باغ عباس‎آباد مازندران

این باغ در ۹ کیلومتری جنوب شرقی شهر بهشهر واقع در استان مازندران در میان جنگلهای کوه جهان مورا، در پیرامون دریاچه‌‌ طبیعی به دستور شاه عباس اول به صورت پلکانی و مطبق در ۳ سطح احداث شد

مجموعه مذکور در قسمت جنوب به روستای فرادست ییلاقی هزار جریب، در قسمت شرقی به جاده روستاهای پاسند – هزار جریب، در غرب به اراضی کشاورزی و در قسمت شمال به روستای علی تپه محدود می‌گردد.

راه دسترسی به مجموعه مذکور از طریق جاده آسفالته‌ای است که از جاده اصلی بهشهر – گرگان منشعب شده و بعد از عبور از روستای التپه به محوطه مذکور منتهی می‌گردد.

مجموعه مذکور شامل سد، بنای مرکز مخزن سد، حمام، باغ، محوطه گلباغ (ایستگاه توزیع آب)، محور آبرسانی به طول ۶۰۰ متر، دو برج آجری به فاصله ۱۸۶ متری از باغ و همچنین با فاصله ۱۵۶ متری از یکدیگر می‎باشد که احتمالاً به سال ۱۰۲۰ تا ۱۰۲۱ هـ . ق احداث گردیده است،

 واحد صنعتی (آسیاب آبی)، محل احتمالی کاخ پادشاهان صفوی و مراکز پخت سفال و آجر و همچنین واحدهای مسکونی بخش خدمه،

جاده‌های سنگ‌فرش ورودی به مجموعه و جاده‌های سنگفرش از محل باغ به کاخ و از محل باغ به محل آسیاب می‌باشد.

دریاچه این مجموعه با وسعتی بالغ بر ۱۰ هکتار با عمارتی در مرکز آن، که در زمان آبگیری دریاچه عمارت با ارتفاعی بالغ بر ۱۸ متر به زیر آب می‎رود و فقط سقف آن همراه با درختچه‌هایی نمایان است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0