تهیه طرح جامع و تفصیلی همدان

معاون شهرسازی و معماری شهرداری همدان با بیان اینکه طرح جامع و تفصیلی همدان با رویکرد ساختاری راهبردی تهیه می شود، گفت: تنها راه بـرون رفت از معضلات شهرسازی رویکرد ساختاری راهبردی در تهیه طرح های تفصیلی است.

 

مهدی مجیدی گفت: با توجه به مساحت ۳۲ هزار هکتاری حریم شهر همدان و عدم تهیه طرح برای این محدوده تاکنون و تعیین تکلیف پرونده های حریم در کارگروه زیربنایی که زمان بر بوده و پیوستگی پلاکها را از بین می برد، تهیه طرح جامع با رویکرد ساختاری راهبردی و الگو برداری از روش کلانشهرها بویژه شهرتهران در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مراحل انتخاب مشاور و بررسی های کارشناسی با همکاری مرکز پژوهشهای شورای شهر در حال اجراست، گفت: در تهیه این طرح خارج کردن ۱۵۸۶ هکتاری از اراضی داخل محدوده شهری به حریم در سال ۱۳۸۶ که باعث از بین رفتن حقوق شهروندان و کاهش اراضی شهری و افزایش تراکم نفر در هکتار شده براساس پیگیریهای شورای اسلامی شهر و هماهنگی با اداره کل راه وشهرسازی مدنظر است.

وی همچنین به اتمام عمر طرح تفصیلی شهر همدان اشاره کرد و از تجربه موفق کلانشهرها و حتی کشورهای پیشرو در طراحی و برنامه ریزی شهری در تحقق اهداف مدیریت شهری با رویکردهای ساختاری راهبردی در طرح های تفصیلی یاد کرد و گفت: تنها راه بـرون رفت از معضلات شهرسازی و گرفتاری شهروندان در خصوص املاک واقع در کاربریهای عمومی رویکرد ساختاری راهبردی در تهیه طرح های تفصیلی است.

مجیدی افزود: براساس دستور العمل ابلاغی از وزارت راه و شهرسازی تهیه طرح جامع وظیقه این وزارتخانه و تهیه طرح تفصیلی به شهرداریها تفویض شده است.

وی با بیان اینکه براساس مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری کمیته سیما و منظر شهرداری همدان بصورت هفتگی و با حضور نمایندگان دستگاهها و ادارات ذیربط تشکیل جلسه ای می دهد، گفت: طرح نمای تمامی ساختمان هایی که در مجاور معابر ۱۸ متری و بالاتر است باید به تصویب این کمیته برسد.

وی توجه به معماری ایرانی اسلامی و تبعیت از نمای غالب محلی و نمای پروژه های اجرا شده را از معیارهای تصویب نماهای پیشنهادی در هر نقطه شهری عنوان کرد که در چهار سال گذشته ۱۳۷۷ طرح به تصویب رسیده است.

وی با توجه به ممنوعیت استفاده از کامپوزیت در نمای ساختمان های اداری و دولتی براساس مصوبه شورایعالی شهرسازی ومعماری گفت: ادارات و بانکهایی که دارای نمایی مغایر با ضوابط شهرسازی هستند موظفند حداکثر ظرف مدت ۳ سال نسبت به اصلاح نما اقدام کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری همدان با بیان اینکه همدان از متراکم ترین شهرهای کشور است، گفت: شهر همدان با جمعیتی حدود ۵۲۰ هزار نفر و مساحت ۵۷۰۰ هکتاری دارای سرانه ۹۳ نفر در هکتار است.

مهدی مجیدی گفت: یـکی از شاخص های برنامه ریزی شهری شاخص نفر در هکتار است که از نسبت جمعیت شهر بر روی مساحت شهر بدست می آید که در حال حاضر شهر همدان با جمعیتی حدود ۵۲۰ هزار نفر و مساحت ۵۷۰۰ هکتاری دارای سرانه ۹۳ نفر در هکتار است که متوسط این شاخص درکشور ۵۴ نفر و در شهر تهران ۷۴ نفر است که این مقایسه نشان می دهد شهر همدان دارای بافت متراکمی از لحاظ جمعیت است.

وی با اشاره به این شاخص ضرورت بازنگری در محدوده طرح تفصیلی و ضرورت توسعه شهر در سطح را عنوان کرد و گفت: باتوجه به اتمام دوره ۱۰ ساله طرح تفصیلی شهر همدان و خارج شدن ۱۵۸۶ هکتار از اراضی شهری از محدوده به حریم در سالهای گذشته تهیه مجدد طرح جامع و تفصیلی با رویکرد ساختاری راهبردی و افزایش محدوده برای رسیدن به شاخص های کشور ضرروی است و با حمایت های شورای شهر و همکاری دستگاههای مرتبط افزایش محدوده قانونی با نظر کارشناسی در دستور کار است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0