آب‌انبار سلماسی قم

آب‌انبار سلماسی در سال ۱۳۶۵ قمری ساخته شده و از آثار دوره پهلوی اول به حساب می‌آید.

این آب‌انبار جنب مسجدی به همین نام قراردارد و در شهر قم، خیابان ارم، کوچه سلماسی واقع شده است.

آب‌انبار سلماسی به مانند اکثر آب انبارهای ایران دارای قسمت‌های مختلفی مانند سردر ورودی، راه پله، بادگیر و مخزن است و به شکل مربع ساخته شده است.

سردر ورودی آب انبار در جهت جنوب غربی و هم جهت قبله به شکل ایوانی نسبتاً بلند با طاق جناقی به دهانه ۳/۸۰ سانتی متر و عمق ۲۲۰ سانتی متر و ارتفاع حدود ۶ متر است. این ایوان دارای تزئینات کاربندی با تلفیق آجرهای لعابدار می‌باشد.

همچنین در مرکز ایوان طاق‌هایی جناقی وجود دارد که درون آن با آجرهای لعابدار مزین شده و در مرکز آن یک لوح سنگی دیده می‌شود.

در قسمت پایین این طاق‌ها که در واقع قسمت ابتدای خیز طاق است یک حاشیه کتیبه‌دار از کاشی‌های خشتی به رنگ آبی و سفید تعبیه شده که متن این کتیبه به خط نستعلیق سفید رنگ است و شامل اشعاری در وصف و مدح امام حسین (ع) است.

کتیبه دیگر سردر ورودی در سمت چپ ایوان و روی چهار قطعه کاشی خشتی آبی رنگ دیده می‌شود. روی این کتیبه که به رنگ سفید و با خط ثلث و نستعلیق مزین شده، نام سازنده و تاریخ ساخت بنا در سال ۱۳۵۵ قمری دیده می‌شود.

بعد از ایوان ورودی راه پله نسبتاً طولانی آب انبار با ۳۰ پله قرار دارد و به فضای چهارگوش قسمت پاشیر که به شکل چهار طاقی است ختم می‌شود.

این آب انبار نیز دارای یک بادگیر کوچک و ساده با چهار دریچه در چهار جهت اصلی جهت تهویه و خنک کردن آب مخزن می‌باشد.

آب‌انبار سلماسی در سال ۱۳۸۳ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۱۱۰۹۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0