تعیین تکلیف حریم شهر همدان

رئیس کمیسیون فنی، عمرانی، امور زیربنایی و املاک شورای اسلامی شهر همدان با تاکید بر اعمال مدیریت واحد در حریم شهر همدان گفت:حریم شهر همدان تعیین تکلیف می شود.

جلسه کمیسیون فنی عمرانی و امور زیربنایی املاک شورای اسلامی شهر همدان با مشارکت کمیسیونهای معماری و شهرسازی و خدمات شهری شورا در راستای سیاست ایجاد مدیریت واحد در حریم شهر همدان ، جلوگیری از نابسامانی های بوجودآمده در حریم و خروج مردم و دستگاه های اجرایی از بلاتکلیفی پیش از ظهر چهارشنبه برگزار شد.

در این جلسه مسؤلان استانداری و فرمانداری همدان از جمله بخشدار مرکزی، شورای اسلامی روستاهای همجوار همدان شامل روستای چشین، حیدری، قاسم آباد، حسن آباد، شورین و حیدره حضور داشتند که موضوع حریم شهر همدان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه رئیس کمیسیون فنی، عمرانی، امور زیربنایی و املاک شورای اسلامی شهر همدان با تاکید بر اعمال مدیریت واحد در حریم شهر همدان ،گفت: گسترش ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم شهری از مشکلاتی را از جمله تفکیک اراضی و از بین بردن فضاهای سبز باغات، عدم امکان ارائه خدمات دستگاه های اجرایی به اینگونه واحدها، از بین رفتن سرمایه های مادی و معنوی خانواده ها و … ایجاد کرده اند

حمید رضا طبی مسرور با اشاره به اینکه بخشهای عمده ای از فضاهای تفریحی و توریستی شهر از جمله چشین و حیدره در حریم شهری قرار گرفته اند وفاصله زیادی با داخل شهر ندارند، اضافه کرد: قطعا این نقاط مکانهای مناسبی برای ایجاد فضاهای تفریحی شهروندان و توریست بوده که مردم در این نقاط به دلیل عدم وجود ضابطه ساخت وساز ، در اقدام به ساخت و ساز غیر مجاز می کنند.

طبی مسرور اظهار داشت: ایجاد مدیریت واحد در حریم شهر همدان باعث جلوگیری از بسیاری از نابسامانی های بوجودآمده در حریم شده و مردم و دستگاه های اجرایی نیز از بلاتکلیفی خارج می شوند.

وی ایجاد مدیریت واحد در حریم شهر همدان را در پهنه بندی و نحوه ارائه خدمات شهری به اماکن واقع در حریم بسیار موثر دانست و مشخص شدن محدوده حریم طرح هادی روستا با حریم شهری ،اصلاح تداخل بوجود آمده و فعال سازی کمیسیون ماده ۹۹ در حریم دهیاریها و ماده ۱۰۰ در حریم شهر همدان را از اهداف مهم تشکیل این جلسه بیان کرد. رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه بر ساماندهی و مدیریت، وضعیت حریم شهر همدان تأکید کرد.

وضعیت حریم شهر همدان باید سر و سامان داده شود

رضا میرزایی با بیان اینکه وضعیت حریم شهر باید سر و سامان داده شود، اضافه کرد: ساخت و سازهای غیرمجاز حدفاصل بین روستاها و شهر باعث بروز مشکلاتی شده است که باید در اسرع وقت دستورالعمل تعیین حریم شهر تنظیم و مصوب شود. میرزایی اظهار داشت: شورا و شهرداری تنها متولی امردر تعیین حریم شهر نیستند بلکه دیگر دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوع تعیین حریم باید به میزان سهم خود در تصمیم‌سازی‌ها دخیل شده و وضعیت کنونی را سر و سامان دهند.

