طرح جامع شهر کرج ابلاغ شد

معاون معماری و شهرسازی شهردار کرج عنوان کرد: طی ابلاغ طرح جامع شهر کرج، برنامه ریزی برای اجرای این طرح و در گام نخست تهیه و تدوین طرح تفصیلی در دستور کار قرار می گیرد.

احدالله احمدی پرگو با بیان این مطلب افزود: طرح جامع قبلی شهر کرج با ادغام سه شهر کرج، محمد شهر و رجایی شهر که هر یک طرح های جداگانه ای داشتند در سال ۷۲ به تصویب رسید و مبنای تهیه طرح تفصیلی قبل و تا حدودی طرح بازنگری بود.

وی عنوان کرد: با توجه به گذشت حدود ۲۰ سال از تصویب این طرح و تغییرات بوجود آمده در شهر از جمله افزایش جمعیت و توسعه فیزیکی و کالبدی شهر همچنین مرکز استان شدن کرج، نیاز به تهیه طرح جامع جدید که توسعه کامل شهر بر اساس سرانه های استاندارد روز در آن لحاظ شده باشد، ضروری می نمود.

احمدی پرگو، ضمن قدردانی از اقدام وزارت مسکن و شهرسازی و استانداری، اظهاراداشت: اقدام وزارت مسکن، شهرسازی و شهرداری مبنی بر تهیه طرح جامع جدید بسیار مطلوب و مثبت است. وی خاطرنشان کرد: بر اساس طرح جامع جدید شهر، مساحت محدوده شهر ۱۷۴۸۵ هکتار و حریم آن ۱۷۸۵۴ هکتار و در مجموع ۳۵۳۲۹ هکتار می باشد.

رفع تداخل و ابهامات حریم شهر با طرح جامع شهر

معاون معماری و شهرسازی شهردار کرج در خصوص ویژگی های طرح جامع شهرعنوان کرد: از ویژگی های این طرح رفع تداخل و ابهامات حریم شهر کرج با شهرهای اقماری کمالشهر، مشکین دشت، محمدشهر و گرمدره می باشد. احمدی پرگو ادامه داد: جهت توسعه فضای سبز و جنگلکاری، ارتفاعات شمالی و شمال شرقی و غربی شهر به محدوده حریم اضافه شده است.

وی افق ” طرح جامع شهری ” را ۱۰ ساله ذکر و عنوان کرد: بر اساس این مهم جمعیت پیش بینی شده جهت توسعه شهر حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر خواهد بود. این مسئول اعلام کرد: این طرح مبنای توسعه شهر در ۱۰ سال آینده خواهد بود و برنامه ریزی عمرانی، توسعه معابر و سرانه های خدماتی بر اساس آن شکل خواهد گرفت.

احمدی پرگو اظهارداشت: در این طرح برای تمام اراضی با پهنه بندی مناسب کاربری هایی جهت توسعه شهر با افق جمعیتی اعلام شده در نظر گرفته می شود، ضمن آنکه، ساختار شبکه ارتباطی مناسب به صورت جادهای و ریلی (قطار شهری و مترو ) دیده شده است. وی افزود: همچنین بر اساس طرح جامع شهری و طرح تفصیلی، ادارات و دستگاه های دولتی خدمات رسان موظف به تملک و تامین اراضی دارای کاربری خدماتی و احداث آن می باشند. این مسئول ادامه داد: در بودجه های سالانه اعتبار لازم جهت نیل به این مقصود را می بایست پیش بینی کرد.

احمدی پرگو همچنین تاکید کرد: تمام ادارات و مالکین جهت ساخت وسازهای شهری می بایست بر اساس این طرح از شهرداری پروانه ساختمانی اخذ نموده و بر اساس ضوابط طرح تفصیلی، تعداد طبقات، سطح اشتغال، تراکم، واحد و کاربری املاک شخصی محاسبه خواهد شد. وی گفت: شهرداری، اداره کل شهرسازی و نظام مهندسی بر اساس قانون وظیفه نظارت بر حسن اجرای این طرح را دارند.

طرح جامع شهر کرج ابلاغ شد
شهردار کرج از ابلاغ طرح جامع این کلانشهر با تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خبرداد. سید علی آقازاده با بیان این مطلب افزود: با تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران طرح جامع شهر کرج که مبنای توسعه ۱۰ سال آینده شهر می باشد، جهت اجرا به استانداری البرز و شهرداری کرج ابلاغ شد.

وی، ضمن قدردانی از شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، بیان کرد: به مجرد ابلاغ طرح جامع شهر کرج توسط استاندار به مدیریت شهری، این مجموعه اقدامات لازم را جهت برنامه ریزی برای اجرای این طرح به انجام می رساند.

آقازاده عنوان کرد: در اولین گام شهرداری اقدام به تهیه طرح تفصیلی که اعتبار آن نیز در بودجه پیش بینی شده است، خواهد کرد که در این راستا دستگاه های دولتی خدمات رسان نیز موظف به همکاری در اجرای طرح در زمینه تملک و تامین سرانه های خدماتی پیش بینی شده و توسعه زیرساخت های شهر بر اساس آن می باشند.

توسعه فیزیکی شهر مبتنی بر بهره گیری از طرح جامع شهری

شهردار کرج در ادامه با تاکید بر توسعه فیزیکی شهر عنوان کرد: تحقق این مهم باید از طریق روش های کاملا منطقی، اصولی و کاملا کارشناسی شده صورت گیرد و در این میان شاخص ترین و بهترین سند برای اجرای طرح های توسعه شهری، بهره گیری از آیتم های طرح جامع شهری است.

آقازاده با تاکید بر فراهم آوردن تسهیلات لازم برای تامین نیازهای مختلف جامعه شهری، افزود: تأمین خدمات عمومی برای شهروندان، مانند امکانات حمل و نقل، آموزش و پرورش و… از جمله این خدمات است که در طرح جامع شهری نیز به آن توجه ویژه شده است. وی با بیان اینکه، ” طرح جامع شهری ” بر اساس مطالعات کارشناسی تهیه و تدوین می شود، گفت: این طرح در واقع برای آگاهی از تقاضاهای شهری در چشم انداز آینده تهیه می شود.

آقازاده با بیان اینکه، طرح جامع شهری، با هدف مشخص کردن جهت های توسعه و تدوین برنامه برای شهر و همچنین تامین نیازمندی های آن بر مبنای پیش بینی ها و اهداف توسعه شهری تهیه می شود، گفت: طرح جامع شهری عبارت از طرح بلند مدتی است که در آن نحوه استفاده از زمین ها و منطقه بندی مربوط به حوزه های مسکونی، تجاری، خدماتی، صنعتی، اداری و… مشخص می شود.

وی عنوان کرد: تاسیسات و تجهیزات شهری، نیازمندی های عمومی شهری، تجهیزات و تعیین محدوده های نوسازی و بهسازی و همچنین سطوح لازم برای ایجاد تاسیسات شهری نیز از جمله مواردی هستند که یک طرح جامع باید به آنها توجه کند.

آقازاده با عنوان اینکه، اجرای طرح جامع برای شهرهایی با جمعیت بیشتر از ۲۵ هزار نفر تهیه و تدوین می شود، افزود:. این طرح در واقع به شکل برنامه ای به عنوان راهنما در تصمیم گیری برای شهر و یا طراحی نقاط مختلف شهر عمل می کند و به نوعی در طرح جامع، خط مشی اصولی و کلی سیاست های شهری تعیین می شود.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0