حمل و نقل عمومی در استانبول

شهر استانبول با دارا بودن جمعیتی بالغ بر بیش از ۱۰ میلیون نفر، پرجمعیت ترین شهر ترکیه و یکی از ابرشهرهای جهان می باشد. از لحاظ جغرافیایی این شهر در راستای شرقی-غربی در دوسوی تنگه بسفر امتداد یافته است.

سیستم حمل و نقل عمومی در این شهر از مودهای گوناگونی تشکیل گردیده است. با این وجود تعداد اندک خودروها در مقایسه با جمعیت این شهر قابل توجه می باشد. تعداد خودروهای شخصی در استانبول برابر با یک میلیون بوده و این در حالیست که به عنوان مثال در شهر تهران که دارای جمعیت و وسعت کمتری در مقایسه با استانبول می باشد بالغ بر بیش از سه میلیون خودرو تردد می نمایند. در نتیجه شهر استانبول دارای مشکل آلودگی هوا نمی باشد.

حمل و نقل عمومی در این شهر مبتنی بر تاکسی اختصاصی، تاکسیهای ون اشتراکی، مینی بوس، اتوبوس، تراموا، قطار سبک شهری،  قطار کابلی و انواع قایق و کشتی های مسافربری می باشد.

تاکسیهای این شهر تماما به رنگ زرد بوده و محاسبه نرخ کرایه با استفاده از تاکسی متر انجام می گیرد. با این وجود کرایه تاکسی در این شهر نسبتا گران می باشد. نرخ اولیه تاکسی متر در بدو ورود به وسیله در حدود ۲ دلار می باشد و پس از طی یک مسیر ۱۰ کیلومتری در حدود ۲۰ الی ۳۰ دلار با توجه به وضعیت ترافیک می بایست پرداخت نمود. این تاکسیها فقط به صورت اختصاصی اقدام به سوار نمودن مسافر می نمایند.

تاکسیهای ون در شهر استانبول به نام “دل موش”  نامیده میشوند نیز زرد رنگ بوده و ظرفیت ۱۰ سرنشین را دارا بوده و به صورت اشتراکی مورد استفاده مسافران قرار می گیرند. این تاکسیها در خطوط مشخصی حرکت می نمایند و کرایه آنها ثابت بوده و برای هر نفر در ۱٫۵ لیر جدید (در حدود ۱ دلار) می باشد. این خودروها در طی مسیر خود دارای ایستگاه نمی باشند و بنابه در خواست مسافر توقف می نمایند.

مینی بوسهای فعال در شهر استانبول دارای ظرفیتی در حدود ۱۵ نفر میباشند و در مسیرهای مشخصی حرکت می نمایند. این خودروها نیز مانند ونها در طی مسیر دارای ایستگاه مشخصی نمی باشند و بنا به درخواست مسافران جهت سوار و یا پیاده شدن توقف می نمایند. کرایه مینی بوسها نیز برابر با ۱ دلار (۱٫۵ لیر جدید) است.

اتوبوسهای شهر استانبول سرویس نسبتا منظمی را در سطح این شهر به مسافران عرضه می نمایند. برخی از اتوبوسهای این شهر متعلق به بخش دولتی و برخی دیگر متعلق به بخش خصوصی می باشند اما کرایه همه اتوبوسها یکسان و برابر با ۱ دلار (۱٫۵ لیر) است. مسافران جهت پرداخت کرایه یا از بلیطهای الکترونیکی استفاده می نمایند و یا کرایه را به راننده و یا کمک وی به صورت نقدی پرداخت می کنند. در صورت پرداخت کرایه به صورت نقدی به راننده مسافران یک کارت الکترونیکی توسط راننده در اختیار مسافر قرار می گیرد تا آن را در محل مربوطه قرار داده و هزینه بلیط کسر گردد.

در بخش بعدی سایر مدهای حمل و نقل عمومی استانبول معرفی می شوند.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0