مشاهده روند رشد شهرسازی از فضا

فن‌آوری‌های جدید این امکان را به تصمیم‌گیرندگان می‌دهد تا با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای تاثیرات بهره‌برداری از اراضی را برای توسعه شهرسازی در آینده، شبیه‌سازی کنند.
اسلوت Sleuth ، مدل جدیدی از کامپیوتر است که با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای چگونگی اجرای الگوهای بهره‌وری از اراضی را روی زمین نمایش می‌دهد که این امکان نقش مهمی در بالا بردن توان پیش‌بینی آینده توسعه شهری انسان‌ها دارد. طبق تحقیقاتی که در ناسا انجام گرفته پیش‌بینی می‌شود اراضی اختصاص یافته به توسعه شهری در منطقه کلان‌شهر واشنگتن – بالتیمور تا سال ۲۰۳۰ تا ۸۰ درصد رشد داشته باشد. دانشمندانی که براساس الگوهای کامپیوتری تصمیم‌گیری می‌کنند از بهره‌برداری از تصاویر ماهواره‌ای که امکان شبیه‌سازی را به آنها می‌دهد حمایت می‌کنند.

برای اولین بار، تصاویر حاصله از ناسا و ماهواره‌های تجاری که زمین را رصد می‌کنند در کامپیوتری به نام اسلوت که کار مطالعات زمین‌شناسی را بر عهده دارد، در ایالات متحده مورد استفاده قرار می‌گرفت. این مدل در ۷۰۰/۲۳ کیلومترمربع از منطقه کلان‌شهر واشنگتن – بالتیمور به کار گرفته شد. هدف اولیه از اجرای این طرح، شبیه‌سازی تاثیر اجرای سیاست‌های اتحاذ شده در منطقه بود.
این شبیه‌سازی نشان می‌دهد که منطقه کلان‌شهر واشنگتن در صورت ثابت ماندن سیاست‌های توسعه چه تغییراتی می‌کند. این برنامه جنگل‌ها و اراضی کشاورزی حفاظت و کنترل شده را شامل می‌شود و مناطق غیرحفاظت شده را به توسعه اختصاص می‌دهد. این امر موجب افزایش حفاظت از جنگل‌ها و اراضی کشاورزی در جریان توسعه شهری می‌شود. طبق این طرح، تا سال ۲۰۳۰ توسعه شهری تا ۳۰ درصد افزایش می‌یافت. در طرح مربوط به زمین‌شناسی محافظت شدیدی از جنگل‌ها و اراضی کشاورزی برنامه‌ریزی شده بود که در نتیجه طبق آن توسعه شهری تا سال ۲۰۳۰ تا ۲۰ درصد افزایش یافت.
کلیر جانتز که روی این پروژه فعالیت داشته است، درباره شبیه‌سازی چگونگی توسعه شهری با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای می‌گوید: «این مدل ابزاری است که برای بهره‌برداری مؤثر از اراضی و مدیریت منابع می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و امکان کاوش و تصویرسازی شرایط دیگر را فراهم می‌آورد.»
کاربرد این مدل در مطالعات مربوط به بهره‌برداری از اراضی است که می‌تواند در مقیاس کوچک یا بزرگ مورد استفاده قرار گیرد، همچنین به تصمیم‌گیرندگان در خصوص این مسایل کمک می‌کند تا وضعیت جنگل‌ها و مناطق شهری را ارزیابی کنند و منابع آلوده‌کننده آب نهرها را شناسایی کنند. اداره منابع طبیعی مریلند در صدد استفاده از این مدل برای بهره‌گیری از منابع و ذخایر موجود در جنگل‌ها و در فعالیت‌های مربوط به حفظ و احیای منابع طبیعی است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0