مناره ساوه مرکزی

مناره ساوه در سال ۵۰۴ قمری و در دوره سلجوقیان ساخته شد ه و در مرکز شهر ساوه قرار دارد.

مناره ساوه یکی از زیباترین مناره‌های دوره سلجوقی است. این مناره زیباترین اثر تاریخی ساوه می‌باشد که بعدها در کنار آن مسجدی ساخته شد و بیرون از محوطه مسجد ایستاده و زیبایی‌اش را به‌رخ می‌کشد.

قسمت پایین این مناره ساده و قسمت‌های بالایی آن با نقوش آجری مزین شده و بر اساس شواهد و قراین، به مرور زمان قسمتی از آن تخریب یا ریزش کرده است و ارتفاع فعلی آن ۱۴ متر و با قطر ۵/۳ متر می باشد. راه پله‌ای مارپیچ که به نقوش متنوع و برجسته مزین شده نیز در داخل آن وجود دارد.

روى بدنه این مناره کتیبه‏اى به خط کوفى و تزییناتى از آجرکارى نمایان است. مسجد کنونى جنب آن باستثناء قسمتى از شبستان و محراب بقیه از بناهاى قرن‏دهم هجرى است، که در زمان شاه اسماعیل اول صفوى به تاریخ ۹۲۴ هجرى ساخته و یا مرمت‏شده است‏.

تزئینات آجری منار هیچ رنگ و لعابی ندارد اما متنوع و زیبا به نظر می‌رسد. سازندگان این بنا با کمی پس و پیش کردن آجرها، نقش و نگار و حجم و تحرک ایجاد کرده‌اند.

بازی نور و سایه از ساعتی به ساعتی دیگر، باعث می‌شود تزئینات منار مسجد جامع ساوه اصلا ساده و یکدست به‌نظر نرسد. این نوع مناره‌ها یادآور میل‌های باستانی در ایران هستند.

چند ردیف کتیبه با اشکال گوناگون خط بنایی و آجرکاری‌های هندسی جذاب، از ویژگی‌های این مناره است.

در گوشه شمال شرقی و بیرون از چهار دیواری مسجد جامع ساوه، مناره ای رفیع و آجری مربوط به دوره سلجوقی واقع شده است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0