معایب و مشکلات تونلهای تاسیسات بتنی

تونلهای تاسیسات شهری بطور سنتی از بتن مسلح ساخته می شوند که به دلیل پایین بودن مقاومتهای فشاری ، کششی و خمشی و همچنین آب بندی نامطلوب آنها از دوام چندان خوبی برخوردار نبوده و سرعت تولید و اجرای آنها فوق العاده پایین می باشد. از طرف دیگر در هنگام اجرا و بهره برداری نیز دچار مشکلات خاصی می گردند که به مهمترین مشکلات آنها به شرح ذیل اشاره می گردد :

۱- برای آب بندی و محافظت در برابر خوردگی دیواره تونل های بتنی از پوششهای ویژه ای استفاده می شود که علاوه بر قیمت بسیار بالای آنها، در برابر ضربات احتمالی، نشست های نامتقارن دیواره، حرارت و آتش سوزی به راحتی ترک خورده و از دیواره جدا می شوند و بدین ترتیب دیواره بتنی عملا بدون محافظ باقی می ماند.

۲- تونلهای بتنی در اثر ضربه، حرکت زمین و زلزله شدیدا آسیب پذیر می باشند و در صورت  بروز آسیب نیز تعمیر آنها غالبا ناممکن و یا بسیار دشوار بوده و انتشار و رشد ترک در آنها اجتناب ناپذیر است.

۳-انشعاب گیری از تونلهای بتنی بسیار دشوار، خطرناک و زمانبر می باشد و از قبل باید تمهیدات لازم را در این خصوص تدارک دید.

۴- سرعت اجرای تونلهای بتنی بسیار کم بوده و به دلیل عدم یکسان بودن شرایط کار، امکان تولید بتن با خواص یکنواخت وجود ندارد لذا احداث تونلهای بتنی اصالتا از ریسک بالایی برخوردار است.

۵- وزن سنگین سازه های بتنی احتمال نشست را در لایه های زیرین خاک بخصوص در زمان نشست آب و یا بالا بودن سطح آبهای زیرزمینی افزایش می دهد.

۶- تونل بتنی در برابر خوردگی ناشی از خاک مجاور و سیالاتی که در اثر اتفاقات درون تونل جاری می شوند به شدت آسیب پذیر است.

۷- به دلیل جذب و نگهداری آب توسط دیواره های بتنی، فضای داخل تونلهای بتنی همواره مرطوب بوده و در هنگام تردد در آنها بوی نم بخوبی استشمام می شود.

۸- در مواردی که فشارهای جانبی موثر بر دیواره تونل بتنی کم است، تونل بصورت چهار گوش با دیواره های قائم و کف صاف، احداث می شود. ولی چنانچه تنشهای وارده به دیواره ها زیاد باشد، استفاده از مقاطع دایروی تنها راه حل مشکل میباشد. مقاطع دایره شکل در برابر تنشهای وارده بسیار مقاوم هستند، لیکن انجام عملیات قالب بندی و بتن ریزی در چنین شرایطی بسیار مشکل، زمانبر و پر هزینه است .

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

    • Admin :
      ۰۸ مهر ۹۲

      کاملا نکته شما به جا و درست می باشد.

0