ساخت تهران با هویت اسلامی ایرانی

شهردار تهران گفت: برنامه های شهرداری تهران در آینده بر مبنای ساختن تهران با ساختار هویتی اسلامی و ایرانی طراحی شده است.

محمد باقر قالیباف در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه تهران در تشریح برنامه های آینده شهرداری تهران افزود: این برنامه را با جدیت و با فرهنگ جهادی به مرحله اجرا خواهیم گذاشت.
وی خاطرنشان کرد: چشم انداز شهر تهران مبتنی بر محورها و آرمان هایی خواهد بود که از جمله این آرمان ها می توان به تهران شهری با هویت، دانش پایه، هوشمند ، سرسبز و زیبا، شاداب و سرزنده با فضای عمومی متنوع، امن و مقاوم در برابر انواع اسیب ها، مقاوم در برابر مخاطرات و سوانح، شهری با ساخت مناسب برای سکونت، فعالیت و فراغت، شهری با رفاه عمومی و زیرساخت های مناسب و تعدیل نابرابری ها و تامین همه حقوق شهری، اشاره کرد.
شهردار تهران گفت: تهران در برنامه های آینده شهری با عملکردهای ملی و جهانی و اقتصادی مدرن به مرکزیت فرهنگی سیاسی و اجتماعی کشور درنظر گرفته شده و می خواهیم تهران حداقل یکی از سه شهر مهم منطقه ای در جنوب غربی آسیا باشد.
قالیباف تاکید کرد: برای تحقق این آرمان ها کوشش مضاعف خواهیم داشت. وی افزود: همچنین در برنامه های آینده خود برای شهر تهران بر اصول اخلاق محوری، نگرش سیستمی، نگاه همه جانبه به توسعه شهری، مدیریت کارآمدی، برون سپاری و مدیریت کارفرمایی، شفافیت ، توجه به تعهد و تخصص ، عدالت محوری، توجه به حقوق شهروندی، مسوولیت همگانی، توجه به کیفیت و سرعت در عمل با ثبت هزینه بهینه، پافشاری می کنیم.
شهردار تهران، توسعه و تقویت سازمان های مردم نهاد، مساجد، هیات های مذهبی و بخش خصوصی در حمایت از برنامه هایی مانند حمایت ایتام، پیشگری از آسیب های اجتماعی ، برگزاری مراسم و مناسبت های ملی و دینی و انقلابی و حمایت از خدمات اجتماعی مطلوب جهت ارتقای سطح فرهنگی مردم را از جمله محورهای برنامه های آینده خود برای ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی و ارتقای سرمایه های اجتماعی، برشمرد.
قالیباف گفت: همه برنامه های ما در چهار سال آینده مبتنی بر خانواده محوری خواهد بود و به سبک زندگی سالم ایرانی، گسترش آموزش های حضوری و غیرحضوری به منظور ارتقای فرهنگ مردم، انجام مطالعات پیوست اجتماعی و فرهنگی طرح های شهری و بهبود کیفیت اوقات فراغت شهروندان، توجه خواهیم داشت.
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم همکاری دولت با شهرداری اشاره کرد و تصریح کرد: تهران شهری نیست که بتوان آن را با کشمکش اداره کرد؛ آماده هستیم با یک حرکت سازنده با دولت حرکت کنیم. قالیباف افزود: از دولت توقع داریم آماده یک جهش در وضعیت شهر تهران باشد؛ ما سهم خود را آورده ایم. وی تاکید کرد:با هماهنگی و صحبت هایی که با رییس جمهور داشته ایم به مردم تهران اطمینان می دهم که با هم افزایی بتوانیم برنامه سنگین آینده تهران را با همکاری دولت پیش ببریم.
شهردار تهران در ادامه به برخی مسایل روز اشاره کرد و گفت: مسوولان هنگامی که درباره کارنامه فعالیت های خود گزارش می دهند اگر دست و زبانشان نلرزد و شرمنده مردم نباشند حتما خدمتشان به معنای عبادت بوده است. قالیباف افزود: اگر امروز می بینیم رییس جمهور امریکا صراحتا تاکید می کند به دنبال براندازی نظام اسلامی نیست به برکات مقاومت مردم است که آنها را ناامید کرد؛ نظام اسلامی امروز با هدایت مقام معظم رهبری و بصیرت مردم در بالاترین درجه اقتدار قرار دارد که از ثمرات مقاومت عاشورایی این ملت است.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر رویکرد نرمش قهرمانانه گفت:رویکرد نرمش قهرمانه رویکردی است که زمینه را برای تعامل مقتدرانه و از موضع برابر ایران با قدرت های جهانی فراهم می کند. شهردار تهران تاکید کرد: نرمش قهرمانانه ادامه همان مبارزه قهرمانه دوران دفاع مقدس در عرصه دیپلماسی است و در هرگونه تعامل نباید ماهیت دشمن را البته فراموش کرد.
