وضعیت مهندسی شهری فاجعه است

معاون عمرانی استاندار زنجان با اشاره به اینکه وضعیت مهندسی شهری در شهرها فاجعه است، گفت: شهرداران موضوع مهندسی و ساخت و سازها را جدی بگیرند.

“جواد رحمتی” در نشست تخصصی شهرداران شهرهای تابعه استان زنجان، با بیان این مطلب، اظهارکرد: متاسفانه در بسیاری از پروژه‌ها شاهد ضعف مهندسی هستیم که این موضوع گریبان شهرداری‌ها را نیز می‌گیرد.

وی تصریح‌ کرد: شهرداری‌ها باید برای انجام امور خود الگوی مناسبی را اتخاذ کرده و بر اساس برنامه‌ پیش روند، نه اینکه هر شهری بر اساس سلیقه اداره شده و در نهایت شاهد این باشیم که اعتبارات به‌ درستی هزینه نشود و از دوباره‌کاری‌ها جلوگیری به‌عمل آید.

این مسوول با بیان اینکه تدوین دستورالعمل‌های اجرایی در شهرداری‌های استان ضروری است، افزود: دفتر فنی استانداری زنجان این آمادگی را دارد تا با همکاری کارشناسان، مشکلات شهرداری‌ها را در حد توان در رابطه با مسایل فنی برطرف کند.

رحمتی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر دو مشکل آسفالت و جدول، گریبان شهرداری‌ها را گرفته و شهرداران را به خود مشغول کرده است، افزود: باید دیدگاه‌ها تغییر یابد و به دنبال این نباشیم که بدون مطالعه و کار کارشناسی اقدام به تعویض جداول و یا آسفالت‌ ریزی‌هایی کنیم که عمر مفید آن بیش از دو سال نیست. این موارد باید کارشناسی و در رابطه با دلایل بروز آن مطالعه دقیق شود.

معاون عمرانی استاندار زنجان در بخش دیگری با اشاره به جایگاه نظارتی شوراهای اسلامی شهرها بر عملکرد شهرداران، اظهار کرد: شوراها قرار بود که بر امر نظارت بپردازند، ولی متاسفانه مشغله‌های دیگری پیش آمده است که باید در این رابطه تجدید نظر شود، هر چند شهرداران نیز نباید شوراها را در مقابل خود ببینند.

وی به مشکلات شهرداری‌های استان در رابطه با نداشتن ضوابط لازم برای حریم‌های شهری و همچنین مشکلات حقوقی اشاره کرد و یادآور شد: خلاءهایی وجود دارد که باید با هم‌ فکری و کار کارشناسی نسبت به رفع آن اقدام کرد. این مسوول به ضرورت توجه به آموزش اشاره کرد و گفت: باید افراد با قوانین و راهکارها آشنا شوند تا در امر خدمت‌رسانی به مردم خللی ایجاد نگردد.

شهردار زنجان نیز در این جلسه با اشاره به حجم بالا و تنوع در کارهای شهرداری، گفت: شهرداری‌ها بر اساس قانون، موسسات عمومی و غیردولتی هستند که مدیریت درآمد و هزینه بر عهده خودشان است و به همین خاطر مدیریت در این مجموعه با سایر ارگان‌ها تفاوت دارد.

“محسن امین” خاطرنشان‌ کرد: شهرداری‌ها متولی ساخت ‌و ساز شهری هستند، اما سیاست‌گذار در این حوزه سایر بخش‌ها است و مسوولیت تخلفات سایرین بر عهده شهرداری‌ها است که همین موارد باعث سختی کار در شهرداری‌ها شده است.

وی با اشاره به اینکه برای رفع مشکلات کار در شهرداری باید شهرداری‌های استان در تعامل با یکدیگر عمل کرده و منطبق با الگویی مناسب و بومی شده کار کنند، افزود: نظم‌ بخشی به امور از مواردی است که در شهرداری‌ها باید به آن بپردازیم و با توجه به اهمیت کار شرایط را از جریمه‌محوری به سوی عوارض‌محوری سوق دهیم که این کار زمان‌بر بوده، ولی شدنی است.

این مسوول در ادامه به مشکلات شهرداری زنجان در حوزه حمل و نقل شهری اشاره کرد و یادآورشد: امیدواریم با رایزینی‌های به عمل آمده مشکلات ناوگان تاکسی‌رانی و اتوبوسرانی شهر زنجان برطرف شود. وی همچنین با اشاره به اهمیت توجه به جذب سرمایه‌گذار برای اجرای طرح‌های بزرگ عمرانی، گفت: با برنامه‌ ریزی درست و دقیق می‌توان به این مهم دست یافت.

فرماندار زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه شهرداران به ‌عنوان مجموعه مدیران حوزه شهری در صف اول برخی مسایل و مشکلات هستند، گفت: نکته مهم در این مجموعه، فرسوده بودن روش‌های اجرای کار است.

“مجید فرخی” افزود: شهرداری‌ها برای تامین منابع مالی مورد نیاز باید به دنبال درآمدهای پایدار بوده و به‌ گونه‌ای تصمیم بگیرند که به نفع توسعه شهرها باشد. وی با تاکید بر اینکه همه فعالیت‌ها باید در چارچوب قانون و قانون‌ مداری باشد، خاطرنشان ‌کرد: اساساً قانون مانع انجام کار نیست و باید از آن تبعیت کرد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0