حمل و نقل عمومی در شهرهای مختلف جهان

VIVA BRT (زنده باد بی آر تی )
یورک ریجن منطقه ای شهری در استان انتاریو کاناداست. جمعیت این منطقه در حدود ۹۰۰ هزار نفر بوده که هفتمین شهر پرجمعیت کانادا به حساب می آید.
یورک ریجن دارای ۵ خط BRT است که هر کدام با یک رنگ مخصوص مشخص شده اند، این رنگ ها عبارتند از : آبی ، ارغوانی ، نارنجی ، سبز و صورتی . این خط ویژه فاز اول از ۳ فاز طراحی شده برای ساخت سیستم سریع حمل و نقل در این شهر منصوب می شود.
BRT یورک ریجن که به VIVA به معنی زنده باد معروف است در چهارم سپتامبر ۲۰۰۵ به حرکت در آمد.
ناوگان حمل و نقل در سیستم های BRT از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. یورک ریجن در ناوگان مجهز خود دارای ۸۵ دستگاه اتوبوس تندرو است.
مدل AG300 به طول ۱۸ متر و حداکثر دارای ۴۴ صندلی می باشد. و مدل دیگر A300 12 متر طول و ۲۴ صندلی دارا می باشد. تمامی این اتوبوس ها دارای امکانات برای معلولانی است که از صندلی چرخدار استفاده می کنند.
فروش بلیط ویوا نیز به وسیله دستگاه های ویژه انجام می شود و سرویس نگهداری این دستگاه بسیار سریع و دقیق است. و ماشین های فروش بلیط بسیار خوب کار می کنند. در ایستگاههایی که این دستگاهها وجود ندارند از داخل اتوبوس هم می توان بلیط تهیه کرد.
ویوا آبی و ارغوانی ۲ خط اصلی BRT یورک ریجن هستند که بیشترین طول مسیر را دارند. کلیه رانندگان در استخدام شرکت اتوبوسرانی هستند ضمن آنکه همه اپراتورها از یک لباس متحدالشکل استفاده می کنند.

BRT آدلاید بر روی ریل می تازد
بسیاری از شهرهای بزرگ استرالیا دارای برخی از اشکال (Bus Rapid Transit) BRT هستند. آدلاید با حدود یک میلیون و صدو چهل هزار نفر جمعیت بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر ایالت استرالیای جنوبی و پنجمین شهر بزرگ استرالیاست.
اوبان (O-Bahn) در آدلاید طولانی ترین و سریعترین اتوبوس خط ویژه جهان محسوب می شود. طراحی خط اتوبوسرانی اوبان متفاوت بوده و غالباً از اتوبوسهای اختصاصی در آن استفاده شده است. در قسمتی از شهر اتوبوس بروی ریلی ویژه که طول آن ۱۲ کیلومتر است حرکت می کند. اتوبوس بروی این ریل با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت می کند و این اتوبوس ها قادرند در هر ساعت به طور متوسط ۱۸ هزار نفر را جابجا کنند.
مسیر ویژه اتوبوسهای اوبان از بتن ساخته شده زیرا خاک کرانه رودخانه تورنی که خط ویژه از آن عبور می کند سست می باشد. عرض این مسیر ۲/۶ متر است.
نخستین اتوبوسهایی که در این خط به کار گرفته شد اتوبوس بنز ۳۰۵ بود. اتوبوسهایی که بروی ریلهای ویژه حرکت می کنند دارای لوازم جانبی هستند تا بتوانند در این مسیر ویژه حرکت کنند.

جایگاه اتوبوس های BRT در سیستمهای مدرن حمل و نقل
BRT سیاتل در تونل ترانزیت!
به منظور تسهیل در رفت و آمد شهری ، تونلی مخصوص حرکت اتوبوس های ویژه این شهر BRT به طول ۱/۲ کیلومتر ساخته شده است که در مرکز شهر واقع می باشد. به اتوبوس هایی که در درون این تونل که به تونل ترانزین مشهور شده خدمات رسانی می کنند، اتوبوسهای مترو گفته می شود.
احداث این سیستم در سال ۱۹۸۳ به تصویب رسید و کار ساخت آن ۱۹۸۷ آغاز شد و سرانجام پس از ۳ سال کار شبانه روزی تونل ترانزیت (BRT) با صرف هزینه ای بالغ بر ۴۴۴ میلیون دلار در سال ۱۹۹۰ به بهره برداری رسید.
در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۴ و به منظور همسان سازی با قطارهای سبک شهری این تونل بسته شد. اما بد نیست بدانید که پیش از بسته شدن بیش از ۲۰ دستگاه اتوبوس که با برق و هم با دیزل کار می کردند در آن مشغول به سرویس دهی بودند. اتوبوسها در داخل تونل با برق و در خارج از آن با دیزل کار می کردند و علت آن جلوگیری از آلودگی هوا و آلودگی صوتی بود.
۳ سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۷ این تونل بار دیگر افتتاح شد. در سیستم جدید ، قطارهای سبک به حرکت در آمدند. اتوبوسهای جدید نیز با سیستم برق و دیزل کار می کردند که از نظر زیست محیطی با صرفه تر بودند و آلودگی هوا و آلودگی صوتی کمتری ایجاد می کردند.
اتوبوسهای ویژه :
اتوبوسهای ویژه ای کم کم در داخل تونل به کار گرفته شد که به خاطر وجود سیستم تهویه مناسب اتوبوسها و تونل و همچنین برقی بودن قطارها و اتوبوسها تقریباً چیزی هست که وجود ندارد.

