تاثیر ترافیک شهر در آواز پرندگان

پرندگانی که در مناطق شهری و پر ترافیک زندگی می کنند تندتر آواز می خوانند تا در هیاهوی ترافیک صدای آنها بهتر شنیده شود.

به گزارش خبرنگار مهر و به نقل از مرکز اطلاعات علمی و تخصصی حمل و نقل و ترافیک ، دانشمندان دانشگاه “لیدن” هلند صدای پرندگان را در ۱۰ شهر بزرگ اروپا با صدای پرندگان ساکن در جنگل ها قیاس کردند و نتایج این تحقیق که در نشریه “بیولوژی” به چاپ رسید، نشان داد همه پرندگان ساکن شهرها اصواتی کوتاه تر، تندتر و زیرتر تولید می کنند.

به گفته “هانس اسلابکورن” یکی از محققان هلندی، لرزش های سریع و مکرر از بین سر و صدای حاصل از وزش باد و فرکانس های پایین اصوات ترافیکی بهتر شنیده می شود و این در حالی است که اصوات آرام تر و کندتر در مناطق جنگلی بهتر شنیده می شود تغییر تن صدا برای بهتر شنیده شدن توسط پرندگان پدیده جدیدی نیست.

نتایج این تحقیق نشان می دهد بلبل های ساکن در مناطق شهری با افزایش سر و صدا تن صدای خود را بالا می برند ، همچنین پرندگان ساکن در کنار آبشارها از فرکانس صوتی بالاتری نسبت به پرندگان ساکن در جنگل های ساکت تر برخوردارند و پرندگان ساکن در شهرها در صورت استفاده از اصواتی با فرکانس پایین در برقراری ارتباط با همتایان خود ناتوان می مانند.

در همین حال همه پرندگان از انعطاف پذیری لازم برای تغییر تن صدای خود برخوردار نیستند و به عنوان مثال، آهنگ صدای فنچ های راه راه در اولین ماه های زندگی آنها شکل می گیرد و این پرندگان در مراحل بعدی زندگی خود قادر به تغییر تن صدایشان نیستند.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0