اسکرید(خطوط لرزاننده)

خط کشیهای برجسته ای که در دو سمت برخی جاده ها و اتوبانها مشاهده میشوند “Rumble Strip” نام دارند که در کشور ما با نام اسکرید شناخته میشوند. قابل ذکر است که به این خطوط, خطوط لرزاننده نیز میگویند. اسکریدها در دسته علائم برجسته کف خیابان(Raised Pavement Markers) قرار میگیرد که رد شدن از روی این خط کشیها باعث ایجاد صدا و لرزش در اتومبیل و نیز آگاهی در راننده میشود و بدینوسیله از بسیاری از حوادث ناشی از انحراف به چپ یا راست اتومبیل جلوگیری میکند. صدا و لرزش ایجاد شده هشدار خوبی برای رانندگانی است که بدون توجه, در حال خارج شدن از مسیر اصلی حرکت در اتوبان یا جاده هستند. این خط کشیها در مسیرهای مستقیم و یکنواخت که باعث ایجاد خواب آلودگی و خستگی جسمی و ذهنی در رانندگان میشود بهترین کارایی را دارد.

نکته جالب توجه این است که خطوط سفید و زردی که به دلایل مختلف(شرح داده شده در بخش اول علائم برجسته کف خیابان) بر روی جاده کشیده میشوند, در مسیرهای مستقیم و طولانی حالتی شبیه به هیپنوتیزم در راننده ایجاد میکند که به این حالت, یکنواختی ذهنی (Mental Monotony) میگویند. و در چنین شرایطی خط کشیهای برجسه در کناره های مسیر بسیار موثر خواهند بود.

مطابق آمار در ایالات متحده, حوادث ناشی از انحرافات جاده ای یک سوم کل تصادفات منجر به مرگ را تشکیل میدهند که بیش از دو سوم این حوادث در مناطق خارج از شهر رخ میدهد. دلیل اصلی انحراف از مسیر, خواب آلودگی و نا هشیاری رانندگان گزارش شده است اما این تنها دلیل این قبیل حوادث نیست, ما به سریع راندن نیز عادت داریم و معتقدیم که حوادث برای همه به استثنای ما رخ میدهد. همچنین الکل و مواد مخدر میتواند ایجاد کوفتگی و خواب آلودگی کنند و حوادث جبران ناپذیری به بار آورد. در سال ۱۹۹۵ در آمریکا تصادفات ناشی از انحراف از مسیر بر اثر خواب آلودگی, ۱۵۰۰ مورد مرگ و میر و بیش از ۷۱۰۰۰ مورد جراحت را در بر داشته است.
این خطوط را به صورت الگوهای برجسته یا فرو رفته در کناره های جاده(و در برخی کشورها بین Lane ها) ایجاد میکنند. آنها درجهت مخالف جهت جاده قرار میگیرند به شکلی که عبور تایر اتومبیل از روی آنها علاوه بر لرزش اتومبیل, صدای ریز و منحصر بفردی را ایجاد میکند. از این خطوط همچنین برای مطلع کردن رانندگان اتومبیل و موتورسیکلت از تغییراتی در جاده که نیاز به عکس العمل راننده دارند(مثلا در نزدیکی محل اخذ عوارض یا نزدیک خروجی یک اتوبان) استفاده میشود. استفاده از آنها به عنوان تعیین کننده محدوده هر Lane که در برخی کشورهای پیشرفته رواج دارد, از برخورد اتومبیلها در یک مسیر جلوگیری میکند. این خطوط بیشتر در شاهراه ها, اتوبانهای بین شهری و بزرگراه ها ایجاد میشوند.
همانطور که گفته شد حوادث ناشی از انحراف از مسیر در آمریکا بیش از ۳۰% از تصادفات منجر به فوت را تشکیل میدهند. طبق ارزیابیهای صورت گرفته مابین ۴۰ تا ۶۰ درصد این تصادف ها بدلیل خواب آلودگی, خستگی و بی توجهی رانندگان رخ میدهند. بسیاری تحقیقات در آمریکای شمالی بیانگر این مطلب هستند که خط کشیهای برجسته در حدود ۱۵ تا ۷۰ درصد تصادف بر اثر انحراف از مسیر را کاهش میدهند. این امر در کاهش میزان تلفات و جراحات ناشی از این تصادفات نیز نقش بسزایی دارد. تصادفات ناشی از انحراف از جاده هزینه های سنگینی به همراه دارند. رقم این هزینه ها در آمریکا سالانه ۸۰ میلیارد دلار تخمین زده میشود. غیر از خسارات مالی, هزینه درمان مجروحان, از بین رفتن داراییهایشان و از همه مهمتر از بین رفتن زندگی انسانها و مشکلاتی که در پی این مساله برای بازماندگان آنها بوجود می آید, از عوارض دیگر تصادفات است.
بخش حمل و نقل بسیاری از ایالات آمریکا نسبت میزان هزینه های اسکرید در برابر میزان مفید بودن این خطوط را مورد تحلیل و بررسی قرار داده اند. در این بررسی ها هزینه شامل ساخت و نگهداری میشود, در برابر میزان صرفه جویی در موارد مالی و جانی که به عنوان فواید این خط کشیها شناخته میشود. در زیر نمونه کوچکی از این بررسی ها به طور خلاصه آورده میشود:

این بررسی در نیویورک نسبت هزینه به منفعت این خط کشیها را از (۱ به ۶۶) تا (۱ به ۱۸۸) نشان میدهد.