برلین به مترواش می نازد!
قطارهای زیرزمینی شهر برلین اصلی ترین سیستم حمل و نقل پایتخت آلمان به حساب می آید که در سال ۱۹۰۲ آغاز به کار کرده است و دارای ۱۷۰ ایستگاه در ۹ خط می باشد که طول آن ۷/۱۵۱ کیلومتر است. فاصله زمانی حرکت قطار ۲ تا ۵ دقیقه است که این زمان در طول روز بین ۷ تا ۱۲ دقیقه است.
برلین با داشتن تنها ۵/۳ میلیون نفر جمعیت شاید یکی ازکم جمعیت ترین پایتخت های اروپا به حساب می آید. قطارهای مترو برلین در طول سال به طور متوسط بیش از ۴۰۰ میلیون مسافر جابجا می کنند. در سال ۲۰۰۷ مترو برلین به عنوان بزرگترین متروی آلمان لقب گرفت.
بلیط های مترو برلین طبقه بندی خاص خودش را دارد. کلاس بندی به این شرح است: بزرگسالان – کودکان بین ۶ تا ۱۴ سال و سگهای بزرگ . البته کودکان زیر ۶ سال و سگهای کوچک به صورت رایگان سوار شوند و نیز بلیط های تک سفره و چند سفره نیز در نظر گرفته شده است.
از سال ۱۹۹۰ با نصب سیستم های مخابراتی مدرن ، کلیه تلفن های همراه در تونل ها سرویس می دهند. و در اکثر ایستگاههای پر رفت و آمد ، فروشگاههای بزرگ ، بانک و رستوران ها ارائه خدمات وجود دارد.

قدیمیترین متروی جهان در اعماق شهر لندن
جمعیت شهر لندن ۵/۸ میلیون نفره سیستم راه آهن زیرزمینی آن در دهم ژانویه ۱۸۶۳ سرویس دهی خود را آغاز کرد که قدیمیترین سیستم راه آهن زیرزمینی دنیاست. در حال حاضر دارای ۴۰۸ کیلومتر طول ۱۲ خط و ۲۵۷ ایستگاه است و به طور متوسط در سال ۲۰۰۷ روزانه ۴/۳ میلیون نفر از این قطارها استفاده می کنند.
بلیط : به تازگی شرکت TFI کارت اعتباری هوشمندی را معرفی کرده که کار را برای مسافران و مسئولان بسیار راحت تر کرده است. این کارت بگونه ای است که می توان با آن از اتوبوس ، تراموا و حتی قطارهای بین شهری نیز استفاده کرد. این کارت از شبکه اینترنت قابل خرید نیز بوده و نیز می توان کارت بانکی را در سیستم هوشمند این کارت ثبت کرد و وقتی موجودی کارت کمتر از ۵ پوند شد کارت بطور خودکار از حساب بانکی شما شارژ می شود.
مردم لندن : حدود ۱۴۴سال است که قطارهای مترو لندن به حرکت در آمده اند. در مترو لندن مطالعه کتاب و روزنامه رواج دارد و تقریباً همه مشغول به این کار هستند تا از وقت خود به خوبی استفاده کنند.
روزنامه : روزنامه به طور رایگان روی دکه های نزدیک ورودی ایستگاه توزیع می شوند.
تاخیر : در سال ۲۰۰۶ قطارهای مترو لندن ۳ روز و ۱۰ ساعت و ۳۵ دقیقه تاخیر داشته اند.
تصادف : مترو لندن حدود ۱ میلیارد نفر را در سال جابجا می کندو بطور متوسط حادثه مرگبار در هر ۳۰۰ میلیون مسافرت رخ می دهد.

