مسجد جامع سمنان

مسجد جامع سمنان از جمله کهن‏ترین آثار اسلامی استان سمنان به شمار می‌آید.

این اثر طبق متون تاریخی به قرن سوم هجری قمری تعلق دارد که در دوره سلجوقی، ایلخانی و تیموری گسترش یافته‏‌است. در ضلع شمال شرقی مسجد جامع مناره‏ای وجود دارد که روی بدنه آجری آن کتیبه‌ای به خط کوفی نوشته شده است.مسجد جامع سمنان ازجمله بناهای بسیار کهن و باارزش استان سمنان است. به طوری که در طول تاریخ تغییرات و تحولات زیادی در آن بوجود آمده است و هنوز آثار دوران سلجوقی و تیموری در آن دیده می‌شود.

برخی شواهد نشان می‌دهد این مسجد در قرن نخست هجری و روی خرابه‌های آتشکده‌ا‌ی بنا شده است. مسجد جامع سمنان یکی از کهن‌ترین آثار تاریخی به جامانده از دوران اسلامی این شهر می‌باشد که در واقع نشانگر رشد و نبوغ هنر معماری مردم این شهر به شمار می‌رود.

این مسجد تاریخی شامل چندین فضای معماری است. صحن، ایوان بزرگ، مقصوره غربی و سه شبستان شمالی، جنوبی و شرقی.

ایوان بزرگ این مسجد ۲۱ متر ارتفاع دارد و از آثار خواجه شمس الدین علی بالیچه سمنانی وزیر شاهرخ تیموری است.

مسجد جامع سمنان در طول تاریخ از لحاظ مذهبی، فرهنگی و اجتماعی از ارزش و اعتبار زیادی برخوردار بوده است. مناره مسجد جامع سمنان یکی از منار‌های تاریخی ایران متعلق به دوره سلجوقیان به شمار می‌رود که در گوشه شمال شرقی مسجد جامع قرار دارد.

ارتفاع این منار از سطح زمین ۳۱/۲۰ متر می‌باشد و از روی بام به ارتفاع ۲ متر کتیبه‌ای با طرح و نقش بسیار زیبا از آجر و با خط کوفی تزئین شده ‌است.

صنیع الدوله در کتاب مرآت البلدان در مورد این مسجد نوشته: در زمان خلافت علی بن ابی‌طالب، ایشان فرمودند که از کوفه تا بخارا ۱۰۰۱ مسجد بنا کنند، در حکومت عبدالله بن عمر، ثروتمندان سمنان مسجد کنونی این شهر را ساختند ولی این بنا دارای چندان شکوهی نبود.

در قسمت فوقانی ایوان و بر سه بدنه آن کتیبه‌ای از کاشی وجود دارد که از ضلع شمالی ایوان شروع شده و پس از گذشتن از ضلع غربی تا انتهای ضلع جنوبی ادامه می‌یابد.

شبستان شرقی به وسیله در ورودی جنوب شرقی از شبستان جنوبی و به وسیله در شمالی از شبستان شمالی جدا می‌شود.

در جلو در ورودی شرقی که به نام جلو خان مشهور است، فضای هشت ضلعی بزرگی با پشت بغلهای کاشیکاری وجود دارد.

بر بالای در، ترکیبی از آجر و کاشی های رنگارنگ که کلمات الله، محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین روی آن نوشته شده، به چشم می خورد.

شبستان جنوبی مشتمل بر ۱۶ ستون مدور در وسط و ۸/۵ ستون در اطراف دیوار شرقی می باشد که پایه‌های ۲۷ اتاق شبستان را تشکیل می‌دهند.

این شبستان در زمان ارغون خان و به وسیله وزیرش شیخ علاء الدوله سمنانی احداث شده و در عهد سلطنت فتحعلی شاه قاجار توسط ذوالفقاری خان سمنانی حاکم سمنان، دامغان، شاهرود و بسطام نسبت به تعمیر آن اقدام گردید.

مسجد جامع سمنان با شماره ۱۶۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0