قالیباف یادآور شد: اگر جهاد دفاعی لازمه مقاومت در دهه اول انقلاب بود، نرمش قهرمانه می تواند لازمه مقاومت در دهه چهارم و دوران اوج اقتدار این نظام باشد و تجربه های انجام شده نشان می دهد ما از این قدرت برخورداریم که پیروز این مقاومت باشیم. وی گفت: با تدبیر مقام معظم رهبری امروز فضا برای دستگاه دیپلماسی وجود دارد که با انسجام بیشتری به دنبال منافع ملت باشد؛ نباید تصور کنیم که پیشرفت ما در گروی کوتاه آمدن از آرمان ها است؛ نباید تصور کرد که اگر تحریم لغو شود یا رابطه با برخی کشورهای عادی شود تمام مشکلات یک شبه برطرف شود.
شهردار تهران اضافه کرد:امروز دولت هم به پشتوانه رای ملت و به برکت مدیریت مقام معظم رهبری با فضای سیاسی کاملا آرامی روبرو است؛ در حوزه سیاست خارجی دولت سرمایه گرانقیمت اعتماد مقام معظم رهبری و واگذاری اختیارات وسیع به دولت را در اختیار دارد.
قالیباف گفت: شکر این نعمت ان است که دولت استوار به حفظ ارزش های اسلامی بپردازد و مراقب افرادی باشد که با گذاشتن دستورکارهای انحرافی روی میز، دولت را از حل مشکلات اقتصادی مردم بازدارد. وی اضافه کرد: همچنین باید با جمع خودکفای داخلی، روحیه مقاومتی و تکیه بر توان ملی با دیپلماسی هوشمند راه های سریع برای برخی مشکلات در کوتاه ترین زمان را به منصه تحقق رساند.
شهردار تهران در ادامه با اشاره آغاز دوره سوم مدیریت خود در شهرداری تهران، گفت: مردم بدانند که من اگر روزی احساس کنم که نمی توانم آنگونه که باید و شاید به شهروندان خدمت کنم یک لحظه در این موقعیت نمی مانم.
قالیباف تاکید کرد: مطمئن باشید دوره مدیریتی جدید به لحاظ فردی و نهادی نه تنها مانند گذشته نخواهد بود بلکه با تلاش مضاعف با سرعت بیشتری به سمت پیشرفت و عدالت حرکت خواهیم کرد. وی گفت: من در کارهایم رویکرد جهادی دارم؛ از مردم توقع دارم که از من در هر مسوولیتی که باشم آرمان های انقلاب اسلامی به ویژه در قالب الگوی جهادی را مطالبه کنند.
شهردار تهران با تشریح فعالیت های گذشته خود افزود: در تمام سال ها تلاش کردیم تهران به عنوان ام القرای جهان اسلام به جایگاه واقعی خود دست یافته و پایتخت ایران از هر لحاظ در شان ملت باشد؛ تلاش کردیم تا با برقراری عدالت جنوب شهر را از همان امکانات شمال شهر برخوردار کنیم و محرومیت زدایی از جنوب تهران را از بزرگ ترین افتخارات خود می دانم.
قالیباف، توسعه حمل و نقل عمومی، افزایش فضای سبز و ترویج فرهنگ دفاع مقدس را از جمله فعالیت های گذشته خود برشمرد و گفت: هیچگاه توسعه و پیشرفت را فقط در ساخت تونل و مترو ندیدیم بلکه به توسعه معنوی شهر نیز توجه کردیم. وی یادآور شد: از تجارب گذشته خود آموخته ام که فقر فرهنگی عامل بسیاری از نابسمانی های اجتماعی است؛ توسعه شهری باید نهایتا به پیشرفت فرهنگی و معنوی شهر نیز منجر شود.
شهردار تهران گفت: به اذعان همه کارشناسان و نهادهای نظارتی کشور شهرداری تهران دارای یکی از شفاف ترین نظام های مالی در تمام سازمان های عمومی کشور است و بیش از همه خود مردم به عنوان مجمع اصلی مدیریت شهری، ناظر فعالیت ها بوده اند و امید است امکان تداوم این مسیر و بهبود وضعیت را داشته باشیم.
قالیباف افزود: در دوره مدیریت جدید شهر ، تحقق گفتمان توسعه شهری را سرلوحه فعالیت خود قرار خواهیم داد. وی تصریح کرد: توسعه اجتماعی به معنای ارتقای فرهنگی همزمان با بهبود وضعیت اقتصادی بوده و گفتمانی کاملا اسلامی و بومی است.
شهردار تهران خاطرنشان کرد: قرآن کریم با تاکید بر سه مفهوم عمران (آباد سازی)، قسط (عدالت) و سرور (نشاط) از نقش پررنگ مردم در بهبود وضعیت شان سخن می گوید و نوعی حرکت اجتماعی در این باره را مطالبه می کند بنابراین مردم خودشان باید مجری تغییرات مثبت باشند.
قالیباف گفت: لزوم ایجاد زمینه های نشاط اجتماعی (سرور) بارها در قرآن کریم و احادیث مورد تاکید قرار گرفته است و حرکت در مسیر این گفتمان نوعی مجاهدت در راه خدا است. وی تاکید کرد: بنابراین برنامه های آینده ما باید به سمت ساختن شهری باامکان زندگی مومنانه توام با کرامت انسانی برای شهروندان باشد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0