پر جمعیت ترین کشور دنیا را هم BRT یاری می کند
در پکن حدود ۳ میلیون خودرو تردد می کند. این در حالی است که ۴۰ درصد مردم از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل استفاده می کنند، به دلیل حجم بالای تردد دوچرخه در این شهر چراغ راهنمایی و رانندگی دارای چراغی ویژه برای دوچرخه نیز هستند.
BRT در پکن در سال ۲۰۰۵ آغاز به کار کرد . مسئولان امیدوار بودند در سال ۲۰۰۷ این وسیله بتواند روزانه ۱۵۰ هزار نفر را جابجا کند که در روز سوم این رقم به ۱۳۰ هزار نفر رسید. در همین راستا در سال ۲۰۰۶ شش اداره دولتی مرکزی با انتشار یک سند مشترک راه اندازی BRT پکن را تسریع بخشیدند.
BRT پکن در خطوط ویژه حرکت می کنند. به همین دلیل آنها معمولاً سریعتر از وسایل نقلیه شهری حرکت می کنند. ناوگان BRT پکن بیش از ۹۰ دستگاه اتوبوس دارد. از ویژگی های این اتوبوس می توان به داشتن ۳ در دوبل در سمت چپ ، تهویه مطبوع و دوربین مدار بسته اشاره کرد . داخل این اتوبوسها بسیار راحت بوده و اطلاعات مربوط به ایستگاهها بروی تابلوهای دیجیتالی اخل اتوبوس قابل دریافت است .

متروباس وسیله ای برای نجات مکزیکوسیتی
حدود ۳۰ میلیون مسافرت درون شهری روزانه در مکزیکوسیتی صورت می گیرد. از این رو اتوبوسهای تندور با توجه به سرعت بالا با استفاده عومی مواجه شدند و به همین دلیل کمک شایانی به کاهش آلودگی هوای شهر کردند. اولین خط مترو در این شهر در سال ۱۹۶۹ افتتاح شد اما نیاز به وسایل نقلیه عمومی هنوز در این شهر به خوبی مشهود بود. اما در حال حاضر مکزیکوسیتی از سیستم اتوبوسرانی تندرویی به نام متروباس سود می برد. ۱۸۰ اتوبوس دو کابینه جانشین ۳۷۲ اتوبوس و مینی بوس معمولی شدند. سرعت جابجایی در این روش ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد. متروباس ها در خطوط ویژه حرکت می کنند و تابلوهایی به وسایل نقلیه هشدار می دهند که این مسیر به به صورت اختصاصی به اتوبوس های تندرو تعلق دارد. اتوبوس های متروباس از نوع ۲ کابینه بوده و حداکثر ۱۶۰ نفر گنجایش دارد. یکی از مواردی که از سرعت اتوبوس ها می کاهد ارائه بلیط است که این کار با فروش بلیط های اعتباری تا حدودی حل شده است.

متروی پکن و گذری از اعماق المپیک
نخستین خط متروی پکن در روز اول اکتبر سال ۱۹۶۹ افتتاح شد. آخرین خط که در پکن به بهره برداری رسید در سال ۲۰۰۷ کار خود را رسماً آغاز کرد. دولت پکن سرمایه گذاری برای ساخت خطوط مترو در شهر پکن را در برنامه ۵ ساله ۱۱ تصویب کرد.
این سرمایه گذاری کلان باعث تقویت خطوط ریلی در شهر پکن خواهد شد و پیش بینی می شود طول آن تا سال ۲۰۱۵ میلادی به ۵۶۱ کیلومتر برسد.
مسئولان شهرداری پکن انتظار دارند با اتمام این پروژه بتوانند موج عظیمی از مسافران را با توجه به مدت ۱۵ روزه برگزاری مسابقات جابجا کنند. مسافران خطوط مترو پکن می توانند شاهد پخش مستقیم بازی های المپیک ۲۰۰۸ باشند. هرکدام از خطوط مترو پکن بلیط مربوط و مخصوص به خود دارند. با توجه به در پیش بودن بازی های المپیک ۲۰۰۸ خدمات اطلاع رسانی در مترو پکن افزایش یافته است که تابلوها به ۲ زبان چینی و انگلیسی در تمامی ایستگاهها به چشم می خورند. بحث مربوط به معلولان به دست فراموشی سپرده نشده و خدمات ویژه این قشر از جامعه در مترو اختصاص داده شده است.
منوریل : المپیک رویداد بسیار بزرگی است که شهر میزبان را بطور کامل متحول می کند. در پکن مسئولان تصمیم گرفتند به منظور ارئه خدمات بیشتر به مسافران و گردشگران در کنار افزایش امکانات خطوط مترو یک خط منوریل نیز احداث کنند. منوریل ۲۰ کیلومتری که قرار است همزمان با بازی های المپیک ۲۰۰۸ افتتاح شود در قسمت توریستی این شهر بنا شده و یکی از ایستگاههای آن در نزدیکی دهکده بازی ها قرار دارد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0