تاکید بر ضرورت اجرای معماری بومی

مدیرکل امور مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: خوزستان از سه قومیت تشکیل شده ولی بافت شهرهای آن یک شکل بوده و ضروری است شهرداری‌ها در اجرای معماری بومی تأثیرگذار باشند و آن را مورد توجه قرار دهند.

غلام‌رضا هوایی در نشست خبری مربوط به نخستین همایش ملی مقررات ساختمان که پنج‌شنبه، ۸ اسفندماه در محل اداره‌کل راه و شهرسازی خوزستان برگزارشد، اظهارکرد: در چند سال اخیر پس از دفاع مقدس، خوزستان در حوزه مهندسی پیشرفت زیادی داشته است و این استان به یک کارگاه بزرگ سازندگی تبدیل شده و در بخش ساختمان و زیربنایی در کشور پیشرو است. وی افزود: اخیراً قرار شده در حوزه ساخت و ساز شهرداری‌ها علاوه بر ناظر مهندس، ناظر مقیم نیز به‌کار گمارده شود.

مدیرکل امور مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی تصریح‌کرد: به دلیل خرابی‌های پس از جنگ در خوزستان، حوزه‌های ساخت و ساز شهری در این استان با سرعت انجام شده و این سرعت موجب شد شناسنامه مناسبی در حوزه شهرسازی در این استان مشاهده نشود. در بسیاری از خیابان‌ها شکل زندگی شهروندی شاکله یک شهر توسعه یافته متوازن را نگرفته و لذا شهرداری‌ها موظفند این اشکالات را برطرف کنند.

هوایی ادامه‌داد: دانشگاه‌های استان باید در پیشرفت استان نقش اساسی ایفا کنند و شهرداری‌ها نیز اصول صحیح ساخت و ساز را تبلیغ کنند. همچنین رعایت الگوی مصرف انرژی در ساخت و سازها ضروری است. وی خاطرنشان‌کرد: یکی از اشکالات حوزه شهری این است که بخش زیادی از درآمد شهرداری‌ها از محل تراکم فروش و ساخت و ساز سازمان تأمین می‌شود.

مدیرکل امور مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی بیان‌کرد: شهرداری‌ها نباید در توسعه شهری از روش توسعه عرضی استفاده کنند و ساختمان‌ها باید عمودی‌ساز شوند؛ در چنین حالتی بحث گودبرداری مطرح می‌شود که در ابتدا سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها مسئول کنترل این گودبرداری‌ها هستند و راه و شهرسازی وظیفه نظارت عالی را دارد.

هوایی گفت: شهرداری‌ها باید به ناظر مهندس وضعیت زمینی که قرار است گودبرداری شود را شرح دهند و لذا پیشنهاد می‌شود مهندسی بومی و صادرات مصالح در خوزستان مورد توجه قرار گیرد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0