تکمیل نقش جهان، دو دهه انتظار!

شاید اگر همه طرح های بزرگ ورزشی دنیا مانند ورزشگاه نقش جهان اصفهان پیش می رفت، بازی های المپیک و جام جهانی فوتبال به جای هر چهار سال، ۴۰ سال یکبار برگزار می شد.

بیست و چند سال است مردم شهری که میدان بی نظیر نقش جهان آن را چهار صد سال قبل با ابزار دستی در مدت ۲۰ سال ساختند، در انتظار ساختن ورزشگاهی هستند که بدون تردید نه جنبه های ظریف معماری میدان نقش جهان را خواهد داشت و نه استحکام آن را. ورزشگاهی که مرحله دوم آن تمام نشده سخن از مستهلک شدن بخش اول آن به میان آمده است.

اگر چه مسوولان دلیل تاخیر در ساخت این ورزشگاه را همیشه به گردن نبودن اعتبار انداخته اند اما واقعیت این است که این طرح از ضعف تصمیم گیری و مدیریت بیش از کمی اعتبار رنج برده است. در چند سال اخیر بارها وعده افتتاح این ورزشگاه داده شده و بارها صحبت از تغییر مدیریت ساخت آن به میان آمده است.

روزی مدیران استانی گفته اند که مدیریت مجموعه را به ما بدهید تا آن را تکمیل کنیم، روز دیگر سخن از واگذاری نقش جهان به شهرداری اصفهان به میان آمده است و زمانی واگذاری این ورزشگاه به فولاد مبارکه سپاهان که تیم فوتبال پر آوازه اش زمین اختصاصی ندارد مطرح شده است.

در این میان هواداران تیم سپاهان همچنان باید مسیر ۳۵ کیلومتری در یکی شلوغترین راههای درون و برون شهری اصفهان را طی کنند و به فولاد شهر برای تشویق تیم مورد علاقه خود بروند و طبیعی است که طی این مسافت در شرایط نامساعد آب و هوایی و حتی بازیهایی که خیلی حساس نیست سبب شود که شمار تماشاگران بازیهای این تیم گاه به زیر هزار نفر برسد.

با این تعداد تماشاگر نباید انتظار خودکفایی هیچ تیم فوتبالی را داشت. از سوی دیگر به دلیل دوری ورزشگاه فولاد شهر از اصفهان، مسوولان باشگاه سپاهان در بسیاری دیدار های حساس هم برای آنکه هواداران تیم خود را به ورزشگاه بکشانند ناچارند که دیدن بازی را رایگان کنند و گاه وسیله رفت و آمد تماشاگران را هم مهیا سازند.

 

* خشت اول

ظاهرا از اول خشت ورزشگاه نقش جهان کج بنا نهاده شده زیرا ۲۰ سال پس از آغاز عملیات آن هنور زمین ۱۱۰۰ هکتاری ورزشگاه معارضانی دارد، شاید هم آه و نفرین مالکان بلاتکلیف این زمینها گریبانگیر این ورزشگاه است که با وجود قرار گرفتن در طرحهای مهر ماندگار دولت قبل باز هم تکمیل نشد.

زمین ورزشگاه دو هزار و ۵۰۰ معارض داشته و کمبود اعتبارات دولتی برای پرداخت بهای زمین آنها سبب شده بارها حساب های اداره کل ورزش و جوانان استان بابت بدهی به معارضان بسته شود.

محمدرضا محمد جواهری مدیرکل سابق ورزش و جوانان استان اصفهان سال گذشته گفت: از سال ۸۶ تا تابستان ۹۲، مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال از بودجه ورزشی استان اصفهان به منظور پرداخت به دو هزار و ۵۰۰ معارض زمین های این ورزشگاه برداشت شد که این مبلغ برابر با هزینه مورد نیاز برای ساخت ۳۰ سالن ورزشی در استان اصفهان است.

مدیر کل کنونی ورزش و جوانان اصفهان هم با تایید اینکه زمین این ورزشگاه هنور معارضانی دارد اظهار نظر در این باره را به آینده نزدیک برای ارائه عدد و رقم دقیق موکول کرد.

در این حال سال گذشته ۳۰۰ هکتار از این زمین های ورزشگاه با کاربری ورزشی مصوب شد و زمین های مازاد براساس مصوبه هیات وزیران باید به فروش برسد و یا به صورت معوض به مالکان و کشاورزان اختصاص یابد. حدود شش ماه پیش، اداره ورزش و جوانان اصفهان تصمیم به واگذاری ۸۰۰ هکتار زمین مازاد این ورزشگاه به شهرداری اصفهان گرفت تا این مشکل حل شود.

