افزایش تراکم ساختمانی همدان

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر همدان گفت: افزایش تراکم ساختمانی به معنای فروش حق حیات مردمی است که هزاران سال در این گستره جغرافیایی زندگی کرده‌اند.

ابراهیم مولوی در جلسه‌ای با حضور اعضای تشکل‌های فرهنگی و حامیان محیط زیست در شورای شهر همدان با بیان اینکه شهر همدان به واسطه صنعتی نبودن، درآمدی از صنایع بزرگ ندارد، افزود: بر این اساس بیش از ۹۰ درصد درآمدهای شهرداری از صدور پروانه‌های ساختمانی و فروش تراکم و تغییر کاربری است.

وی گفت: این وضعیت به نوعی فروش حق حیات مردمانی است که هزاران سال در این گستره جغرافیایی زندگی کرده‌اند. رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر همدان ادامه داد: دولت مجبور به چرخش چرخ‌های لنگان گردشگری است، تا از این طریق توسعه و گردش مالی همدان را شاهد باشیم.

وی در ادامه با اشاره به رودخانه‌های موجود در سطح شهر یادآور شد: برخی از رودخانه‌های شهر غیر اصولی پوشانده شده و با افزایش حجم آب در هنگام بارندگی‌‌ها، آب از کانال‌ها بیرون می‌زند تا جایی که در برخی مناطق منازل با آب تخریب شدند.

مولوی با ابراز تأسف از کور کردن رشته‌های قنات موجود در همدان که مانند بادبزن عمل می‌کردند، افزود: بسیاری از قنوات زیر سطح شهر همدان بسته شده که امسال با اختصاص نیم میلیارد تومان، به دنبال شناسایی راه‌های خروج قنوات هستیم تا احیا شوند.

وی در ادامه توسعه کالبدی را لازمه یک شهر دانست و گفت: با لحاظ کردن دغدغه‌های زیست‌محیطی، حفظ میراث اجتماعی و میراث فرهنگی گذشتگان نیز اتفاق می‌افتد که این‌ها باید در پیوست‌های طرح توسعه تفضیلی مطالعه شده و لحاظ شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر همدان با بیان اینکه همدان سه طرح تفضیلی داشته، افزود: امسال طرح تدوین افق چشم‌انداز همدان تمام شده و قرارداد آن به شهرداری داده شده تا ضمن سپردن به مشاور، بازنگری و مجدد تدوین شود.

وی با بیان اینکه طرح تفضیلی همدان برنامه‌ای است که مدیران شهری باید بر اساس آن عمل کنند، اظهار کرد: طرح تفضیلی کنونی همدان ۲ هزار و ۸۰۰ مورد تغییر داشته در حالی که یک سند توسعه شهری با این میزان تغییر، فایده‎ای نخواهد داشت.

مولوی در ادامه با اشاره به برج ایرانیان که این روزها بسیاری از دانشجویان و اساتید را نیز حساس کرده، افزود: حامیان محیط زیست و تشکل‌های فرهنگی که برای حمایت از اعضای شورای شهر مخالف جانمایی برج ایرانیان، اقدام کرده‌اند، ما را تنها نگذارند چراکه ما همچنان در حال پس دادن تاوان حرف‌هایی که زدیم هستیم.

وی ادامه داد: این روزها نه تنها برج ایرانیان بلکه برج دیگری به نام «برج سبز» به دنبال اخذ مجوز از شهرداری است که این برج با جانمایی آن در انتهای سعیدیه و در ۸۱ طبقه مطرح شده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر همدان افزود: شورا با آن مخالفت کرده به طوری که اجازه طرح آن در صحن شورا را نیز به این طرح نداد.

وی گفت: طرح‌های احداث برج همواره از سوی شرکت‌ها مطرح می‌شود و سرمایه‌گذاران انفرادی برای چنین مواردی اقدام نمی‌کنند، چراکه بر این باورند، اقدام آنها به صورت گروهی موجب تصویب آن طرح خواهد شد.

مولوی با بیان اینکه بناهای تاریخی میراث گذشتگان است و باید حفظ و نگهداری شوند، افزود: عمارت بدیع‌الحکما به شهرداری واگذار شده و امسال ۲ میلیارد تومان برای حفاظت، حصارکشی، تعمیر و مرمت آن باغ اختصاص یافته است.

مولوی موضوع تخریب بناهای قدیمی را دغدغه شورای شهر دانست و گفت: شهرداری خانه نراقی، خانه سیفی و دیگر خانه‌ها را تملک کرده که امسال به عنوان فرهنگسرا فعال هستند و یا به عنوان پردیس‌های هتل و خوابگاهی استفاده می‌شوند.

وی ورودی‌های سه‌گانه همدان را در شأن پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین ندانست و گفت: تابستان امسال فضاهای ورودی شهر همدان ساماندهی می‌شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر همدان افزود: سنگ‌فروشان با فاصله یکصد متر در مغازه‌های ۴۵ تا ۱۲۰ متری که احداث شده، مستقر می‌شوند تا فضای سبز در این نقطه ایجاد شود.

وی در پایان با اشاره به بادهای غالبی که در همدان می‌وزد، اظهار کرد: بین دو برج دوقلوی ایرانیان فضای خالی وجود دارد که با وزش بادهای غالب در همدان، مشکلاتی ایجاد می‌شود.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0