رهایی از ترافیک در بزرگراه های هوشمند

امروزه می توان کنترل ترافیک بزرگراه ها، خیابان های شلوغ و حتی جاده های بین شهری را به وسیله دستگاه ها و تجهیزاتی همچون حسگرها، دوربین های ویدیویی و تابلوهای الکترونیکی انجام داد.

براساس آمارهای ارائه شده، سالانه ۳۵ ساعت از وقت رانندگان امریکایی در ترافیک هدر می رود. این درحالی است که در دیگر کشورها بویژه کشورهای توسعه نیافته این زمان به صدها ساعت افزایش می یابد. این یعنی به هدر رفتن میلیاردها لیتر سوخت در طول سال. اما از آنجایی که تکنولوژی در همه زمینه ها گسترش چشمگیری کرده، در این باره هم راه حل های متعددی را پیش روی ما قرار داده است.

امروزه می توان کنترل ترافیک بزرگراه ها، خیابان های شلوغ و حتی جاده های بین شهری را به وسیله دستگاه ها و تجهیزاتی همچون حسگرها، دوربین های ویدیویی و تابلوهای الکترونیکی انجام داد.

در حال حاضر کمتر کسی را می توان یافت که حداقل یک وسیله ارتباطی، همراه خود نداشته باشد. آمارها نشان می دهد که در سال۲۰۰۷ میلادی تقریباً بیش از ۲۷۰ میلیون مشترک تلفن همراه در ایالات متحده وجود داشته که روز به روز هم بر تعداد مشترکان جدید افزوده می شود. ضمن اینکه میلیون ها نفر هم دارای پیجرهای دوطرفه هستند.

سیگنال های رادیویی که از این وسایل الکتریکی منتشر می شود می توانند موقعیت افراد را در هر زمان مشخص کنند. بر همین اساس محققان شرکت مخابراتی «cellloc» سیستم پیشرفته «cellocate» را عرضه کرده اند.

براساس این سیستم برای به دست آوردن موقعیت کامل تلفن همراه به سه پست BTS نیاز داریم. این پست ها سیگنال های ارسالی تلفن همراه را دریافت می کنند، که آن را شناسایی کرده و سپس مدت زمان رسیدن امواج رادیویی را از زمان ارسال آنها محاسبه می کنند. هنگامی که برجک های سه پست بر یک ارسال سیگنال تلفن همراه زمان گذاری کنند، بلافاصله اطلاعات به کامپیوتر مرکزی ارسال می شود تا مکان تلفن همراه شخص مورد نظر محاسبه و کاملاً مشخص شود. بنابراین موقعیت تلفن همراه توسط مکان یابی محل برخورد هذلولی های (مکان یابی های ریاضی) حاصل از امواج رادیویی محاسبه می شود. کامپیوتر می تواند به وسیله تجزیه و تحلیل زمان صرف شده برای رسیدن موج رادیویی از تلفن همراه راننده وسیله نقلیه تا پست استماع، مکان دقیق قرارگیری مشخص در بزرگراه را محاسبه کرده و تشخیص دهد. البته این روند تشخیص و مکان یابی فقط در چند ثانیه صورت می گیرد.

برخی آژانس های حمل و نقل برای تکمیل سیستم های مکان یابی تلفن همراه همچون «cellocate» از برچسب های فرکانس رادیویی به منظور دریافت عوارض بزرگراه ها استفاده می کنند. به این ترتیب که با عبور خودروهای دارای برچسب از کنار دستگاه هایی که این برچسب را می خوانند و در کنار بزرگراه ها نصب شده اند، مقدار مشخصی از پول پیش پرداخت شده در حساب برچسب های خودروی آنها کسر می شود. در این صورت ترافیک سنگین ناشی از توقف خودروها برای پرداخت عوارض در بزرگراه ها حذف می شود و ترافیک روان تر می شود.

ضمن اینکه با استفاده از این برچسب ها می توان از زمان عبور خودروها از دو نقطه مشخص آگاه شد و بدین وسیله از موقعیت خودرو، سرعت خودرو و از همه مهم تر شدت ترافیک بزرگراه اطلاع دقیق به دست آورد. هنگامی که اطلاعات از تلفن های همراه دریافت می شوند، باید به رانندگان خودروهای مسیر منتهی به بزرگراه دارای ترافیک سنگین انتقال داده شود و آنها را از مسدود بودن راه مطلع کرد که البته برای انجام این کار از چند روش می توان استفاده کرد. یکی اینکه اطلاعات انبوه جمع آوری شده از طریق یک وب سایت قابل دسترسی خواهد بود. یعنی یک نقشه، خیابان ها و بزرگراه های مهم شهر را به رنگ های سبز، زرد و قرمز نمایش خواهد داد که به ترتیب بیانگر وضعیت ترافیک به صورت روان، سبک و سنگین هستند. دیگر اینکه با پرداخت مبلغی ناچیز به طور متوسط در هر ماه، اطلاعات مورد نظر ترافیکی نسبت به مکان حاضر شما، به تلفن همراهتان فرستاده خواهد شد. ضمن اینکه این سیستم مسیر های مناسب دیگری را هم برای رهایی از ترافیک مسیر اصلی پیشنهاد می کند.

روش دیگر این است که اطلاعات ترافیکی در تابلوهای الکترونیکی معمول در معرض دید تمام رانندگان قرار گیرد. سازندگان سیستم های جدید کنترل ترافیک بر این باورند که با اطلاع رسانی سریع به رانندگانی که متقاضی دریافت پیام های ترافیکی به وسیله تلفن همراه هستند، آنها فرصت خوبی را برای تغییر مسیر خود خواهند داشت و این سیستم ها با سیستم های متداول امروزی که تنها راه اطلاع رسانی آنها، تابلوهای الکترونیکی نزدیک بزرگراه های دارای ترافیک سنگین و یا رادیو، تلویزیون، هستند، تفاوت های بسیار زیادی دارند. تلفن های همراه و دیگر وسایل دیجیتالی امروزه همچون استفاده از خودروها متداول شده اند. یعنی در واقع اکثر رانندگان دارای تلفن همراه هستند و بنابراین می توان برای حل مشکل ترافیک از اتحاد بین آنها و خودروها استفاده کرد. در آینده ای نزدیک خواهیم دید که چگونه این فناوری ها، رفت و آمدهای ما را در شهری شلوغ آسان خواهند کرد.

علیرضا سزاوار

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0