مدیر کل ورزش و جوانان استان اصفهان در این باره گفته است: قرار نیست این ۸۰۰ هکتار از فضای مجموعه نقش جهان واگذار شود و این زمینها به فضای سبز و فضاهای جنبی مجموعه اختصاص می یابد و ۳۰۰ هکتار برای مصارف ورزشی ساخته و استفاده می شود.

 

* کلنگی که ۲۴ سال است به زمین می خورد

مجموعه بزرگ ورزشی نقش جهان اصفهان در زمینی به وسعت بیش از یکهزار و ۱۰۰ هکتار در شمال شهر اصفهان و در حوزه استحفاظی دو شهر اصفهان و دولت آباد قرار دارد. این طرح به قصد ایجاد یک مجموعه استاندارد و دهکده بزرگ ورزشی به ویژه برای برگزاری مسابقات بین المللی طراحی شده است.

در این طرح ایجاد یک استادیوم ۷۵هزار نفری در دو طبقه و همه امکانات لازم برای برگزاری مسابقات داخلی و بین المللی و چندین سالن ورزشی بزرگ و کوچک،پیست های دو میدانی، دوچرخه سواری، موتورسواری و اتومبیلرانی و تاسیسات اداری و بهداشتی و خدماتی لازم پیش بینی شده و این ورزشگاه به دومین ورزشگاه ایران پس از آزادی تهران تبدیل خواهد شد.

طرح ورزشگاه نقش جهان اصفهان که در ابتدا به ورزشگاه المپیک یا ورزشگاه بزرگ معروف بود در سال ۶۷ تعریف و کلنگ آن پس از ایجاد موسسه ای به نام ورزشگاه بزرگ به منظور پیگیری مراحل ساخت آن، در سال ۶۸ توسط ترکان مدیر عامل وقت این موسسه به زمین زده شد اما ساخت آن درعمل از سال ۷۴ آغاز شد.

معاون امور فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان در باره شروع عملیات این طرح گفت: عملیات اجرایی مرحله اول آن سال ۷۴ آغاز و در سال ۷۸ استادیوم فوتبال آن با ظرفیت حدود ۴۰ هزار نفر در سکوهای پایینی به بهره برداری رسید. سیدحسین محمودیه با بیان اینکه در سال های ۷۸ تا ۸۶ از مرحله اول این طرح بهره برداری می شد، افزود: تیم فوتبال سپاهان نخستین قهرمانی خود در لیگ باشگاههای کشور را در این ورزشگاه جشن گرفت.

وی گفت: سال ۸۶ پس از هشت سال بهره برداری مرحله نخست این مجموعه، ورزشگاه بزرگ نقش جهان وارد اجرای مرحله دوم ساخت و تکمیل ظرفیت ۳۵ هزار نفری در سکوهای بالایی شد که همچنان ادامه دارد و عملیات ساخت این مرحله مانع برگزاری مسابقات در آن شده است. وی گفت: در حالی که مرحله دوم هنوز تکمیل نشده تاسیسات مرحله نخست به دلیل گذشت زمان در حال مستهلک شدن است.

در این حال از سال ۹۰ تا تابستان سال ۹۱ بدنبال قرار گرفتن ورزشگاه نقش جهان در طرحهای مهر ماندگار دولت دهم، به مدت یکسال اجرای این طرح با سرعت و در سه نوبت کاری با روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ کارگر دنبال و برخی از بخش های آن تکمیل شد.

با این اقدامات، اداره ورزش و جوانان استان اصفهان در مرداد سال ۹۲ اعلام کرد مرحله نخست این مجموعه ورزشی با نصب صندلیهای طبقه اول استادیوم فوتبال، ساختمان VIP، چمن زمین فوتبال، تکمیل پیست تارتان و نصب اسکوربرد زمین فوتبال قابل بهره برداری است، اما از آن زمان تاکنون تنها در اواخر شهریور سال گذشته، مسابقات قهرمان کشوری تکواندو خردسالان و نونهالان در این مجموعه برگزار شده است.

 

* تکمیل ورزشگاه نقش جهان

پس از تغییرات مدیریتی در راس اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان در بهمن سال گذشته، عملیات تکمیل ورزشگاه نقش جهان که در دولت دهم به عنوان طرح ملی مهر ماندگار اعلام شده بود دوباره با رکود مواجه و باز هم این ورزشگاه کهنسال در ذهن و عمل کمرنگ شد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در این مدت بخشی از مشکلات معارضان حل شده است، اضافه کرد: مجموعه ورزشی نقش جهان در حدود ۹۰ درصد پیشرفت دارد اما فضاسازی اطراف آن هنوز پیشرفت قابل توجهی ندارد.

