شهرسازی نیازمند تخریب محیط زیست نیست

محمودی درباره نمایشگاه‌اش با عنوان “گذر” که در گالری گلستان دایر است، گفت: موضوع کلی این نمایشگاه درباره محیط زیست است.خواستم به این مسئله اشاره کنم که در هنگام شهرسازی، نیازی به تخریب محیط زیست نیست.

مهروژ محمودی درباره نمایشگاه نقاشی خود که تا روز چهارشنبه ششم شهریورماه، دایر است افزود: “گذر” در اینجا به معنی گذرگاه است. مجموعه گذرگاه نشان‌گر آرمان‌شهری است که در آن انبوه گیاهان و تجمع شهرنشینی تناقضی با هم ندارند. اما ذهن من درگیر این است که چرا در دنیای امروزی خشونت شهرها باید لطافت گیاهان را از بین ببرد. واقعا نمی توان در کنار این همه ماشینیزم، گیاهان و طبیعت را حفظ کرد؟ آیا تکنولوژی و شهرنشینی در مقابل محیط‌زیست قرار دارند یا می‌توانند به صورت مسالمت‌آمیز هر دو به رشد و تعالی برسند؟ آیا در کنار این نظم، منطق و ساختار جایی برای شکفتن باقی خواهد ماند؟

این مدرس دانشگاه ادامه داد: در این مجموعه استفاده از نقوش گیاهی درکنار ساختمان‌ها به نوعی کاربرد همزمان فیگوراتیو و غیر فیگوراتیو را شامل می‌شود که باز هم تداعی کننده دو نگرش در یک ترکیب است. در واقع با کمی تفکر و دوراندیشی می‌توان تعادلی بین این دو نوع زیستن برقرار کرد. هدف من از خلق این آثار تلنگری است به افکار خاموش آنانی که بدون هیچ آینده نگری، محیط زیست را برای وسعت بخشیدن به شهرها بدون دغدغه نابود می‌کنند.

بهنام کامرانی درباره نمایشگاه محمودی نوشته است: نقاشی های مهروژ محمودی جنبه‌های معمارانه و نقوش گیاهی را پیش روی بیننده قرار می‌دهد.موضوع این نقاشی‌ها شهرهایی است خیالی که ما را به یاد طراحی‌های معماران باهاوسی می‌اندازد، آرمان شهرهایی که معماران مدرن در پی آن بودند. محمودی با نقاشی‌های خود جنبه‌ای لطیف از زیست محیط را نشان می‌دهد که با معماری شهری به همنشینی رسیده است، مساله‌ای که در شهرهای پرجمعیتی مثل تهران کمتر دیده می‌شود. هر چند به نظر می‌رسد این نقاشی‌ها از جنبه‌های انتقادی کمتر استفاده کرده‌اند اما همنشینی گیاهانی که گاه غول‌آسا و گاه انتزاعی می‌شوند، جنبه‌ای غریب به نقاشی‌ها می‌بخشد که با رنگ‌های متنوع‌اشان دلنشین است.

محمودی شهر خویش را ساخته البته در نگارخانه گلستان وبا رنگ و بوم . در نمایشگاه مهروژ محمودی، ۱۰ اثر با ابعاد ۱۲۰در ۸۰ و یک اثر با اندازه ۱۰۰ در ۱۰۰ روی دیوار گالری در معرض دید عموم قرار گرفته است. آخرین حضور وی در یک نمایشگاه، نمایشگاه گروهی “زیست خانه” در گالری شیرین بود. مجموعه “گذر” نیز در راستای همین نمایشگاه است که به صورت انفرادی برگزار شد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه، تا روز چهارشنبه ششم شهریورماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به گالری گلستان، واقع در خیابان دروس، خیابان کماسایی، پلاک ۳۴ مراجعه کنند.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0