شهر یادگیرنده چیست؟

چند سالی است که موضوعی تحت عنوان شهرهای یادگیرنده مطرح شده است. شهر یادگیرنده چیست؟

در هر جائی مدرسه ؛ دانشگاه ؛ دوره های آموزش کوتاه مدت مثل زبان ؛ امور هنری ؛ کامپیوتر ؛ کلاس های آموزشی و ………. وجود دارد و سمینارهائی هم تشکیل می شود که ابعاد آموزشی خوبی دارد. آیا شهر یادگیرنده (Learning cities) ؛ چیزی غیر از این است؟ چه تفاوتی دارد ؟ آیا تفاوت در میزان و کمیت این آموزش ها است یا در کیفیت همین آموزش ها یا اینکه اصلا چیز دیگری است ؟

پاسخ : در شهر یادگیرنده علاوه بر همه موارد فوق ؛ در ۳ بعد اتفاقات جدید می افتد :

الف- محتوا : برخی موضوعات خاص (علاوه بر موارد متعارف) نیز در دستور کار قرار می گیرد . مانند : بلوغ و مسئولیت پذیری شهروندان

زندگی جمعی و شهروندی

مشارکت و شهروندی فعال

توجه به منافع جمعی در قبال منافع شخصی

کسب دانش مفید برای زندگی اجتماعی بهتر

مشتری گرائی

فن آوری اطلاعات

جهانی شدن

………………….

ب- روح و اصول یادگیری متفاوت : این ویژگی ها بر همه یادگیری های شهرهای یادگیرنده ؛ سایه می افکند : یادگیری مادام العمر

یادگیری نحوه بسیج همه منابع اجتماع برای یادگیری (عمومی؛ داوطلبانه؛ رسمی؛ …..)

شناسائی نیازهای محله ها از طریق مشارکت

استفاده از یادگیری به عنوان یک روش برای ترغیب انسجام اجتماعی و ……

مطرح شدن دانش و یادگیری به عنوان دارائی عمده شهر

فراهم کردن این امکان برای شهروندان که هرکجا ؛هر زمانی یاد بگیرند(در مرکز خرید و ..)

…………………

ج- نتایج : چنانچه شهر یادگیرنده با دیدگاه های فوق مورد توجه قرار گیرد؛ به نتایج فوق العاده ای دست پیدا می کنیم که برای یک شهر بسیار با ارزش است و کمک بسیار مهمی برای اداره بهتر شهر می باشد. در مورد این نتایج در آینده مطالب بیشتری بیان خواهیم کرد.

در عصر دانش و جهانی شدن با توجه به رشد ارتباطات و افزایش رقابت جهانی، نیروی انسانی دانشی به عنوان سرمایه اصلی مورد توجه سازمان ها قرار گرفته است و منجربه رشد سازمان های یادگیرنده شده است و از سوی دیگر با توجه به رشد رقابت جهانی ؛ شهرها نیز می توانند با شهروندان دانشی خود با یکدیگر به رقابت بپردازند. بنابراین موضوعی با عنوان شهر های یادگیرنده مطرح می شود که در سطحی گسترده تر از سازمان ها با هدف ایجاد شهروندان دانشی و یادگیرنده در جهت پیشبرد اهداف و استراتژی های شهر تلاش می کنند و خود را برای رقابت در جهان دانشی آماده می کنند.

فرستنده : خانم سوده بیات

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0