خانه سلماسی – آذربایجان‌شرقی

خانه سلماسی یکی از خانه‌های قدیمی متعلق به اوائل حکومت قاجاریه است و در شهر تبریز قرار دارد.

خانه سلماسی در محلهٔ مقصودیه شهر تبریز قرار دارد و در ۳ ضلع حیاط (عرصه ۶۵۰ مترمربع) و در ۲ طبقه با زیربنای ۸۷۵ مترمربع بنا شده‌است.

این بنا توسط خاندان حیدرزاده احداث و توسط خانواده سلماسی از خانواده‌های قدیمی تبریز توسعه و تکمیل شده است.

خانه سلماسی شامل سردر با کاربندی آجری و هشتی و راهرو ورودی حوضخانه، طنبی یا نشیمن سه دری بزرگ در شمال و طنبی‌های جانبی در اضلاع شرقی و غربی، آب انبار و حیاط باغچه است.

این قطعه بیرونی ساختمان اصلی است. ساختمان اندرونی در سال‌های پیش تفکیک و نوسازی و بخش اصلی ساختمان در ضلع شمالی حیاط واقع شده است. اضلاع غربی و شرقی نیز دارای تأسیسات و اتاق‌های نشیمن است.

در ورودی‌های جانبی طنبی غربی دو ایوان ستوندار اضافه شده است. کل ساختمان در سه ضلع حیاط و دو طبقه است. طبقه زیرین طنبی شمالی به حوضخانه و نشیمن تابستانی اختصاص داده شده از بقیه زیرزمین‌ها برای مطبخ، آب انبار و انباری و.. استفاده می‌شده است.

مصالح به کار رفته در بنا شامل سنگ و ساروج در پی‌ها، دیوارهای زیرزمین ترکیبی از سنگ و آجر و دیوارهای طبقه فوقانی خشتی است.

خانه سلماسی دارای تذهیب در کمره اتاق، دور طاقچه‌ها، سقف‌ها و شومینه هاست. سقف طنبی شمالی و نمای شمالی ساختمان از داخل حیاط دارای گچبری همراه با آینه کاری است. پنجره‌های آن اروسی با شیشه رنگی، کاربندی سردر با گچ و آجر به فرم قندیل است.

طاق هشتی خوانچه پوش آجر با بند برجسته و سقف حوضخانه طاق چهاربخش است. ستون‌های ایوانه‌ا دارای سرستون گچبری است.

خانه سلماسی توسط استانداری از وراث خانواده سلماسی برای تبدیل به موزه سنجش به تملک درآمد و در اختیار سازمان میراث فرهنگی گذاشته شد.

خانه سلماسی در سال ۱۳۷۶ با شماره ۱۸۶۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0