وی با انتقاد از اینکه امروز حاشیه‌نشینی از پنج درصد به ۳۵ درصد رسیده است، افزود: این امر زنگ خطری برای شهر است که در راستای حل آن باید کارشناسانه وارد شد. رئیس شورای اسلامی شهر همدان بر تشکیل جلسه‌ای در استانداری در زمینه تعیین تکلیف حریم شهر اظهار داشت: لازم است حداکثر تا قبل از پایان سال راهکار اساسی و مشخصی برای مدیریت شهری داشت.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: باید به دنبال راهکارهای اساسی و مناسب برای تعیین حریم شهری بود. ابراهیم مولوی با تأکید بر اینکه در زمینه تعیین حریم شهری نباید تنها به برگزاری جلسات بسنده کرد، اظهار داشت: راهکارها و برنامه‌ها باید عملیاتی شوند. مولوی اضافه کرد: شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذیربط نیز باید نسبت به حریم شهر اقدامات لازم را داشته باشند.

بخشدار مرکزی همدان نیز گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز حد فاصل بین روستاها و شهر همدان مشکلات بسیاری را به وجود آورده است.

شهروندان باید از امکانات به یک اندازه بهره‌مند شوند

محمدجواد صیفی با بیان اینکه شهروندان باید از امکانات به یک اندازه بهره‌مند شوند، اظهار داشت: اما این امر مستلزم رعایت قوانین و ضوابط در امر ساخت و ساز است. صیفی روستاهای علی‌آباد، حیدره، قاسم‌آباد، حسن‌آباد، شورین و چشین را از جمله روستاهایی برشمرد که با ساخت و سازهای غیرمجاز دچار مشکل شده است و افزود: تعدادی از این روستاها در حریم شهر قرار گرفته‌اند و همین امر مسائل و مشکلاتی را ایجاد کرده است. وی یادآور شد: در صورتی که در اصلاح طرح تفضیلی شهر همدان طرح جامع مدیریت شهری اجرا شود می‌تواند در رفع مشکلات حریم نیز مؤثر باشد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان و عضو شورای شهر همدان نیز در این جلسه گفت: شورا و شهرداری به تنهایی نمی‌توانند ساخت و سازها را کنترل کند و نیاز به همکاری مسؤولان و مشارکت مردم دارد.

سید احمد حسنی‌حلم بحث اطلاع‌رسانی به شهروندان را در این زمینه ضعیف دانست و اظهار داشت: تعدادی از افراد بدون اطلاع از قانون اقدام به ساخت و ساز کرده‌اند و در راستای آگاهی مردم باید اطلاع‌رسانی افزایش یافته و وضعیت موجود نیز مورد بررسی قرار گیرد. حسنی‌حلم اضافه کرد: اطلاع‌رسانی مناسب و برخورد خوب با شهروندان از ادامه ساخت و ساز غیراصولی و غیرمجاز جلوگیری می‌کند.

علی‌اکبر نظری دیگر عضو شورای اسلامی شهر همدان در ادامه این جلسه با بیان اینکه هنوز مدیریت واحد شهری در کشور شکل نگرفته است، گفت: تحقق این امر زمان‌بر بوده و در این راستا از ظرفیت و پتانسیل نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی استفاده شود. نظری اضافه کرد: شهرداری نیز در حال حاضر نمی‌تواند در زمینه مدیریت واحد شهری عمل کند، چرا که مرجعی در این زمینه وجود ندارد. وی تداخل کارهای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را از دیگر مشکلات ساخت و سازهای غیرمجاز برشمرد و اظهار داشت: چرا که در این زمینه حریم‌ها کاملاً مشخص نیست.

نظری تشکیل کارگروهی در زمینه بررسی تعیین حریم شهری در استانداری را ضروری دانست و تأکید کرد: باید در این راستا سازمان‌های بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی نیز ورود پیدا کنند.

عمل به قانون در ساخت و سازها کمتر مورد توجه بوده است

معاون شهرسازی و معماری شهرداری همدان نیز با بیان اینکه عمل به قانون در ساخت و سازها کمتر مورد توجه بوده است، گفت: ارائه خدمات به افرادی که قانونمند عمل کنند وظیفه شهرداری است. مهدی مجیدی با اشاره به اینکه بحث حریم شهر همدان مغفول مانده است، افزود: با پیگیری‌های شورای چهارم و شهرداری طرح پهنه‌بندی حریم شهر در حال بررسی است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0