تعریف نادرست از هویت معماری ایرانی

یک کارشناس معماری معتقد است برای حفظ معماری‌های ارزشمند ایرانی و اسلامی باید در ابتدا به تعریف درستی از هویت این معماری برسیم.

علی بهنام والا گفت: در ابتدا باید به یک تعریف درست از هویت معماری ایرانی رسید، امروز نه می‌توان گفت فرم سنتی معماری مطلوب است و نه معماری‌های جدید با تیم فرهنگی و هویتی ما در ارتباط هستند، بنابراین ضوابطی در این بحث قابل طرح است که جایگاه هویت معماری ایرانی و اسلامی را در معماری‌های جدید مشخص کند.

او افزود: وجود یک طرح هدفمند و یکپارچه و تدوین سیاست‌های معماری باعث می‌شود دست اندرکاران این بخش بر اساس همین معیارها و ضوابط حرکت کنند. در کشورهایی مثل ترکیه با تکیه بر اهمیت معماری، درون برخی ساختمان‌های اصیل و ارزشمند از نظر معماری را بازسازی کرده و ظاهر و پوسته‌ی آن را حفظ می‌کنند.

این استاد دانشگاه در ادامه به نقش دانشگاه‌ها در تعریف این هویت اشاره و اظهار کرد: بخشی از بحث هویت شناسی در معماری مربوط به دانشگاه‌هاست. شهرداری‌ها یا وزارت مسکن و شهرسازی به عنوان متولیان این امر می‌توانند با دانشگاه‌ها و گروه‌های معماری تعامل برقرار کرده و در یک سری سلسله نشست‌ها به تعریف و شناخت درستی از هویت ایران اسلامی برسند و آن را در کارهای اجرایی عملیاتی کنند.

او ادامه داد: درس‌هایی که در دانشگاه‌ها برای معماری اسلامی و ایرانی تدریس می‌شوند خیلی کلی هستند به اعتقاد من توجه به معماری ایرانی از لحاظ آکادمیک باید در چارچوب خاصی به گروه‌های معماری و دانشکده‌ها ابلاغ شود تا دانشجویان در طرح‌های خود با دید هویت شناسی برخورد کنند تا در این بین نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در تدوین دروس ارائه شده در دانشگاه‌ها موثر باشد.

بهنام والا درباره‌ی تغییر سبک زندگی در جامعه هم گفت: کشور ما در حال عبور از یک دوره‌ی گذار از زندگی سنتی به مدرن است و این در ساختمان‌ها و معماری‌ شهرها هم دیده می‌شود، حتی در بعضی نقاط تهران شاهد این هستیم که معماری‌ها به سمت پست مدرن هم می‌رود و این مساله خواه ناخواه نه تنها روی منظره‌ی شهرها بلکه بر روابط و ظاهر انسان‌ها هم تاثیرگذار است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0