شهرسازی شهروندمحور

وزیر راه وشهرسازی با تاکید بر اینکه باید وضعیت کنونی شهرسازی از کالبد محوری به شهروند محوری تغییر کند گفت: هر چند حرکت به سمت چنین شهرسازی سخت و زمان بر است اما باید این تغییر گفتمان آغاز شود.

عباس آخوندی در نشست روز ۲۰ آبان ۹۲ با مدیران شهرسازی و معماری استانهای مختلف با بیان اینکه در ۵۰ سال گذشته همواره انسانها در بحث شهرسازی گم بودند اظهار داشت: متاسفانه طی این سالها شاهد غلبه کالبد بر محیط های شهری بوده ایم تا جایی که با وجود صحبت های فراوان در خصوص حقوق شهروندی در نهایت ترجیح دیوان سالاران بر روند شهرسازی غلبه یافته است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از آنجایی که در ایران در اغلب فرایندها شاهد ترجیحات مهندسان و دیوان سالاران در فرایند توسعه بوده ایم باید نحوه نگاهمان به مفاهیمی مانند توسعه، توسعه شهر، تاریخ آینده‌ ، شهروندان ، آسایش و امنیت را باز تعریف کنیم. وی با اشاره به اینکه اکثر شهروندان عملا ارتباطی با طرحهای که برای توسعه شهرها تهیه می شوند برقرار نمی‌کنند، ادامه داد: اگر طرحها به گونه ای تهیه می شد که شهروندان با آن امکان برقراری ارتباط داشتند امروز آنها به جای آنکه مقابل طرحها باشند پشتیبان آن بودند.
آخوندی با تاکید بر اینکه قصد نادیده گرفتن و کم ارج کردن زحمات تمام کسانی که در سالهای گذشته موجبات توسعه شهری را فراهم کرده‌اند، ندارم؛ تصریح کرد: این درست است که اگر تلاشهای جامعه مهندسان به ویژه مهندسان شهرساز نبود امروز وضعیت نابسامانی در شهرسازی فراتر از این بود که هست اما باید دید چگونه می توان به مولفه ای به نام توسعه اجتماع محور را در راستای افزایش کارایی طرح‌های توسعه شهری به کار گرفت و به مفهوم توسعه یکپارچه دست یافت.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از سطح انتظاری که هم اکنون در جامعه به دلیل عملکرد توسعه کالبدی اندیشه نشده و افراطی وجود دارد که مطرح کردن تغییر روند شهرسازی به سمت شهرسازی شهروند محور کار دشواری است، اظهارداشت: با این وجود باید نقش اجتماع‌های محلی و نهاد‌های مردم نهاد را در فرایند طراحی و تصویب طرحها به رسمیت شاخته و نقشه راهی برای رسیدن به شهرسازی شهروند محور ترسیم کنیم.  وی با تاکید بر اینکه باید حق پرسش گری شهروندان را نیز قبول کنیم، گفت: اگر شهروند پرسش گر در روند توسعه وجود نداشته باشد، در نهایت طرحهای سرمایه گذاری با وجود هزینه های هنگفت موجب رفاه و آسایش شهروندان نخواهد شد و مدیران دولتی عملا تصمیم‌گیر خواهند بود و شهروندان به حاشیه رانده خواهند شد.
آخوندی ادامه داد : در شرایط کنونی شاخص های کمی به تنهایی کافی نیستند بلکه باید شاخص های کیفی را نیز در توسعه شاخص های شهری تعریف کرد در این میان توجه به شاخص‌های کیفیت زندگی اهمیت فراوان دارد. وی با بیان اینکه رابطه ما و شهرداریهای ضرورتا نباید نوعی رابطه کنترلی باشد بلکه با همکاری یکدیگر باید شهر را توسعه دهیم، خاطر نشان کرد: یکی از عمده ترین وظیفه راه وشهرسازی دست یابی به مفهوم یکپارچه توسعه شهری شامل مرکز شهر و ترافیک درون شهری، حومه‌ای و بین شهری است که بی شک حوزه راه و شهرسازی نقشی اساسی در آن دارد.
بنابراین گزارش در حاشیه این نشست و با حضور وزیر راه و شهرسازی از جمعی از مدیران و کارشناسان پیش کسوت حوزه شهرسازی و معماری این وزارتخانه تجلیل شد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0