دپارتمان حمل و نقل نوادا این بررسی را بر روی اسکریدها و سایر پروژه های از این قبیل صورت داد. نسبت هزینه به سود در مورد اسکریدها از(ا به ۳۰) تا (۱ به ۶۰) بیان شده که آمار بهتری نسبت به سایر موارد مثل گاردریل ها به شمار می آید.

در بررسی ای که بخش حمل و نقل ایالت ماین بر روی بخش حمل و نقل ۵۰ ایالت در آمریکا انجام داد, به این نتیجه رسید که نسبت هزینه به سود نصب اسکرید در تمامی بزرگراه های بین ایالتی آمریکا ۱ به ۵۰ است.

این آمار نشان میدهد که این خط کشیهای برجسته هم از لحاظ هزینه, مناسب و هم از لحاظ کارایی در سطح بالایی قرار دارند. در مجموع ۳ نوع خط کشی اسکرید در شانه جاده ها و اتوبانها وجود دارد. تفاوت آنها در نحوه نصب, اندازه و شکل و همچنین در مقدار صدا و لرزشی که ایجاد میکنند است:

دندانه ای(Milled):

این نوع از شکل فرورفته است و بدلیل سهولت در اجرا بر روی جاده های آسفالتی و سیمانی, و همچنین ایجاد صدا و لرزش شدیدتر نسبت به انواع دیگر, پر استفاده ترین نوع اسکرید در ایالات آمریکاست. هر اسکرید دندانه ای در یک سمت ۱۸۰ میلیمتر و در سمت دیگر ۴۰۰ میلیمتر پهنا دارد و در فاصله ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیمتری از شانه آخرین Lane حرکت نصب میشود. تایر اتومبیلها در هنگام عبور از روی این اسکریدها بطور متناوب در حدود ۱۳ میلیمتر به داخل آسفالت میرود و بیرون می آید که باعث تولید صدا از تایر و ایجاد لرزش در اتومبیل میگردد. آزمایشات نشان میدهند که این نوع اسکرید در آگاه کردن رانندگان کامیونهای بزرگ که در حال انحراف از مسیر هستند بسیار مناسب است. طبق مطالعات صورت گرفته تاثیر اسکرید دندانه ای در حدود ۱۲٫۶ برابر در ایجاد لرزش و ۳٫۴ برابر در ایجاد صدا, بیشتر از نوع گرد(غلتکی) است. این اسکریدها توسط یک ماشین مجهز به یک قطعه گرد بُر که شیارهایی صاف, یک شکل و با عمق ۱۳ میلیمتر بر روی سطح کناری جاده ایجاد میکند, بوجود می آیند. در ساخت این نوع خطوط باید توجه داشت که کیفیت آسفالت خیابان باید بسیار بالا باشد, در غیر اینصورت به مرور زمان و با عبور لاستیک خودروها از روی آنها, لبه شیارها به سرعت کند شده و به حفره های کوچک ونامنظم تبدیل میشوند.

غلتکی یا گرد(Rolled):
این اسکریدها که۳۲میلیمترعمق و ۴۰میلیمترپهنا دارند, به صورت شیاری V شکل, توسط غلتکی که لوله های آهنی به آن جوش داده شده است, با ایجاد فشار بر روی آسفالت گرم کف جاده ایجاد میشوند. همانطور که قابل حدس است, این نوع اسکرید فقط در هنگامی که جاده در حال آسفالت شدن است میتوان نصب کرد. تایر اتومبیلها در هنگام عبور از هر یک از این اسکریدها, تقریبا ۰٫۷۵میلیمتر به داخل سطح زمین میرود و بیرون می آید. نوع دیگری از این اسکریدها نوع قالبی آنهاست که از شکل و ابعاد شبیه به نوع غلتکی است با این تفاوت که توسط قالبهایی از پیش ساخته شده در شانه جاده های بتونی نوساز(که هنوز بتون آن کاملا خشک نشده) ایجاد میشوند.

برجسته(Raised):

اسکریدهای برجسته در کشورمان نیز به صورت گسترده مورد استفاده هستند. آنها نوارهای مستطیلی یا گردی هستندکه به آسفالت(و بتون) نو یا کهنه چسبانده میشوند و معمولا مابین ۵۰ تا ۳۰۵میلیمتر پهنا دارند. برخی متخصصین ساخت جاده استفاده از گل میخهای دکمه ای را به این نوع اسکرید ترجیح میدهند. از آنجایی که ارتفاع اسکریدهای برجسته به ۶ تا ۱۳میلیمتر میرسد, استفاده از آنها در مناطقی که نیاز به برف روبی زیاد دارند توصیه نمیشود.

معمولا از تمامی این انواع(بسته به نیازی که در محل نصب وجود دارد) استفاده میشود. نوع فرو رفته آنها را هم میتوان به صورت فاصله دار و هم به صورت پشت سرهم نصب کرد. شکل, اندازه و عمق نوع فرو رفته نیز بسته به تشخیص متخصصین در انواع مختلفی ایجاد میگردد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0