بی خبری از آمار تلفات آلودگی هوای کلانشهرها

حوادث مرگبار آلودگی در ۴ کلانشهر دنیا

 

آلودگی هوا در کلانشهر ها سالانه تعداد زیادی از شهروندان دچار بیماری های تنفسی و مرگ تدریجی می کند، مسئله ای که در کلانشهر های دیگر دنیا نیز به وقوع پیوست اما کنترل شد.

محمد حسین نجاتی: آلودگی هوا در کلانشهر های بزرگ دنیا طی ۵۰ سال اخیر حوادث مرگباری را رقم زده است.شهر های بزرگی همچون لندن در انگلیس، لوس آنجلس در آمریکا، توکیو در ژاپن بوپال در هند و مکزیکوسیتی در کشور مکزیک در نیم قرن شاهد بیشترین تلفات آلودگی بودند. البته این کشور ها طی ۲۰ سال گذشته با توسعه حمل و نقل عمومی ، بالا بردن بردن کیفیت سوخت و اتومبیل های شخصی و خارج کردن کارخانه های صنعتی از شهر های بزرگ توانستند آلودگی هوای شهر های خود را کنترل کنند.
هوا یکی از پنج عنصر ضروری (هوا، آب ، غذا ،گرما ، نور) برای ادامه حیات انسان است . هر فرد روزانه نزدیک به ۲۲۰۰۰ بار تنفس می کند و تقریبا به ۱۵ کیلوگرم هوا در روز نیاز دارد.معمولا انسان می تواند به مدت ۵ هفته بدون غذا و مدت ۵ روز بدون آب زنده بماند . اما نمی تواند بدون هوا حتی ۵ دقیقه زنده بماند. اگر چه هوا در سطح زمین به فراوانی موجود و قابل دسترس است.اما حاوی مقادیر زیادی ناخالصی است.
تمام ناخالصی هائی که در هوای استنشاق شده وجود دارد به سلامت انسان آسیب نمی رساند و این بستگی به چند عامل دارد از جمله نوع ناخالصی و درصد آن در هوا .
در ایران اگرچه تا کنون هیچ آمار رسمی در رابطه با میزان تلفات آلودگی هوا در کلانشهر هایی مانند تهران، مشهد و اصفهان اعلام نشده است اما تجربه کلانشهر های بزرگ دنیا نشان می دهد، آلودگی هوا می تواند منجر به تلفات جانی زیادی برای شهروندان کلانشهرها باشد.

 
مرگ ۴ هزار نفر در سال ۱۹۵۲ در لندن
از ۵ تا ۹ دسامبر سال ۱۹۵۲ یک توده هوای پرفشار موجب بروز وارونگی دما و مه بر فراز شهر لندن گردید.بعلت وارونگی حرارتی در سطح پائین ، سکون هوا ،دود و دی اکسید گوگرد ۴۰۰۰ نفر از مردم جان خود را از دست دادند و چندین نفر بعلت ابتلا به بیماریهای تنفسی بستری شدند.به طور مشابه در ژانویه سال ۱۹۵۶ و دسامبر سال ۱۹۶۲ پیشامد های ناگوار آلودگی هوا در لندن اتفاق افتاد و صدها نفر از مردم جان خود را ازدست دادند.

 
مرگ ۲ هزار نفر در لوس آنجلس در دهه ۷۰
شهر لوس انجلس بر روی یک دشت در ساحل رودخانه در قسمت جنوبی ایالت کالیفرنیا قرار گرفته است. ارتفاع زمین به تدریج از خط ساحلی به طرف کوههای شرقی افزایش می یابد به طوریکه در فاصله ۵۰ کیلومتری دارای ارتفاع ۶۰۰ متر است. گازهای زیان آور که از هزاران دستگاه اتومبیل آزاد شده اند بعلت هوای پایدار در اتمسفر محبوس شدند. پدیده وارونگی حرارتی غلظت گازهای خروجی اتومبیل را در هوا افزایش داد که در نهایت منجربه تشکیل مه دود فتوشیمیائی و پراکسی استیل نیترات(PAN) گردید که باعث کاهش میزان دید ، تحریک و سوزش چشمها و صدمه به گیاهان گردید. آمار ها نشان می دهد این شهر در اوایل دهه ۷۰ میلادی در یعنی ۴۰ سال پیش بیش از ۲ هزار نفر به علت آلودگی هوا در این شهر جان خود را از دست دادند

 
مشکلات تنفسی در توکیو و بیماری ۶ هزار شهروند
در بامداد هجدهم ژوئن سال ۱۹۷۰ مه غلیظی که بر فراز شهر توکیو تشکیل شده بود منجر به افزایش مقدار اکسیدان های اتمسفر شد.در اثر این پدیده ۶۰۰۰ نفر از مردم دچار سوزش چشم ،زخم گلو و مشکلات تنفسی شدند. اکسیدان فتو شیمیائی با دی اکسید گوگرد واکنش داده که باعث تشکیل مه اسیدی شده که سبب تحریک و سوزش چشم شد.

آلودگی صنعتی در بوپال هند و مرگ دو هزار و پانصد شهروند
در بامداد روز سوم دسامبر سال ۱۹۸۴ ، ۳۰ تن گاز سمی ایزوسیانات از تانک ذخیره بعلت نقص سیستم به اتمسفر آزاد شده بود. بیش از ۲۵۰۰ مورد مرگ اتفاق افتاد و یک صد هزار نفر از مردم بشدت دچار سرفه ، تورم ملتحمه ، مشکلات تنفسی و نارسائی قلبی شد.

منبع  : خبر آنلاین

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0