ساخت و ساز در حریم تنها پل تمام سنگ دنیا!

ساماندهی پل تاریخی شاپوری یا “پل شکسته” خرم آباد همچنان در میان دستگاههای مختلف بلاتکلیف است تا شهردار خرم آباد نسبت به وضعیت ساخت و سازها در حریم این بنای تاریخی هشدار دهد.

هرمز نصیری در مورد آخرین پیگیریهای برای الحاق منطقه پل تاریخی شکسته خرم آباد به محدوده شهری اظهار داشت: متاسفانه این پیگیرهای هنوز نتیجه نداده و این محدوده به شهر خرم آباد الحاق نشده است.

هرمز نصیری با تاکید بر اینکه اراضی محدوده این اثر تاریخی باید از سوی میراث فرهنگی تملک شود، افزود: در این صورت امکان ساماندهی منطقه فراهم خواهد شد و شهرداری نیز پای کار می آید.

وی با اشاره به مطالعه طرح ساماندهی پل تاریخی شاپوری و ایجاد مجتمع گردشگری در این محل عنوان کرد: در حال حاضر همچنان پیگیرهای ما ادامه دارد و به دنبال این هستیم که طرح ایجاد تالاب که آب آن به صورت ثقلی از چشمه گلستان انتقال می یابد در این منطقه اجرایی شود.

شهردار خرم آباد همچنین با هشدار نسبت به ساخت و ساز در حریم این بنای تاریخی گفت: مالکین اطراف پل شکسته برای ساخت و ساز حکم قضایی گرفته اند که با توجه به گرفتن این حکم ما نمی توانیم از فعالیت آنها برای ساخت و ساز جلوگیری کنیم.

نصیری با اکید بر ضرورت پیگیری متولیان امر برای تملک اراضی این منطقه در راستای حفاظت از حریم این بنای تاریخی ادامه داد: با توجه به اینکه پل شکسته هویت شهر خرم آباد محسوب می شود پیگیری لازم را برای احیای تالاب محدوده پل شکسته ادامه خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه اراضی این محدوده باستانی در تملک شخصی است و مردم نیز برای انجام ساخت و ساز مجوز گرفته اند، گفت: با وجود اینکه پل تاریخی شاپوری در خارج از محدوده خدماتی شهرداری است اما در صورتیکه اراضی این محوطه باستانی از سوی میراث فرهنگی تملک شود شهرداری آمادگی دارد نسبت به ساماندهی این اثر باستانی همکاری های لازم را انجام دهد.

شهردار خرم آباد با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیتهای گردشگری خرم آباد برای معرفی هر چه بیشتر این شهر بیان داشت: در صورتیکه بقیه دستگاهها در این رابطه پای کار بیایند شهرداری از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

نصیری با یادآوری اینکه از ویژگیهای مهم فرهنگی شهر خرم آباد تعدد آثار تاریخی در محدوده شهری است، بیان داشت: همه متولیان و دستگاههای مرتبط در این زمینه باید با همکاری همه جانبه در مسیر حفظ این بنای جهانی قدم بردارند.

بنابر این گزارش پل شکسته (شاپوری) در زمان شاپور اول ساسانی همزمان با ساخت قلعه فلک الافلاک در یک کیلومتری جنوب قلعه در شهر خرم آباد ساخته شد. این پل که بیش از ۳۳۰ متر طول دارد از بزرگترین پلهای سنگی ایران و جهان است که برای عبور کاروانیان و سپاهیان ایرانی از شوش به سمت هگمتانه احداث شد.

به گفته کارشناسان حوزه میراث فرهنگی اثر تاریخی “پل شکسته” لرستان تنها پلی در دنیاست که تماما از سنگ ساخته شده است.

پل شکسته یا پل شاپوری که در گویش لری به آن “طاقِ پیل اِشکِسَه” گفته می شود، بدون شک یکی از شاهکارهای معماری لرستان است که عمر آن به دوره ساسانیان و شاپور اول ساسانی می رسد.

این پل بیش از ۱۹ چشمه طاق داشته که در حال حاضر با تخریبهای صورت گرفته در طول زمان فقط پنج چشمه طاق از آنها بر جای مانده ‌است. چشمه طاقهای پل به صورت جناقی ساخته شده اند و پایه‌های پل و موج شکنهای آن به صورت لوزی شش ضلعی از سنگ ساخته شده‌ اند.

این پل عظیم و دیدنی مربوط به دوره ساسانی و به شماره ۱۰۵۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0