بازبینی طرح جامع شهرهای کردستان

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهر سازی گفت: طرح جامع مناطق شهری کردستان با توجه به ماموریت های جدید و کلان کشوری بازبینی می شود.

فیروز حناچی در جریان بازدید از وضعیت پروژه های عمرانی و همچنین بافت فرسوده شهر بانه اظهار داشت: با توجه به این که در بسیاری از مناطق مرزی حاشیه ها و شهرک های اغماری به وجود آمده است نیاز است که تغیراتی در ساخت و طرح این شهرها به وجود آید.

وی افزود: رشد سریع استان مرزی کردستان در بعد جمعیت شهری و به وجود آمدن مناطق حاشیه نشین باعث شد ماموریت های به این حوزه اضافه شود که قبلا در طرح تفضیلی و جامع دیده نشده بود و امروز با بررسی های لازم و متناسب با وضعیت موجود بررسی می شود و اگر مصوب شود طرح جامع این استان با توجه به ماموریت های جدید تدوین و بازنگری می شود.

معاون شهر سازی و معماری وزیر راه و شهر سازی بیان کرد: در هر منطقه ای تغییر ماموریت تغیر کاربری را به دنبال دارد و باید این تغییرات با توجه به بررسی ها و نیاز استان ایجاد شود.

حناچی با اشاره به این مطلب که توسعه منابع مالی در شهرستان بانه متاسفانه افزایش قیمت زمین و به تبع آن حاشیه نشینی را در بعد زیاد به وجود آورده است، بیان کرد: اگر شهرداری که اصلی ترین متولی ممانعت از افزایش حاشیه نشینی است به خوبی در این بحث وارد نشود شهرستان مرزی بانه با مشکلات زیادی رو به رو می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به انضباط شهری اشاره کرد و یادآور شد: تبعات توسعه بی رویه شهر ایجاد شهرک های اغماری است و این امر بی انضباطی شهری را به وجود می آورد.

معاون شهر سازی و معماری وزیر راه و شهر سازی ادامه داد: استان و شهری می تواند روند توسعه را طی کند که در آن انضباط شهری وجود داشته باشد وقتی که بین شهر و خارج از شهر محدوده ای وجود ندارد پس ساماندهی و برنامه ریزی هم معنایی ندارد.

حناچی گفت: وقتی محدوده قرمز در شهرها از بین می رود شهر با کمبود اعتبارات، امکانات، عدم برنامه ریزی و ساماندهی رو به رو می شود و این امر خود اصلی ترین مانع توسعه یافتگی است.

ضعف کنترل حاکمیتی در کردستان انظباط شهری را دستخوش تغییر کرده

وی اظهار داشت: در حال حاضر در استان کردستان شهرهای سقز، بانه، مریوان و سنندج به دلیل ضعیف شدن کنترل حاکمیتی انضباط شهری دست خوش تغییر شده است.

معاون شهر سازی و معماری وزیر راه و شهر سازی افزود: هدف از این سفر به استان مرزی برگرداندن انضباط شهری به داخل شهرها و تغییر ماموریت و به تبع آن تدوین و بازنگری طرح جامع است.

حناچی افزود: در حریم شهری باید کنترل و برنامه ریزی به گونه ای باشد که آجری روی آجر ساخته نشود و در داخل شهر با توجه به نیاز مردم و دادن تسهیلات بستر ساخت و سازهای قانونی و متناسب با انظباط شهری فراهم شود.

وی بیان کرد: در اجرای انضباط شهری، شهرداری نیازمند هیچ گونه تفیض اختیار نیست و باید با قدرت بر حاشیه شهر تسلط داشته باشد تا بسترهای توسعه و انظباط شهری فراهم شود.

روستاهای حریم شهری تحت کنترل شهر قرار گیرد

معاون شهر سازی و معماری وزیر راه و شهر سازی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات روستاهای نزدیک شهر، اشاره کرد و یادآور شد: باید روستاهای نزدیک شهری تحت کنترل شهر قرار گیرند تا از روند توسعه بی رویه آنها و حاشیه نشینی جلوگیری شود.

حناچی ادامه داد: برای جلوگیری از حاشیه نشینی در شهرها در سال ۸۴ طرح کنترل روستایی نزدیک شهری به مجلس داده شد که نمایندگان وقت آن را رد کردند و این اتفاقی که امروز کشور با آن دسته و پنجه نرم می کند از جمله تبعات تصویب نشدن این طرح بود.

وی گفت: مردم و مسئولان در صورت کم کاری در ممانعت از افزایش حاشیه نشینی با مشکلاتی از جمله کمبود اعتبارات، عدم رفع نیازهای اولیه شهری و توسعه شهری روبه رو می شوند که این امر اصلا خوشایند نیست.

معاون شهر سازی و معماری وزیر راه و شهر سازی در پایان افزود: انتظار می رود با برنامه ریزی های مناسب و محول کردن ماموریت های جدید به این استان مرزی بسترهای انضباط شهری فراهم شود.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0