خواهر خواندگی میان شهرها

پیمان خواهر خواندگی رابطه ای دوستانه و هدفمند است که به منظور تبادل اطلاعات و تجربیات و توسعه ی مناسبات فرهنگی، اجتماعی،اقتصادی،فنی و سیاسی میان یک جامعه ی شهری با جامعه ی شهری مشابه خارجی برقرار می شود.

این پیوند با اتمام جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ ،برای نخستین بار در کشورهای اروپایی شکل گرفت.مدتی بعد در سال ۱۹۶۵،رئیس جمهور وقت آمریکا ،یعنی ژنرال آیزنهاور در ارائه ی برنامه ی “مردم به مردم” بر شکل گیری پیمان های خواهر خواندگی بین شهرهای آمریکا با شهرهای دیگر کشورهای جهان تاکید کرد و بدین ترتیب حرکتی جهانی در این موضوع ایجاد شد. هدف آیزنهاور از تاکید روی این طرح ،درگیر کردن افراد و سازمان ها و گروهها در تمامی سطوح جامعه برای کاهش درگیری ها در سطح جهان با انعقاد قراردادهای خواهر خواندگی بود.

این پیمان در اروپا “شهرهای دوقلو ” ،در آمریکا و آسیا “شهرهای خواهرخوانده” و در روسیه “شهرهای برادر خوانده نامیده می شود.

تفاهم خواهر خواندگی بین شهرهایی امضا می شود که نوعی وجه تشابه و همسانی از قبیل ویژگی های باستان شناختی ،تاریخی ، فرهنگی ،نمادهای مشترک و… داشته باشند تا از ظرفیت های یکدیگر برای پیشبرد اهداف خاص علمی ،فنی ، گردشگری و نظایر آن استفاده کنند.

خواهر خواندگی بدون توجه به قراردادهای رسمی بین دولت ها و به وسیله ی شهرداران و مدیران محلی ،که ارتباط نزدیکی با شهروندان دارند ،انجام می شود.

فواید خواهر خواندگی شهرها:

توسعه ی پایدار شهری: پیمان خواهر خواندگی ظرفیت لازم را برای مشارکت شهرها فراهم می کند که این امر باعث توسعه ی پایدار شهرهای درگیر می شود.طرح های مشارکتی در بین این شهرها در راستای برنامه ی نشست جهانی ۲۰۰۲ سازمان ملل در توسعه ی پایدار است.اهداف توسعه ی هزاره که مورد تاکید سازمان ملل است در امضای تفاهم نامه ی خواهر خواندگی بین شهرهای جهان مورد توجه قرار می گیرد ،چرا که این اهداف ،توسعه ی پایدار را به دنبال خواهند داشت.

اهداف بشردوستانه: پیمان خواهر خواندگی اهداف بشر دوستانه را بین شهرها دنبال می کند و آنها را در راه رساندن پیام صلح به سراسر دنیا پیش می برد.

اهداف فرهنگی هنری : پیمان خواهر خواندگی در تغییر سطح فرهنگی دو شهر خواهر خوانده و تبادل فرهنگ ها نقش به سزایی دارد که در این بین برخی از شهرهای خواهر خوانده هر ساله با برگزاری مسابقه ها و نمایشگاه های مختلف به پیشبرد این هدف کمک بسیاری می کند.

در ایران بعداز انقلاب در سال ۱۳۷۳ برای نخستین بار تهران با بیشکک پایتخت قرقیزستان خواهر خوانده اعلام شد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0