به چه اندازه پارکینگ نیاز داریم

” اگر هر مکانی که ارزش دیدن دارد باندازه همه مردمی که مایل به دیدن آن هستند پارکینگ داشته باشد، دیگر جایی که ارزش دیدن داشته باشد، باقی نخواهد ماند”.

در تعیین تعداد پارکینگ مورد نیاز باید به تقاضای پارکینگ و پارامترهای تعیین کننده آن توجه نمود وبا توجه به انواع کاربری ها در منطقه ، زمان پیک تقاضای پارکینگ برای هر کدام را بررسی نمود.

تقاضای پارکینگ به میزان مالکیت خودرو – نرخ سفر – زمان پارک – نوع سفر( کار- خرید- تفریح )- منطقه ( مرکز شهر – حومه ) و موارد دیگر بستگی دارد.

معمولا چرخه تقاضای پارکینگ بصورت روزانه – هفتگی و سالیانه تغییر می کند، مثلا عصر روزهای تعطیلات آخر هفته در اطراف رستورانها – تئاتر و مراکز تفریحی به پیک تقاضا می رسد.

تقاضای ترافیک با تغییر کاربری اراضی و توسعه حمل و نقل عمومی تغییر می کند.

بررسی های انجام شده ، نشان می دهد که مشکلات پارکینگها بیش از مشکلات ناشی از عدم وجود پارکینگ است و هزینه های اقتصادی و زیست محیطی آنرا باید در نظر داشت.

براساس گزارش زیر افزایش پارکینگ درMidwestern county تا حدی بوده که تعداد فضای پارک به تعداد راننده نسبت ۳ به ۱ و به هر خانواده نسبت ۱۱ به ۱ دارد.

ولی مشکلات آلودگی هوا- بالارفتن درجه حرارت زمین – آلودگی آب و غیره که ناشی از این پارکینگها است بسیار جدی بوده و نیاز به تجدید نظر در تغییر کاربری اراضی بوجود آمده است.

سازمان تخصصی حمل و نقل براساس کاربریهای مختلف اراضی حداقل فضای مورد نیازپارکینگ رابصورت زیر پیشنهاد داده است :

Typical Off-Street Parking Requirements (ITE, 1999)

Building TypeUnitSpaces
Single Family HousingDwelling Unit۲٫۰
Multi-Family HousingDwelling Unit۱٫۸
ApartmentsDwelling Unit۱٫۵
Neighborhood Commercial۱۰۰ sq. m. GLA۴٫۷
Community Commercial۱۰۰ sq. m. GLA۵٫۳
Regional Commercial۱۰۰ sq. m. GLA۵٫۸
Office Building۱۰۰ sq. m. GFA۳٫۲
Fast-Food RestaurantSeats۰٫۸۵
ChurchSeats۰٫۵
HospitalBeds۲٫۶
Light Industry۱۰۰ sq. m. GFA۲٫۲

GLA = Gross Leasable Area GFA = Gross Floor Area

کافی بودن تعداد فضای پارک به زمان و مکان پارک و موقعیت یا نظر افراد مربوط می شود، مثلا به نظر کسی که می خواهد در پارکینگ خاصی خودروی خود را پارک کند ولی فضای خالی پیدا نمیکند ، پارکینگ کافی وجود ندارد ، در حالیکه در پارکینگ دیگری در آن حوالی امکان پارک وجود دارد.

از نظر کارمندان یک اداره نیز که صبح زود از فضاهای پارکینگ استفاده می کنند پارکینگ به اندازه کافی وجود دارد ولی ارباب رجوع ها و مشتریها که دیرتر می آیند فضای پارک پیدا نمی کنند در حالیکه می توانند از فضاهای پارک حاشیه خیابان( با محدودیت ۲ساعت) استفاده کنند.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0