آبادترین شهرهای دنیا

رقابتی است در دنیا بر سر این موضوع که چه کسی سبزتر است.

در حقیقت شرایط فعلی جهان می‌طلبد که اکثر کشورها به فکر سبز شدن باشند. وقتی تغییرات آب و هوایی به چالشی‌ترین مسئله امروز دنیا تبدیل شده است، باید هم شهرهای جهان – به‌ویژه شهرهای پیشرفته – به فکر انطباق هرچه بیشتر خودشان با مسائل زیست‌محیطی باشند.

در این رقابت، ونکوور؛ شهری که عنوان قابل سکونت‌ترین شهر دنیا را یدک می‌کشد، تمام تمرکز خود را روی این موضوع گذاشته است تا سال ۲۰۲۰ میلادی به سبزترین شهر دنیا تبدیل شود. مسئولان این شهر برای رسیدن به این مهم، ۱۰ هدف را انتخاب کرده‌اند‌ در ۳بخش اقتصاد سبز/ مشاغل سبز، اجتماعی سبزتر و سلامت انسانی. در بخش اقتصاد سبز، در پی این هستند که ۲۰ هزار شغل سبز جدید ایجاد کنند. آنها همچنین می‌خواهند تا سال ۲۰۲۰، ۳۰ درصد نسبت به سال ۲۰۰۷، انتشار گازهای گلخانه‌ای‌شان را کاهش دهند و اینکه قصد دارند انرژی مصرفی در ساختمان‌ها را تا ۲۰ درصد کاهش دهند.

مسئولان شهر ونکوور برای اینکه به جامعه‌ای سبزتر تبدیل شوند، تصمیم دارند امکانی فراهم آورند که بیش از ۵۰ درصد رفت‌وآمد‌ها توسط وسایل نقلیه عمومی، دوچرخه یا پیاده‌روی صورت گیرد و همچنین میانگین امحای زباله برای هر نفر، ۴۰ درصد کاهش یابد. کانادایی‌ها ۲مورد دیگر هم برای داشتن اجتماعی سبزتر در نظر گرفته‌اند؛

اول اینکه هر شهروند با یک پیاده‌روی تا حدود ۵ دقیقه به فضاهای طبیعی برسد و در این راستا ۱۵۰ هزار اصله به درختان شهر افزوده خواهد شد. مورد دوم هم این است که به‌طور میانگین به‌ازای هر فرد، تا ۳۳ درصد ردپاهای اکولوژیکی کاهش یابد. در زمینه سلامت انسانی هم به آب و هوای تمیز توجه شده است.

پایتخت‌نشینان کانادا، اهداف بلندمدتی هم در همان سه‌بخش ذکر شده دارند که به گفته خودشان برای رسیدن به آنها، ۲۰ – ۳۰ سالی زمان لازم است. این اهداف شامل موارد زیر است:

۱) به دست آوردن چهره‌ای بین‌المللی در زمینه محیط‌زیست
۲) عدم‌وابستگی به سوخت‌های فسیلی
۳) رهبری جهان در طراحی ساختمان‌های سبز
۴) تبدیل پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و حمل و نقل عمومی به یک گزینه ارجح
۵) رسیدن به تولید زباله در حد صفر
۶) تبدیل شدن به بی‌نظیر‌ترین جنگل شهری در جهان
۷) رسیدن به یک سیاره زیست‌محیطی
۸) داشتن بهترین آب آشامیدنی در جهان
۹) داشتن تمیزترین هوا در جهان
۱۰) تبدیل شدن به یک رهبر جهانی در زمینه سیستم‌های غذای شهری

با این اوصاف به‌نظر می‌رسد مسئولان ونکوور بیشتر در نظر دارند که تبدیل به سلطانی از نوع سبز در جهان شوند و رهبری زیست‌محیطی دیگر کشورها را به‌عهده گیرند.
همشهری آنلاین

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0