به نزدیک شدن ایام نوروز اقدامات لازم را انجام دهد. عضو شورای شهر بندرعباس خاطر‌نشان کرد: با ایجاد و فراهم کردن فضای مناسب تفریحی در ساحل بندرعباس می‌توان اشتغال زایی و درامد زایی مناسبی را نیز به وجود آورد.

شهر بندرعباس مانند جزیره کیش از بهترین ساحل برخوردار است که تا کنون به صورت مفید از ان استفاده نشده و همچنان تجاری بودن معرف این شهر بوده البته باید متذکر شد که مدیریت یک شهر زمانی می‌تواند موفق باشد که از جنبه‌های متفاوت میهمانان را به سمت خودش بکشاند، اما باید در نظر داشت که باید از قابلیت‌های توریستی به گونه‌ای استفاده شود که برای شهر سود داشته و باعث درامدزایی و اشتغال زایی شود.

بندرعباس به عنوان یک شهر ساحلی باید بتواند با زیبا سازی منحصر به فرد و ایجاد شرایط مناسب به یکی مرکز توریستی دریایی بدل شود و اولویت سفرهایی که به این شهر صورت می‌گیرد، برای این قابلیت بوده و در کنارش جنبه‌های دیگری مانند مراکز تجاری نیز قرار داشته باشد. الگو‌برداری از سواحل کشورهای همسایه که شرایطی شبیه بندرعباس دارند، می‌تواند بستر مناسبی را بهتر کردن این عملکرد فراهم کند که امیدواریم هر چه زودتر رویای شهروندان بندرعباس برای داشتن ساحلی زیبا و استاندارد به حقیقت بپیوندد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0