توسعه مسیرهای سبز در گوانگژو

شهر گوانگژو سومین شهر بزرگ کشور چین و برنده جایزه بین المللی حمل و نقل پایدار سال ۲۰۱۱ است. مسئولان این شهر به تازگی توجه ویژه‌ای به احداث و بهبود مسیرهای سبز (greenways) در این شهر نموده‌اند.

شهر گوانگژو سومین شهر بزرگ کشور چین و برنده جایزه بین المللی حمل و نقل پایدار سال ۲۰۱۱ است. مسئولان این شهر به تازگی توجه ویژه‌ای به احداث و بهبود مسیرهای سبز (greenways) در این شهر نموده‌اند.

مدیر بخش مسکن و توسعه شهری استان گوندونگ می‌گوید: مسیرهای سبز در شهرها نباید از هم جدا باشند. یک شبکه جامع مسیرهای سبز به افزایش کارایی این مسیرها کمک می‌کند. مسیرهای سبز در استان «گوندونگ»  باید پیوستگی بهتری با مناطق مسکونی داشته باشند تا نیازهای مورد انتظار مردم که همواره در حال تغییر می‌باشند را بر آورده نمایند. این مسیرها بیشتر باید در نواحی مرکزی شهر ساخته شوند به طوری که این نواحی را برای ساکنین جذاب‌تر سازند. این امر سبب می‌شود آنها تمایل داشته باشند بین نواحی شهری و حومه شهر بدون استفاده از وسایل حمل‌و نقل موتوری تردد کنند.

لازم به ذکر است که مسیر سبز معمولاً یک بخش باریک و بلند از زمین می‌باشد که محیط زیست شهری را ارتقا می‌دهد و فضاهای تفریحی مناسبی را برای شهروندان مهیا می‌سازد. در کشور آمریکا نیز بیش از ۱۰۰۰ مسیر سبز وجود دارد که از ۲۲ شهر بزرگ و ۱۲۲ شهر کوچکتر عبور می‌نمایند.

یک متخصص حمل‌و نقل غیر موتوری و برنامه‌های توسعه مسیرهای سبز شاغل در موسسه ITDP معتقد است: گوانگژو بیش از ۵۰۰ کیلومتر دیگر مسیر سبز در سال جاری خواهد ساخت. تمرکز این مسیرها بر ایجاد اتصال آسان بین مناطق مسکونی و خود این مسیرهای سبز می‌باشد. موسسه  ITDPتاکنون حمایتها و مشاوره‌های فنی مناسبی برای ساخت وتوسعه BRT، دوچرخه همگانی و پروژه ساخت مسیرهای سبز در گوانگژو و سایر شهرهای چین ارائه کرده است.

مسیرهای سبز در گوانگژو بسیار زیبا هستند و دارای درختان، گلها، آبشارها و چشمه‌های زیادی می باشند. مسیرهای سبز در اروپا به این زیبایی نیستند به خصوص از جنبه محوطه سازی، اما اتصال بهتر و مناسبتری با سایر قسمتهای شهر دارند که باعث شده مردم به سادگی‌ از آنها استفاده کنند.

در بسیاری از کشورهای غربی، توسعه مسیرهای سبز به طرز گسترده‌ای رشد یافته که اتصال راحت و مطلوبی بین نواحی شهری و روستائی ایجاد می‌کند؛ همانند trans Canada trail در کانادا، coat greenway در آمریکا و مسیرهایEuro cycle و  European greenway association در اروپا.

توجه به این نکته ضروری است که مقامات محلی باید استانداردها و شیوه‌های مدون در زمینه طراحی و ساخت مسیرهای سبز را رعایت نمایند.
تهیه کننده: پدرام سعیدی زند

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0