محمد سلطان حسینی گفت: درصورت تامین هزینه های لازم برای تکمیل این طرح، می توان به اتمام آن حداقل تا یک سال آینده امیدوار بود. وی از ورود فولاد مبارکه برای ادامه ساخت این ورزشگاه خبر داد و افزود: در بازدید اخیر از این مجموعه که نماینده فولاد مبارکه هم حضور داشت جلسه ای برگزار و در آن مقرر شد هزینه های لازم و موانع موجود توسط پیمانکاران برآورد و به شرکت فولاد مبارکه سپاهان اعلام شود.

وی تصریح کرد: استانداری، شهرداری و معاونت عمرانی استانداری نیز به صورت جدی وارد این کار شده اند و این موضوع در کنار طرح های مترو، مصلا و مشکلات آبی استان، همت مسوولان را به خود اختصاص داده است.

معاون امور فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان نیز در باره کارهای انجام شده در ورزشگاه نقش جهان گفت: در سال های اخیر بازسازی و تکمیل مرحله اول انجام و ۴۲ هزار صندلی برای تماشاچیان نصب شد. وی با اشاره به اینکه بخش قابل ملاحظه ای از کار مرحله دوم این استادیوم نیز انجام شده و اکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ادامه داد: اکنون پارکینگ این مجموعه با ظرفیت ۱۲ هزار خودرو، ۶۰ درصد انجام شده است.

وی گفت: چهار مجموعه سرویس بهداشتی هر کدام با ۸۰ چشمه برای این استادیوم در نظر گرفته شده که یک مورد آن تکمیل شده و سه مجموعه دیگر نیز ۷۰ درصد پیشرفت ساخت دارد. محمودیه ادامه داد: پیست دوچرخه سواری ۱۵ درصد و استخر سرپوشیده قهرمانی ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیست موتورسواری این مجموعه در زمان حاضر فعال است.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی پیست اتومبیلرانی هنوز آغاز نشده و فقط سایت آن پیش بینی شده است، گفت: کمپ ورزشکاران نقش جهان به عنوان محل اسکان ورزشکاران به احتمال زیاد در اوایل خرداد امسال همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر افتتاح می شود. وی اضافه کرد: این کمپ در مکانی به وسعت هفت هزار و ۵۰۰ متر مربع بنا شده و قابلیت اسکان ۱۵۰ ورزشکار را به صورت همزمان دارد که برای احداث آن ۱۲ میلیارد ریال هزینه شده است.

محمودیه تصریح کرد: در چند ماه گذشته که در راس مدیریتی اداره کل ورزش و جوانان استان تغییراتی ایجاد شده است این طرح تعطیل نبوده و در یک نوبت کاری تعداد محدودی نیرو فعالیت داشته اند.

معاون فنی و مهندسی اداره ورزش و جوانان اصفهان در پاسخ به این سوال که با وجود پیشرفت هایی که مجموعه نقش جهان و استادیوم ۷۵ هزار نفری آن دارد چرا از آن برای برگزاری مسابقات فوتبال استفاده نمی شود، گفت: محیط این مجموعه ورزشی کارگاهی است و تامین امنیت تماشاگران کار سختی خواهد بود.

 

* سپاهان نقش جهان را می خواهد

در حالی که مدیر کل ورزش و جوانان اصفهان سخن از مشارکت شرکت فولاد مبارکه برای تکمیل نقش جهان گفته است، مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان به نوعی خواستار در اختیار گرفتن این ورزشگاه شده است. بهرام سبحانی هفته گذشته در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به کمک های مالی این شرکت برای ساخت ورزشگاه نقش جهان اظهار کرد: این سیاست از همان ابتدا اشتباه بود و این شرکت خواستار این است که ساخت این ورزشگاه را خود به عهده داشته باشد.

وی افزود: ورزشگاه نقش جهان از جمله طرح های ملی است که حدود ۱۹ سال از آغاز ساخت آن می گذرد. سبحانی تاکید کرد: فولاد مبارکه تاکنون نتیجه ای از پیشرفت فیزیکی این ورزشگاه با وجود ارائه کمک های مالی مشاهده نکرده است.

 

* ضرورت تکمیل نقش جهان قبل از نیاز به بازسازی دوباره

با توجه به رکود نسبی کار در ورزشگاه نقش جهان به نظر می رسد در سالی که به نام  فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی نام گرفته، مدیران ملی و استانی بخشهای مرتبط با ورزشگاه نقش جهان باید به جای رقابت های اداری، فرهنگ هم افزایی را پیشه کنند و با مدیریت جهادی و عزمی عمومی و راسخ کار این نماد بزرگ آشفتگی مدیریتی و تصمیم گیری را به پایان برسانند.

جوانان اصفهانی چشم انتظار روزی هستند که این بنا که دوران طولانی ساخت آن کسالت آور شده است به محلی برای ابراز شور و نشاط و شادابی تبدیل شود.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0