معرفی استان قم

استان قم با وسعتی معادل ۱۴۶۳۱ کیلومتری مربع در مرکز کشور واقع شده و مرکز آن شهر قم است. استان قم از شمال به وارمین و شهر ری از استان تهران و ساوه از استان مرکزی، از جنوب به شهرستان‌های محلات و دلیجان از استان مرکزی و کاشان از استان اصفهان و کویر نمک و از غرب به شهرستان‌های آشتیان و تفرش از استان مرکزی محدود است. بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در سال ۱۳۷۵، این استان دارای یک شهرستان، ۴ بخش، یک شهر، ۹ دهستان و ۳۶۳ آبادی دارای سکنه بوده است.

قم

شهرستان قم مرکز استان قم و یکی از شهرهای مهم ایران به حساب می آید. در مورد قدمت باستانی قم حرف و حدیث های ضد و نقیض فراوان است. برخی قائل به قدمت شهر قم هستند و آنرا از بلاد باستانی دانسته و به شواهد و قرائنی هم استدلال نموده اند، از قبیل ذکر “زعفران قمی” در کتابی که مربوط به عصر ساسانیان است و نیز آمدن نام قم در شاهنامه فردوسی. قدیمی ترین منبعی که قم را از شهرهای مستحدثه اسلامی معرفی کرده سفرنامه منسوب به “ابی دلف” است.

به هر حال آنچه مسلم است؛ وجود مزار مطهر حضرت معصومه، دلیل رونق و آبادانی این شهر گشته و بعد از دفن حضرت معصومه (س)، قم رونقی بسزا یافت و پناهگاه مطمئنی برای دوستان اهل بیت و شیعیان گردید. از آن زمان به بعد مردم به تدریج منازل خود را به مدفن حضرت معصومه (س) نزدیک کردند تا از زیارت قبر ایشان بهده مند گردند. همچنین علماء و دانشمندان زیاری در جوار کریمه اهل بیت (س) پرورش یافتند و به نشر و گسترش اسلام پرداختند.

ghom

کهک

کهک یکی از شهرهای استان قم است که در بخش نوفل لوشاتو از توابع شهرستان قم قرار دارد. از جمله روستاهای پیرامون آن فردو، وشنوه، دستگرد، تیره، میم، شاه اسماعیل، بیدهند، ورجان، خورآباد، قباد بزن، خاوه، صرم و… هستند.

جعفریه

جعفریه یکی از شهرهای استان قم است که در بخش جعفرآباد از توابع شهرستان قم قرار دارد.

دستجرد

دستجرد یکی از شهرهای استان قم است که در بخش خلجستان از توابع شهرستان قم قرار دارد. دستجرد عربی شده دستگرد است که از دو بخش دست و گِرد تشکیل شده است. از این رو نام این شهر از نظر ریشه شناسی با نام شهرهایی چون دارابگرد، بروجرد و سوسنگرد قابل قیاس است.

منابع:
icro (dot) ir
iranyad (dot) ir
جغرافیای استان قم،

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0